Citat:
Ursprungligen postat av
Ksenia74
Har funderat på det här med bokhyllor vardagsrummet. I stort sett alla har ju eller haft bokhyllor i sina vardagsrum. Varför ska man ha en bokhylla med böcker som man aldrig tar fram och läser ändå? Det ska bara vara för syns skull eller hur ? Jag har en stor bokhylla själv med många böcker men nu funderar jag på att sälja av alla böcker och sälja bokhyllan för att få ett bokhyllefritt vardagsrum.
Varför har det alltid varit så viktigt att ha bokhyllor ? Är det för att folk som besöker ska tycka att man är en lärd och klok människa ? Håller ni med om det mest är för syns skull som man har bokhyllor?
I
Det där med bokhyllor är lite en kvarleva sen förr. Det är ju inte så hiskeligt längesedan internet kom, det var runt 97-98 som det blev mer och mer vanligt i privata hem, dessutom med uppringningsmodem. Sen har det varit lite olika lösningar på uppkopplingar fram till att LAN blev standard kan man väl säga.
Förr så hade man ju ofta stora och omfattande uppslagsverk typ Nationalencyklopedin, Focus uppslagsverk mm. Mormor och morfar hade något gammalt uppslagsverk sen 40 talet med hur många band (böcker) som helst. Så förr var bokhyllor ett sätt att förvara både kunskap och underhållning. Idag är det inte så, uppslagsverk går nog inte ens att köpa längre och de blir dessutom obsoleta innan de ens givits ut. Så fakta söks idag på nätet.
I våra två bokhyllor så har det stått massvis med universitetslitteratur, som nu är obsolet så vi har börjat rensa ut vi också. Vi är båda medicinare så vi har ingen användning av gammal information. Är man historiker så kan jag se ett stort användningsområde av ett hemmabibliotek.
Sen som du säger så har ett välfyllt hemmabibliotek med "rätt" litteratur varit en statussymbol, men så är det ju verkligen inte längre.