Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Finns det element som man kan ställa soffan mot utan problem?
T.ex vissa öppna elelement strålar väl nästan all värmen rakt uppåt, då borde det väl gå att ställa soffan mot elementet för luften går ändå upp bakom soffan? Eller sabbar man för termostaten då?
Vad bör man ha för typ av element egentligen?
= det finns ju lågtempermerade el element ,främst avsedda för barnstugor odyl ,dessa blir ju max 60 gr C varma så dem kanske är ett alternativ,dock att man skulle kunna ställa soffan dikt mot el elementet ,njaa man bör ju åtminstone lämna en 30 cm fritt, men som sagt termostaten kan ju bli lurad att tro att det är varmare än det är om utrymmet framför elementet är "instängt".
Vad bör man ha för typ av element egentligen? =
Svårt att ge direkta råd ,finns en uppsjö av element och olika typer ,finns ju även strålvärmare som monteras uppe vid vägg/tak gavlen ,se länk
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=55&hid=653&uid=422&pid=3580
En annan länk till en element tillverkare är :
http://www.nobo.se/
Elektroskandia har ett brett sortiment;
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=55
Igentligen bör man ju inte satsa på el värme ,då tydliga politiska tecken talar för att el priset kommer att stiga ,är redan på en hög nivå idag och kommer att fortsätta vara detta under oöverskådlig tid.