2006-09-02, 09:44
  #1
Medlem
Capones avatar
Ja, man har ju fått inpräntat sedan barnsben att man inte ska täcka över el-element, eisa päitää och allt vad det heter. Men hur känsligt är det egentligen?

Kan man t.ex ställa en soffa mot ett sådant element? Kan man ställa en TV-bänk framför? Är det viktigaste att värmen kan komma ut åt något håll (t.ex uppåt), eller är det viktigaste att inget brandfarligt material finns i den direkta närheten?

Kan man måla ett el-element med vanlig oljebaserad väggfärg, eller kommer färgen att smälta eller brinna eller något när elementet blir riktigt varmt?

Ös fram all information ni har i ämnet!
Citera
2006-09-02, 10:31
  #2
Medlem
stoppsmälls avatar
På jobbet gjorde vi ett "fält-test" med ett el-element. Vi vred upp termostaten på max och la över en handduk och en strumpa över elementet. Inget speciellt hände, förutom att det blev en svag doft av varmt tyg, och att strumpan blev jävligt stel. Totalt höll väl försöket på ett par veckor, innan städerskan tog bort handduken och slängde strumpan.

Att inget tog eld hade vi räknat med, men det var en besvikelse att strumpan, från InterSport, åtminstånde inte smälte.

//ss
Citera
2006-09-02, 10:36
  #3
Medlem
Megaforces avatar
Det beror helt och hållet på elementets konstruktion. Modernare element brukar ha olja för att fördela värmen och bättre överhettningsskydd. Dessa är säkrare helt enkelt. Dessutom brukar de inte överstiga yttemperaturen över 65 grader någonstans för att förhindra brännskador, t.ex mot möbler.

Äldre element är betydligt farligare eftersom de går att täcka över så att överhettningsskyddet inte löser ut, därmed betydligt större risk för brand.
Citera
2006-09-02, 10:53
  #4
Moderator
Tystnads avatar
Man bör aldrig ställa skrymmande möbler framför element ,oavsett om det är el element eller vattenburna ,skälet är att man förhindra värme avgivningen till rummet ,samt att elementets termostat "luras" att tro att det är varmare än det är och slår av i förtid ,detta eftersom det bildas en "ficka" framför det instängda elementet där det är varmare än ute i rummet.

När det gäller brandfaran,så gav Megaforce en ypperlig beskrivning ,kan bara tillägga att jag aldrig på jobbet varit ute för en brand orsakat av ett el element trots att en hel del "kunder" pga alkoholmissbruk ,psykisk sjukdom osv gravt åsidosatt alla säkerhetsregler och belamrat el elementen med diverse skit i sina lägenheter.Däremot brukar el-elementen bli kraftigt missfärgade pga överhettningen i sådana fall.
Citera
2006-09-03, 05:43
  #5
Medlem
tjaboooos avatar
sett elelement som startats för första gången och det rykte rätt ordentligt om dom när det skyddande oljelagret värmdes upp så med såna bör man definitivt inte lägga nåt över.
va inte oljefyllda så dom varma delarna blev ordentligt varma.
Citera
2006-09-04, 15:15
  #6
Medlem
Oljebaserad väggfärg
Brukar inte väggfärg vara vattenbaserad numera?
Det finns ju elementfärg som inte gulnar men det är väl mest tänkt till vattenburna radiatorer.
Titta efter fabrikören och ring honom och fråga.
Citera
2006-09-04, 15:49
  #7
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Floyd
Oljebaserad väggfärg
Brukar inte väggfärg vara vattenbaserad numera?
Det finns ju elementfärg som inte gulnar men det är väl mest tänkt till vattenburna radiatorer.
Titta efter fabrikören och ring honom och fråga.

Just det, oljebaserad. Gubben i färghandeln rekommenderade det till väggen, han sa att den vattenbaserade inte kommer att täcka ordentligt (mattsvart färg).

Fabrikören till elementet menar du? Tror det blir svårt, det är ett lastgammalt element.
Citera
2006-09-04, 18:17
  #8
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Just det, oljebaserad. Gubben i färghandeln rekommenderade det till väggen, han sa att den vattenbaserade inte kommer att täcka ordentligt (mattsvart färg).

Fabrikören till elementet menar du? Tror det blir svårt, det är ett lastgammalt element.

Varför skall du måla dem?
El element är oftast pulverlackerade från fabriken och på jobbet har jag aldrig varit med om att målarna målar om el element ,att måla vatten burna element är en sak ,då dem inte blir så varma som ett el element blir ,åtminstone dem äldre typerna blev jättevarma.

el-element som är så gamla att dem gulnat brukar jag slänga och i stället montera nya , är dem så gamla så dem gulnat ,är dem garanterat över 10 år och då är termostaten i dem inte speciellt nogrann heller längre.Dem flesta nya el element har elektroniska termostater som är nogrannare och då sparar man ström också.
Citera
2006-09-04, 19:34
  #9
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Varför skall du måla dem?
El element är oftast pulverlackerade från fabriken och på jobbet har jag aldrig varit med om att målarna målar om el element ,att måla vatten burna element är en sak ,då dem inte blir så varma som ett el element blir ,åtminstone dem äldre typerna blev jättevarma.

el-element som är så gamla att dem gulnat brukar jag slänga och i stället montera nya , är dem så gamla så dem gulnat ,är dem garanterat över 10 år och då är termostaten i dem inte speciellt nogrann heller längre.Dem flesta nya el element har elektroniska termostater som är nogrannare och då sparar man ström också.

För att elementet är vitt, och det ska bli svart. Håller på och bygger ett filmrum och då kan jag inte ha en stor vit fyrkant på ena väggen.
Citera
2006-09-04, 20:14
  #10
Medlem
tjaboooos avatar
svart motorfärg alternativt svart avgasrörsfärg kan funka.

gällande avstånd är nog minimum 10cm rekommenderat
Citera
2006-09-05, 15:19
  #11
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
el-element som är så gamla att dem gulnat brukar jag slänga och i stället montera nya , är dem så gamla så dem gulnat ,är dem garanterat över 10 år och då är termostaten i dem inte speciellt nogrann heller längre.Dem flesta nya el element har elektroniska termostater som är nogrannare och då sparar man ström också.

Finns det element som man kan ställa soffan mot utan problem?

T.ex vissa öppna elelement strålar väl nästan all värmen rakt uppåt, då borde det väl gå att ställa soffan mot elementet för luften går ändå upp bakom soffan? Eller sabbar man för termostaten då?

Vad bör man ha för typ av element egentligen?
Citera
2006-09-05, 15:23
  #12
Medlem
von Schmerzs avatar
Det finns svart kaminfärg till gjutjärnskaminer. Det kommer garanterat att tåla värmen, men frågan är om det kommer att fästa på den vita lacken.

Sen ska vi göra skillnad på radiatorer (klassiska som strålar värme) och konvektorer (som får varm luft att stiga uppåt). Har du en konvektor kan det gå bra att ställa en soffa framför om du lämnar ett par decimeter mellan vägg och soffa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in