2025-08-05, 17:30
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Medvetet undanhåller information var det ja, har du läst vad TS skriver mera? Det visar ju sig att det bara var TS som hade problem med killen från första början och att han blev utesluten först eftet att TS vänt alla emot honom. Läs några av TS andra trådar och förstå att det här är en rätt ostabil person vi talar om, innan du skriker psykopat åt allt och alla.
Jag har fastnat på att han aldrig berättade någonting om sig själv till ett helt kompisgäng. Det är fan inte normalt?

Varför blev TS ovän med snubben? Har han avslöjat det? Har inte tid att läsa varenda inlägg i tråden.
Citera
2025-08-05, 17:32
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Du drar det så långt som att kalla honom psykopat, av den lilla info du fått hittills? Wow.

Tror du förväxlar manipulation med psykopati, även om en hel del av det du skriver stämmer in på även psykopater. Missade du t.ex. den lilla detaljen att deras reaktion på hans beteende gjorde honom nedstämd?

Du som vet att personen är psykopat kan ju svara på vad han så skoningslöst var ute efter i deras vänskapskrets?
Det blir svårt att svara på eftersom att jag inte vet vad det är för personer i kompiskretsen och vilka brudar som finns där. Det kan finnas hur många agendor som helst beroende på vilka personerna är, som vi inte kommer få reda på.

Hur vet ni att han blev nedstämd på riktigt och inte bara låtsades?

Kan säga såhär, jag hade aldrig - visat mina känslor. Speciellt för människor som medvetet försöker krossa en. Hade du?

Det var säkert ett försök till att nästla sig in igen och bara ”åh tyck synd om mig och säg förlåt”. Blä nej.
Senast redigerad av jjujju 2025-08-05 kl. 17:35.
Citera
2025-08-05, 18:36
Medlem
Känner igen mig ganska mycket i den personen, kanske inte fullt så överdrivet som att "spela över".

Jag själv har ett arbete där min funktion kan vara avgörande för andra människor och som kräver ett väldigt formellt förhållningssätt och en viss oskriven klädkod (inte nödvändigtvis kavaj, fast det händer att jag och andra personer i dom kretsarna har detta) för att passa in i sammanhangen.

På min fritid är jag mycket mer avslappnad och har inga problem att gå runt i en schysst bandtröja och ett par jeans.
Visst det kanske kan bli lite teater över det hela men jag vill skilja på arbete och privatliv, dom jag umgås med privat är helt olika dom jag arbetar med och således har jag ett annat förhållningssätt på min fritid, men det är ju fortfarande jag.

Tror det är rätt hälsosamt att kunna lägga sitt arbete och allt som hör till på hatthyllan när man kommer hem, alla behöver inte veta vad det är jag gör i min profession. Det är en sak mellan mig, arbetsgivaren och andra parter som är involverade.
Men om någon skulle fråga vad jag gör så svarar jag givetvis till skillnad från vederbörande, men som andra har skrivit så behöver eller snarare borde inte jobb vara ett samtalsämne i privatlivet även om vi gärna tenderar att ta upp det.
Citera
2025-08-05, 18:46
Medlem
Det är som jag lite, som jobbar som spion.
Sånt talar man ju inte om,
Citera
2025-08-05, 19:40
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Psykopat.

Dom är kameleonter. Han anpassade sig efter ert sällskap. Bra att ni klippte kontakten! Något inom dig kändes inte rätt med honom och därför ville du inte ha mer kontakt.

För det första är det inte helt tydligt från trådstarten exakt på vilket sätt personen betedde sig "elakt" eller oetiskt. Måste man berätta att man har ett viktigt jobb?

För det andra är du nog den användare här på hela forumet som mest lättvindigt slänger diagnoser till höger och vänster. Känns som du ofta bara hoppar i i trådar för att vara elak och kritisera utan egentlig anledning.
Citera
2025-08-05, 20:06
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
För det första är det inte helt tydligt från trådstarten exakt på vilket sätt personen betedde sig "elakt" eller oetiskt. Måste man berätta att man har ett viktigt jobb?

För det andra är du nog den användare här på hela forumet som mest lättvindigt slänger diagnoser till höger och vänster. Känns som du ofta bara hoppar i i trådar för att vara elak och kritisera utan egentlig anledning.
Orka sitta och bli ledsen på internet. Det är här man säger touch grass

Jo han var oetisk genom att vara ett mongo helt plötsligt när han tävlade. En ny personlighet slank ur honom. Sånt är lite obehagligt vettu. Tänk att hänga med en person som är på ett visst sätt och sedan helt plötsligt gör en tvärvändning och är någon helt annan..och alla ser det. Det kallar vi ”fasad”.

Gillar vi folk som håller en viss fasad medvetet och sedan tappar ansiktet? Haha nej det är en pajas.

Tillägg: var i denna tråden har jag kritiserat TS? Tvärtom så har jag ju varit på hans sida hela tråden. Människan jag kritiserar är personen han talar om, och han kommer ju aldrig få till sig den här informationen. Vet inte hur du tänkte där men du tänkte förmodligen på någon pung
Senast redigerad av jjujju 2025-08-05 kl. 20:11.
Citera
2025-08-05, 20:53
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Haha vad fan är detta för tråd?
Är TS kvinna?
Citera
2025-08-06, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Haha vad fan är detta för tråd?
Är TS kvinna?

Autist?

Av trådstarten av att bedöma så verkade snubben bara ha lite adhd eller var en sån som förlorade lite hämningar av alkohol.

Såna människor kan folk störa sig på även om det bara handlar om lite lätt normbrytande beteende.
Citera
2025-08-06, 05:17
Medlem
Pressombudsmannens avatar
"alla trodde han va dum" ni har alltså snacka skit bakom hans rygg o kommit överens att han e dum? Vilket bra gäng ni verkar vara.
Citera
2025-08-06, 06:18
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

År 2021 lärde jag känna en kille genom gemensamma vänner. Till en början gillade jag honom inte särskilt mycket. Han stack verkligen ut – på ett sätt som kändes främmande för mig. Han var olik alla andra jag tidigare mött, och min första uppfattning var att han inte var särskilt smart.

En gång bjöd jag hem en tjejkompis, och eftersom han tillhörde samma vänskapsgrupp, kändes det fel att exkludera honom. För att undvika konstig stämning i framtiden bjöd jag in honom också. Jag höll god min, men var inte särskilt entusiastisk.

Jag var övertygad om att han saknade intellekt, men med tiden började jag se att han hade en annan typ av intelligens. Han var duktig på att läsa människor och förstå sociala sammanhang – en typ av streetsmarthet som jag tidigare inte riktigt uppskattat.

Vad han egentligen jobbade med var oklart. Han var aktiv på sociala medier, till skillnad från många av oss, och la upp inlägg och stories regelbundet. Samtidigt kunde han ibland bete sig väldigt impulsivt och överdrivet i sociala sammanhang – nästan som om han spelade en roll. På fester blev han ofta väldigt uppsluppen, ibland på gränsen till överdriven, särskilt i lekar och tävlingar. Det skapade till slut konflikter inom gruppen. Jag själv hamnade i en rejäl dispyt med honom, vilket tog hårt på mig. Till slut tappade han hela vår vänskapskrets.

Efteråt blev han rätt ensam. Vid ett tillfälle försökte han ta kontakt med mig för att reda ut situationen. Jag sa att jag hade förlåtit honom, men att jag inte ville fortsätta ha kontakt. Han stod kvar ensam.

Det märkliga är att mycket har klarnat först i efterhand. Vi hade en bild av honom som någon utan särskilt mycket koll – men det visade sig att han hade ett jobb med stort ansvar och inflytande. En roll där hans beslut faktiskt spelade roll. Den där "lustige" killen var i själva verket något helt annat – en stabil person med mer djup än vi anat.

Jag förstår fortfarande inte varför han dolde så mycket. Det var nästan som om han levde ett dubbelliv. Han höll sitt arbete hemligt, och ingen visste vad han egentligen sysslade med. Samtidigt bodde han i en liten etta och uttryckte en önskan om att ha större, särskilt eftersom han gillade att laga mat och spendera tid i köket.

Med tanke på hans roll – som vi i efterhand förstått var rätt viktig – borde han ha haft råd med större boende. Men det syntes inte på honom. Hans kläder var enkla, inget som signalerade pengar eller status.

Varför leva på det sättet? Ingen visste vad han egentligen jobbade med. Han nämnde ibland att han "hoppat mellan jobb", men det lät aldrig tydligt. Han var också aktiv via ett bemanningsföretag där han tog olika uppdrag – ibland marknadsföringsrelaterade. Jag minns ett tillfälle då han frågade mig och en annan kompis om vi ville följa med på ett sådant uppdrag, eftersom de behövde fler personer.

Det kändes mer som extraknäck än något man faktiskt kan leva på. Det skapade frågetecken. Han gav intryck av att vara streetsmart, men samtidigt vilse. Varför upprätthålla en sådan fasad?

När man gör såhär - tror ni det var för att skydda oss eller sig själv? Men varför? Hur?

Jag trodde jag kände honom, men nu i efterhand känns allt iscensatt – varför ljuger någon om sitt liv så?

Varför betedde han sig så konstigt socialt när han uppenbarligen hade koll på människor?

Uninterest & disinterest. Ni bjöd honom på det senare. Jag är nog dito. Enkelhet framför bragd. Är du min vän pga att du tjänar 1500/timmen eller för att vi kan sitta ner och prata.

Tldr: du och dina vänner förlorade bubbisen inte pga honom.
Citera
2025-08-06, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
"alla trodde han va dum" ni har alltså snacka skit bakom hans rygg o kommit överens att han e dum? Vilket bra gäng ni verkar vara.
Ja, vi pratade om honom. Ibland förvånade han oss genom att verka ha svårt att förstå instruktioner. Till exempel, om vi skulle plocka upp varandra någonstans, kunde han säga var han stod – men när vi bad honom komma till en specifik plats förstod han inte riktigt vad vi menade.

Det har funnits liknande situationer tidigare.

Under lekar eller tävlingar hände det också att han inte förstod instruktionerna fullt ut. Ett exempel var när alla satt vid bord med en stol. När man sa åt honom att ’stå upp men ändå sitta kvar’ – alltså räta på ryggen så han satt upprätt mot ryggstödet – så reste han sig helt istället. Det krävdes ungefär tre försök innan han förstod vad som menades.

Utöver detta blev han ibland väldigt uppspelt under lekarna – nästan som ett barn. Han tyckte att allt var väldigt roligt.

Han gillade min syster, tyckte hon var trevlig att prata med. Jag vet inte om han blev förälskad, men jag minns tydligt andra gången han träffade henne. Första gången de sågs var ungefär 1,5 år tidigare, eftersom hon pluggade i en annan stad under tiden.

När han såg henne igen blev han alldeles illröd i ansiktet. Jag hade aldrig sett honom blyg förut, men den här gången log han stort – nästan överdrivet – samtidigt som han rodnade rejält. Alla märkte det. Några skrattade, men han verkade inte bry sig. Han gillade verkligen att prata med henne.

Det var ganska pinsamt, som om han var en tonåring, fast han egentligen var 31 år gammal.

Men min syster tycker han är jobbig. Inkl blockerat honom. Undra hur han mådde p.g.a det. Snacka om att ens förälskelse blockerat en. Nu vet jag inte om han var förälskad. Men han gillade min syster i alla fall. Tyckte hon var trevlig att ha runt omkring sig.

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Autist?

Av trådstarten av att bedöma så verkade snubben bara ha lite adhd eller var en sån som förlorade lite hämningar av alkohol.

Såna människor kan folk störa sig på även om det bara handlar om lite lätt normbrytande beteende.
Vi dricker inte alkohol. Han drack definitivt inte alkohol. Och det bjöds inte på alkohol vid festerna.
Citera
2025-08-06, 07:44
Medlem
jag har vänner från alla sociala statusar man kan ha. allt från folk som går på soc till ägare till stora företag som badar i pengar. alltså miljoner varje månad in på kontot personer.

jag har en bra ekonomi själv. men visar det absolut inte utåt. vissa människor har varit på mig och gnällt på att hur kan DU ha sådana vänner med så socialt låg status. jag brukar kort bara svara att det är mina vänner för det är där jag kommer ifrån. och ibland brukar jag klämma in något i stil med att det är dom som står upp när det börjar blåsa.

dom rikaste av mina vänner vill absolut inte visa att dom har pengar alls. dom åker en bra familjebil absolut. men alla är på det klara med att sportbilar och helikoptrar och sådant vill man inte ha. man vill heller inte gå med dyra klockor eller annat. alla har redan gjort dom misstagen, för då drar man till sig dåligt folk.

när vi träffar nytt folk och dom frågar vad dom jobbar med så brukar svaret mest bli att dom jobbar på jobbet. och sen går snacket in på något annat.

att den här killen TS pratar om inte signalerade utåt att han hade pengar betyder bara att han ville försäkra sig om att han inte drog till sig dåligt folk. och nu fick han ju ett kvitto på att ni var dåligt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in