2025-08-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det beror på hur långt det går. Om TS skulle fått en anställning och förhandlat fram en lön med sin erfarenhet som "ansvarig för hela kedjan i norden" så kan man nog leda bedrägeri i bevis.
Nja, det är rätt svårt ändå. Vilken skada menar du att det skulle ha inneburit? Då måste man kunna visa att företaget förlorade x kronor och att det var en direkt följd av bedrägeriet.

Citat:
Annars så blir det väl försök till bedrägeri.
Samma sak där. Då ska du kunna visa hur stor skadan hade blivit.
Citera
2025-08-06, 22:42
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja, det är rätt svårt ändå. Vilken skada menar du att det skulle ha inneburit? Då måste man kunna visa att företaget förlorade x kronor och att det var en direkt följd av bedrägeriet.

Samma sak där. Då ska du kunna visa hur stor skadan hade blivit.

Det är väl inte så speciellt svårt att visa. Det finns väl uträknade siffror hela vägen på vad det kostar att gå igenom en process med en kandidat. Man kan också räkna ut med avseende på lönen som personen få motivera en summa.

Saken är väl den att om TS bara har lämnat in en ansökan och det uppdagades ganska snabbt i processen (om jag förstod det rätt) så har jag svårt att tänka mig att någon skulle driva ärendet.

Som jag skrev tidigare så tror jag bara det sas för att skrämmas. Det är faktiskt ganska många som fuskar med erfarenheter på sina CVn. Ofta så är det också ganska lätt att avslöja det (enligt min erfarenhet).
Citera
2025-08-06, 22:56
Medlem
Citat:
Det är väl inte så speciellt svårt att visa. Det finns väl uträknade siffror hela vägen på vad det kostar att gå igenom en process med en kandidat. Man kan också räkna ut med avseende på lönen som personen få motivera en summa.
Den kostnaden är densamma oavsett om kandidaten ljugit eller ej. Att företaget sen väljer att avsluta anställningen på grund av det är inte en skada i juridisk mening. Det är företaget som själv väljer att göra så.

Skadestånd måste vara mycket mer konkreta. Ta till exempel när någon kör på din bil. Om det är klarlagt att den som körde på dig bär skulden så kan du lätt visa hur mycket det kostade att reparera bilen samt - och detta är det viktiga - att den kostnaden var en direkt följd av att du blev påkörd.
Citera
2025-08-06, 23:23
Medlem
Tveksamt. För att det ska kvalificera sig som bedrägeri krävs att motparten faktiskt lidit ekonomisk skada. De kan ju hävda att de lidit skada i och med att de lagt tid på att verifiera din (falska) referens, men jag är tämligen övertygad att om en domstol faktiskt skulle titta på det skulle den hävda att det är en normal kostnad som de skulle ådragit sig oavsett och jämka skadan till 0, vilket också skulle fälla ett bedrägeriåtal. Hypotetiskt scenario för ingen åklagare skulle väcka åtal till att börja med, av just de skälen.

Det hade varit annorlunda om du fått jobbet med din (falska) referens och sedan varit så pass inkapabel att du faktiskt orsakat skada för företaget. Då hade det kunnat finnas fog för att hävda bedrägeri.
Citera
2025-08-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Jag har sökt ett jobb som krävde referens och jag skrev att jag varit chef manager på Toys R Us och varit ansvarig för hela kedjan i norden. Eftersom toys R Us inte finns längre så kan jag tyvärr inte ge ett nummer till någon representant. Detta räckte dock inte för dom googlade och såg att personen som hade positionen jag uppgav var inte jag utan det var någon annan. Jag sa då att jag ljugit om referensen för att jag var desperat och dom sa att dom kanske kommer anmäla detta. Är det ens ett brott?

dumärlig idiot.
Citera
2025-08-07, 00:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Den kostnaden är densamma oavsett om kandidaten ljugit eller ej. Att företaget sen väljer att avsluta anställningen på grund av det är inte en skada i juridisk mening. Det är företaget som själv väljer att göra så.

Skadestånd måste vara mycket mer konkreta. Ta till exempel när någon kör på din bil. Om det är klarlagt att den som körde på dig bär skulden så kan du lätt visa hur mycket det kostade att reparera bilen samt - och detta är det viktiga - att den kostnaden var en direkt följd av att du blev påkörd.

Nu har du fel. Kostnaden är definitivt inte samma eftersom om kandidaten inte haft den punkten på sitt CV så kanske de inte kontaktat hen över huvud taget för att gå vidare.

Sen blir allt spekulationer i förhållande till TS eftersom vi inte vet hur långt det gick. Men ett jobb på en position som borde ha sökt med tanke på den tidigare erfarenheten borde vara på en ganska hög nivå. Då skulle i princip företaget ha kunnat gå flera rundor över 2-3 månaders tid och avsagt sig andra intressanta kandidater. Så uppdagas detta och företaget måste givetvis avsluta en kandidat som har lämnat falska uppgifter. De måste börja om sin rekryteringsprocess. Detta kan lätt bli en extra kostnad på en halv miljon och uppåt.

Det är inga skitsummor direkt.
Citera
2025-08-07, 01:20
Medlem
Citat:
Nu har du fel. Kostnaden är definitivt inte samma eftersom om kandidaten inte haft den punkten på sitt CV så kanske de inte kontaktat hen över huvud taget för att gå vidare.

Sen blir allt spekulationer i förhållande till TS eftersom vi inte vet hur långt det gick. Men ett jobb på en position som borde ha sökt med tanke på den tidigare erfarenheten borde vara på en ganska hög nivå. Då skulle i princip företaget ha kunnat gå flera rundor över 2-3 månaders tid och avsagt sig andra intressanta kandidater. Så uppdagas detta och företaget måste givetvis avsluta en kandidat som har lämnat falska uppgifter. De måste börja om sin rekryteringsprocess. Detta kan lätt bli en extra kostnad på en halv miljon och uppåt.

Det är inga skitsummor direkt.

Kostnaden är samma oavsett om de rekryterar person A eller B eftersom de gör samma process.
Det kan inte räknas som en ekonomisk skada.

Däremot om personen sedan som anställd inte klarar av att utföra saker som den påstått sig kunna i CVt och detta leder till skada för företaget, ja då kan man hävda att de lidit ekonomisk skada.
Men om personen jobbar där och utför sina uppgifter och sedan får sparken enbart för att de ljugit på CVt, då är det inte fråga om att de lidit ekonomisk skada på grund av att personen ljugit på CVt.
Citera
2025-08-07, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180mg
Jag har sökt ett jobb som krävde referens och jag skrev att jag varit chef manager
Vad skulle ens "chef manager" betyda?
Citat:
på Toys R Us och varit ansvarig för hela kedjan i norden.
Ganska hög post att ljuga om...
Citat:
Eftersom toys R Us inte finns längre så kan jag tyvärr inte ge ett nummer till någon representant.
Borde ju ändå gå att hitta några gamla kollegor. Har man såpass hög position har man ofta hyfsat kontaktnät.
Citera
2025-08-07, 01:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Kostnaden är samma oavsett om de rekryterar person A eller B eftersom de gör samma process.
Det kan inte räknas som en ekonomisk skada.

Nej nej neeeeej.

Om personen inte hade skrivit med den erfarenheten så kanske de inte hade tagit med honom som kandidat över huvud taget. Låt nu säga att den falska erfarenheten gör att de tar med honom i processen så kommer det att kosta företaget pengar av olika anledningar.

Det kostar i administration, löner, kaffe, kaffebröd, tester etc..

Hur kan det vara svårt att begripa detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Däremot om personen sedan som anställd inte klarar av att utföra saker som den påstått sig kunna i CVt och detta leder till skada för företaget, ja då kan man hävda att de lidit ekonomisk skada.
Men om personen jobbar där och utför sina uppgifter och sedan får sparken enbart för att de ljugit på CVt, då är det inte fråga om att de lidit ekonomisk skada på grund av att personen ljugit på CVt.

Det behöver inte ens vara så att personen inte klarar av att utföra sitt arbete. Det kan räcka att det uppdagas för att företaget av olika anledningar behöver avsluta anställningen. Då kan vi vara uppe i miljonbelopp i kostnader för företaget om man räknar på rekryteringsprocessen de haft och att de måste sätta igång en ny rekryteringsprocess.
Citera
2025-08-07, 02:37
Medlem
Såklart är det inte bedrägeri försök att hitta på en tjänst man haft.
Det hade varit vanligaste brottet då.

Och vet ni hur många som döms för bedrägeriförsöket sagt fel jobb ?
Trumvirvel… 0
Citera
2025-08-07, 02:39
Medlem
Citat:
Nej nej neeeeej.

Om personen inte hade skrivit med den erfarenheten så kanske de inte hade tagit med honom som kandidat över huvud taget. Låt nu säga att den falska erfarenheten gör att de tar med honom i processen så kommer det att kosta företaget pengar av olika anledningar.

Det kostar i administration, löner, kaffe, kaffebröd, tester etc..

Hur kan det vara svårt att begripa detta?

Det behöver inte ens vara så att personen inte klarar av att utföra sitt arbete. Det kan räcka att det uppdagas för att företaget av olika anledningar behöver avsluta anställningen. Då kan vi vara uppe i miljonbelopp i kostnader för företaget om man räknar på rekryteringsprocessen de haft och att de måste sätta igång en ny rekryteringsprocess.
Så du menar att någon nånsin blivit dömd för sådant brott ? Närdå?
Citera
2025-08-07, 02:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honestbitch
Så du menar att någon nånsin blivit dömd för sådant brott ? Närdå?

Om du läser mina inlägg så framgår det tydligt vad jag menar. Jag har aldrig påstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in