2026-09-03, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78

Ge mig 10 anledningar som gör att koden inte är bra.
Då är en "AI" som bäst. Att såga sig själv.
Tre enkla
En ai vet exempelvis inte vad single resposibility är (superviktigt).
Större kodbaser är ofta indelade i lager, det är olika typer av kod som inte får blandas samman eller att det används kod från lagren men med olika stolar. Lager har AI noll koll på
AI är överförsiktig, den bloatar kod något fruktansvärt för om en metod anropar en annan och den första har granskat data, då kanske inte den andra metoden behöver granska igen. Detta begriper inte AI utan den kontrollerar överallt
Citera
2026-09-03, 01:42
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Tre enkla
Större kodbaser är ofta indelade i lager, det är olika typer av kod som inte får blandas samman eller att det används kod från lagren men med olika stolar. Lager har AI noll koll på
AI är överförsiktig, den bloatar kod något fruktansvärt för om en metod anropar en annan och den första har granskat data, då kanske inte den andra metoden behöver granska igen. Detta begriper inte AI utan den kontrollerar överallt

Jag vill invertera din kod
Citera
2026-09-03, 03:37
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag skriver på denna tiden 1. Jag är en rysk bot som heter Svetlana. 2. Jag äger en ö i Stilla havet köpt med bitcoin. 3. Jag har rlvsvett i gamer stolen! 4. Jag är svensk?
Citera
2026-09-03, 06:41
Medlem
Citat:
Tre enkla
Nej, det är klart att om du inte instruerar AI hur du vill att koden ska skrivas, vilka guidelines som ska följas, så kommer koden sannolikt att bli därefter.

Skriv små arkitekturdokument som beskriver att endast vanilla JS får användas, vilka bounded contexts som finns m.m. så är chansen mycket större att koden blir som du vill.

Alltför många tror att det räcker att bara ge den en simpel prompt och så ska den lösa allt automatiskt. De mest avancerade modellerna kanske kan läsa hela kodbasen och komma fram till vilka regler som gäller, men det är extremt ineffektivt och osäkert.
Citera
2026-09-03, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Är molnet Linux eller Windows server?

Vilken plattform bygger Azure på?

node.js , electron, chrome Python eller tex TypeScript ..... Finns inte de? MCP

Citat:
Är det?

Väldigt många ideer kräver mycket avancerad kod. Hur löser du det

Smart kod av duktiga utvecklare kommer ha bättre lösningar jämfört med de som inte kan producera bra lösningar

Ni verkar otroligt svagbegåvade båda två. Ni kan inte svara på frågor men svarar med frågor på mina påståenden.

Om kunden får det den vill så spelar inte vägen dit nån roll. Bara för er kod-bögar som tror att ni kommer ha någon betydelse i framtiden.
Citera
2026-09-03, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Att genomföra en idé eller lösa ett problem är överordnat att sitta och teoretisera om vilket språk man kan lösa det med.

Hur något är kodat är väldigt viktigt. Jag är själv fd kodare på hobbynivå. AI är dålig på säkerhet vilket inte är bra när tex statliga myndigheter har appar som de kodar själva.
Citera
2026-09-03, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Alltför många tror att det räcker att bara ge den en simpel prompt och så ska den lösa allt automatiskt. De mest avancerade modellerna kanske kan läsa hela kodbasen och komma fram till vilka regler som gäller, men det är extremt ineffektivt och osäkert.
Det går inte det heller, AI förstår inte koden om den inte kan utläsa vad som sker och det kan man inte vid event (asynkron kod). Saker bara "händer" och för att förstå sådan kod måste man ha kontext som inte går att utläsa i kod.

För oss människor är sådant här superlätt men är nära nog helt omöjligt för AI eftersom den måste ha mönster som den känner igen.

Också detta som jag tror gjort att AI genererad kod ofta kallas för "AI-slop", det blir så mycket onödigt som vi människor inte behöver.
Citera
2026-09-03, 09:40
Medlem
Citat:
Om kunden får det den vill så spelar inte vägen dit nån roll. Bara för er kod-bögar som tror att ni kommer ha någon betydelse i framtiden.
Har du jobbat med "kunder"
I 9 fall av 10 vet inte kunder vad de vill ha, de har endast önskemål och det är något man snabbt kommer lära sig för annars får man inga kunder, de man lyckats skaffa sig är bara förbannade.

Det är utvecklares uppgift att förstå kundens önskemål och förstå allt annat som inte kunden förstår. Och utvecklaren behöver också förstå vad som kommer tillkomma för det är alltid en hel massa saker.

Förutom det behöver lösningar underhållas och vara skrivna för att kunna underhållas.

Har fölljt några vibekodare som gjort enklare saker åt andra och det är buggar hela tiden. Inte så att koden inte fungerar men eftersom de så slaviskt gjort det kunden velat ha och inte förstått att viba fram flexiblare lösningar så kommer kunden i efterhand och säger, jag vill ha detta men det kan du ta bort och det skall fungera så här och så vidare.
Det är först när kunden faktiskt börjar köra det den trodde den ville ha som den börjar lära sig vad den faktiskt ville ha.

Kunder är inte experter på mjukvara så ovanstående borde vara självklart
Citera
2026-09-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Hur något är kodat är väldigt viktigt. Jag är själv fd kodare på hobbynivå. AI är dålig på säkerhet vilket inte är bra när tex statliga myndigheter har appar som de kodar själva.

Citat:
Har du jobbat med "kunder"
I 9 fall av 10 vet inte kunder vad de vill ha, de har endast önskemål och det är något man snabbt kommer lära sig för annars får man inga kunder, de man lyckats skaffa sig är bara förbannade.

Det är utvecklares uppgift att förstå kundens önskemål och förstå allt annat som inte kunden förstår. Och utvecklaren behöver också förstå vad som kommer tillkomma för det är alltid en hel massa saker.

Förutom det behöver lösningar underhållas och vara skrivna för att kunna underhållas.

Har fölljt några vibekodare som gjort enklare saker åt andra och det är buggar hela tiden. Inte så att koden inte fungerar men eftersom de så slaviskt gjort det kunden velat ha och inte förstått att viba fram flexiblare lösningar så kommer kunden i efterhand och säger, jag vill ha detta men det kan du ta bort och det skall fungera så här och så vidare.
Det är först när kunden faktiskt börjar köra det den trodde den ville ha som den börjar lära sig vad den faktiskt ville ha.

Kunder är inte experter på mjukvara så ovanstående borde vara självklart

Väderkvarnar.

Om kunden ändrar vad den vill ha efteråt är det inte fel på leveransen.
Citera
2026-09-03, 09:45
Medlem
Citat:
Väderkvarnar.

Om kunden ändrar vad den vill ha efteråt är det inte fel på leveransen.
Lycka till med att hitta kunder som vet vad de vill ha (är de så duktiga så varför tar inte bara kunden och vibar ihop det själv?)
Citera
2026-09-03, 10:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Lycka till med att hitta kunder som vet vad de vill ha (är de så duktiga så varför tar inte bara kunden och vibar ihop det själv?)
Det kommer de att börja göra. Visst, koden blir säkert totalt kaos men det spelar väl ingen roll när ingen tittar på koden. Om det blir fel i koden kan man använda en AI-agent för att fixa felen. Det går mycket snabbare och kostar nästan ingenting jämfört med att anlita dig som kommer att ta ett par år på dig för att refaktorera alla filer till trevliga och rena kodmönster. Ingen kommer att betala för det om ett år när AI-agenterna gör ett tillräckligt bra jobb trots att koden, som ingen ändå läser, är lite stökig.
Citera
2026-09-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det kommer de att börja göra. Visst, koden blir säkert totalt kaos men det spelar väl ingen roll när ingen tittar på koden. Om det blir fel i koden kan man använda en AI-agent för att fixa felen. Det går mycket snabbare och kostar nästan ingenting jämfört med att anlita dig som kommer att ta ett par år på dig för att refaktorera alla filer till trevliga och rena kodmönster. Ingen kommer att betala för det om ett år när AI-agenterna gör ett tillräckligt bra jobb trots att koden, som ingen ändå läser, är lite stökig.
Ja, AI är för de som bara gör små interna saker för dem själva. Där är det ok men räkan inte med långvariga saker och räkna med en stor röra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in