• 1
  • 2
2025-08-05, 11:58
Medlem
Ksenia74s avatar
Har funderat på det här med bokhyllor vardagsrummet. I stort sett alla har ju eller haft bokhyllor i sina vardagsrum. Varför ska man ha en bokhylla med böcker som man aldrig tar fram och läser ändå? Det ska bara vara för syns skull eller hur ? Jag har en stor bokhylla själv med många böcker men nu funderar jag på att sälja av alla böcker och sälja bokhyllan för att få ett bokhyllefritt vardagsrum.

Varför har det alltid varit så viktigt att ha bokhyllor ? Är det för att folk som besöker ska tycka att man är en lärd och klok människa ? Håller ni med om det mest är för syns skull som man har bokhyllor?

I
Senast redigerad av Ksenia74 2025-08-05 kl. 12:06.
Citera
2025-08-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Har funderat på det här med bokhyllor vardagsrummet. I stort sett alla har ju eller haft bokhyllor i sina vardagsrum. Varför ska man ha en bokhylla med böcker som man aldrig tar fram och läser ändå? Det ska bara vara för syns skull eller hur ? Jag har en stor bokhylla själv med många böcker men nu funderar jag på att sälja av alla böcker och sälja bokhyllan för att få ett bokhyllefritt vardagsrum.

Varför har det alltid varit så viktigt att ha bokhyllor ? Är det för att folk som besöker ska tycka att man är en lärd och klok människa ? Håller ni med om det mest är för syns skull som man har bokhyllor?

Vissa har det nog för syns skull men vi har nog läst alla böcker i våra hyllor. Men vi har bokhyllor lite överallt. Sen har man väl annat i bokhyllorna också.

Visst - hade det inte varit för min fru hade vi nog inte haft så mycket böcker på lager, jag kan gott ge bort en bok när jag har läst den.
Citera
2025-08-05, 12:02
Medlem
Citat:

I

Jag vill ha mina böcker nära mig så att ha de i en bokhylla passar mig bra, att ha böcker nedpackade i lådor fungerar inte!
Citera
2025-08-05, 12:08
Medlem
Bara obildat slödder som inte har böcker och bokhylla. Folk som inte har böcker är skräp. Har själv 2000 böcker
Citera
2025-08-05, 12:12
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Har tvspel i mina.
Citera
2025-08-05, 12:13
Medlem
godboys avatar
Citat:

I
Det där med bokhyllor är lite en kvarleva sen förr. Det är ju inte så hiskeligt längesedan internet kom, det var runt 97-98 som det blev mer och mer vanligt i privata hem, dessutom med uppringningsmodem. Sen har det varit lite olika lösningar på uppkopplingar fram till att LAN blev standard kan man väl säga.

Förr så hade man ju ofta stora och omfattande uppslagsverk typ Nationalencyklopedin, Focus uppslagsverk mm. Mormor och morfar hade något gammalt uppslagsverk sen 40 talet med hur många band (böcker) som helst. Så förr var bokhyllor ett sätt att förvara både kunskap och underhållning. Idag är det inte så, uppslagsverk går nog inte ens att köpa längre och de blir dessutom obsoleta innan de ens givits ut. Så fakta söks idag på nätet.

I våra två bokhyllor så har det stått massvis med universitetslitteratur, som nu är obsolet så vi har börjat rensa ut vi också. Vi är båda medicinare så vi har ingen användning av gammal information. Är man historiker så kan jag se ett stort användningsområde av ett hemmabibliotek.

Sen som du säger så har ett välfyllt hemmabibliotek med "rätt" litteratur varit en statussymbol, men så är det ju verkligen inte längre.
Citera
2025-08-05, 12:25
Medlem
Jag brukar faktiskt läsa mina. Och stuvar in en massa annat i bokhyllorna som jag också använder.

Hur andra gör vet jag inte.
Citera
2025-08-05, 12:35
Avstängd
triptykens avatar
Citat:

I

Ja du har litet tänkt samma. Det är ju inte många böcker jag vill läsa om direkt, och faktaböckerna är ju inte den största delen.

När vi flyttade gjorde vi av med majoriteten av böckerna, men det är en samling kvar ändå som man kanske borde gå igenom? Mest för att bli av med dom där jättehyllorna och få litet rätsida på inredning i vardagsrummet.
Citera
2025-08-05, 12:35
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Bokhyllor har jag inga i mitt hem, dock hyllor av olika slag.
Citera
2025-08-05, 12:36
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Bara obildat slödder som inte har böcker och bokhylla. Folk som inte har böcker är skräp. Har själv 2000 böcker

Gratulerar, det tyder på att du är väldigt bildad och en bra person! 🤣🤣🤣
Citera
2025-08-05, 12:45
Moderator
Jultrollets avatar
Jag tycker det är trivsamt med en bokhylla full med böcker jag tycker om och återkommer till. Det är relativt nyligen jag slutligen fick upp en hylla, tidigare hade jag böcker i byrålådor, garderober och lite här och var, så det känns mer städat och praktiskt nu. Vid den väggen passar inget annat ändå.

Böcker jag aldrig öppnar eller har läst tillräckligt många gånger har jag lämnat till second hand, det är ju bara onödigt att de tar plats och samlar damm.

Men visst märks det i inredningsmagasin att färre har sina böcker och bokhyllor kvar numera. En del har några kändiskokböcker ståendes i köket, antagligen mest för syns skull, eller några böcker som inredningsdetalj på en byrå eller på ett bord. På sätt och vis förstår jag det för allt finns ju online numera.
Citera
2025-08-05, 13:50
Medlem
Citat:

I
Man har ju, typ böcker, i dom…
Men är man typ högervrickad vill man så klart hellre ha det ”vitt och fräscht” så att besökarna slipper att drabbas av nåt sånt folkligt som läskunnighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in