2025-08-03, 19:47
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorrojdtjuven
GPT-5 är runt hörnet, då får vi veta hur läget är just nu. Om det faktiskt görs stora framgångar eller om det står stilla
Möjligt att den transformer baserade LLM-arkitekturen börjar nå sina gränser. GPT-5 blir nog en bra indikator på hur det är ställt där.
Senast redigerad av doncroce 2025-08-03 kl. 19:50.
Citera
2025-08-03, 19:54
Avslutad
Om jag inte missminner mig nu så har Michael Burry (som förutsåg 2008 kraschen) blankat Nvidia aktien.
Dvs han ser en AI bubbla.
Citera
2025-08-03, 20:07
Medlem
Nej. Det har knappt börjat.
Citera
2025-08-03, 20:08
Medlem
GoranPongs avatar
AI utvecklas hela tiden så det har inte peakat.
Citera
2025-08-03, 20:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
AI har verkligen inte peakat. AI bedöms bli en definierande framtidsteknologi och är så mycket mer än film, musik, konst och knacka kod.

AI implementeras överallt både som mjukvara: AI-agenter, virtuella assistenter, bildanalysverktyg, sökmotorer, igenkänningssystem för röster och ansikten och som "fysisk" AI i form av robotar, självkörande bilar, drönare, Internet of Things.

AI kommer användas mer och mer inom sjukvård, transporter, tillverkning, livsmedel och jordbruk.

Glöm inte att det beräknas finnas mer än 1 miljard humanoider i bruk år 2050.
Citera
2025-08-03, 20:17
Avstängd
SoberZealots avatar
papperskorgen.
Citera
2025-08-03, 20:46
Medlem
Det är trams.
Ai är samma skrämsel som:
Covid
Klimatet
Tredje världskriget

När microvågs ugnarna kom skrevs det massor om att man kunde dö av dom

Men det skrivs inget om judarna som förstör världen, muslimerna som väller in i alla fungerande demokratier
Citera
2025-08-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Detta. Vi som är högt betalda utvecklare/ingenjörer förstår att detta bara är starten.

AI är redan bättre än den bästa Juniora supersmarta utvecklaren.

Men precis som en Junior saknas erfarenhet.

Men vi Seniorer har blivit sjukt mycket mäktigare i arbetet redan nu då vi har dessa Juniora "underbarn" att styra och vägleda till rätt lösningar.

Det har redan fullkomligt revolutionerat IT företag som anammat det och vi Seniorer är lyckliga då vi slipper göra skit saker själv.

Längtar till framtiden med superintelligent AI. Fy fan vad jag kommer kunna skapa sjukt mycket då.

Juniora människor kommer dock få problem då få orkar lära sig den hårda vägen som vi gjort.

Bara okunniga idioter tror något annat, som TS...

Ni som är högt betalda utvecklare blir de första att ersättas.
Citera
2025-08-03, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.

Den har vara börjat.
Citera
2025-08-03, 21:36
Medlem
Goto10s avatar
Tror absolut att det kommer fortsätta ösas pengar in i "AI" länge än. Tycker mer vi borde fråga oss vad vi vill använda det till.
Att skapa konst, musik och på andra sätt vara kreativa gör vi ofta för att det är glädjefyllt och njutbart. Det hade varit otroligt tråkigt om vi lät "AI" ta det ifrån oss.
Istället får de mer än gärna ta fram något som kan hjälpa oss bota alla sorters sjukdomar, göra livet drägligare för de fattiga, eller bara ta hand om tvätten, disken och matlagningen.
Jag försöker själv använda både Claude och ChatGPT rätt mycket och ibland är det väldigt bra, men allt för ofta riktigt uselt. I början kändes det helt magiskt men ju mer jag använder tjänsterna desto mer uppenbart blir det att det bara är en statistisk maskin under ytan och ingen riktig intelligens.
Förhoppningsvis lyckas de få ihop något riktigt bra så småningom. Men jag tror vi får dras med de här opålitliga, hallucinerande, LLM:erna ett bra tag till
Citera
2025-08-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Jag försöker själv använda både Claude och ChatGPT rätt mycket och ibland är det väldigt bra, men allt för ofta riktigt uselt.
Vad använder du det till och vad klarar du själv av?
Citera
2025-08-03, 21:46
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Om jag inte missminner mig nu så har Michael Burry (som förutsåg 2008 kraschen) blankat Nvidia aktien.
Dvs han ser en AI bubbla.
Det behöver inte betyda att "AI" i sig är på väg ner. Snarare att andra företag, som AMD och Huawei, börjar komma ikapp och kommer lyckas ta marknadsandelar från NVidia (som länge haft i princip 100% av marknaden av GPU:er för AI-användning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in