2025-08-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av design
Haha, hur gammal är TS egentligen? Jag gissar på 60+.
Jag är så gammal att jag var med i den generation som lärde sig programmera den hårda vägen.

Du kan göra ett test.
Be valfri AI modell att skriva en parser för XML. De flesta kommer klara det
Be nu samma parser och skriva en XPath selekterings modul för att söka i xml för samma genererade kod de skrivit för att parsa xml.

XPath är inte speciellt svårt att skriva själv men det är få som gjort det, när AI inte hittar träningsdata då får de problem eftersom de måste börja pussla i annan träningsdata som liknar. Alternativet börjar AI leta bland andra xml bibliotek som har färdiga XPath lösningar, det blir snabbt rörigt.
Lägg sidan till att den skall skala till flera kärnor, då börjar en del krascha.

Att visa nya modeller som skriver kod där det finns mängder av kod att leta bland är inget som imponerar på mig längre. Ibland känner jag igen koden från StackOverflow för därifrån kommer fortfarande en hel del.
Citera
2025-08-03, 18:29
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
De mäter kapacitet hos ai genom olika tester, och på tävlingar mot människor.

Det finns även företag som utvecklar tester tex detta:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Humanity%27s_Last_Exam

AI har snabbt blivit bättre på dessa otroligt svåra tester.

Däremot har vi människor ständigt höjt våra krav och förväntningar på vad AI bör klara av.
En snabb genomläsning ger att jag inte gillar det testet. Man testar 1% av vad AI ska användas till, just den % som är det enda som chatgpt klarar av, att läsa in fakta och sammanfatta. Men AI är också en robot som kan gå i en trappa, en bil som kan köra på vägen, en dator som kan tala, eller förstå tal, och jag skulle säga att testet bara testar 1% av AIs förmåga, bara en slags google-test. Inte helt fel att mäta om chatgpt kan svara snabbare och bättre på faktafrågor. Men chatgpt är bara 1% av AI-området.

Notera att den jag ifrågasatte angav ett konkret värde "AI:s kapacitet fördubblas var 7e månad". Din länk visar att det inte alls är sant enligt det testet.
Citera
2025-08-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev

Du kan göra ett test.
Be valfri AI modell att skriva en

Vilken AI modell använder du? De är inte alla desamma du vet... sannolikt använder du en gratis ai avsedd för generell vardaglig användning.

Men vad är ditt budskap? Tror du inte AI kan bli bättre på dig att programmera? Att den inte kan lära sig att skriva bra kod snabbare än en människa?

Är du en bättre programmerare än de som tävlade mot ai nyligen? De tävlande mot en särskild ai som var särskilt tränad på programmering....

Citat:
The AtCoder World Tour Finals represents one of competitive programming's most exclusive events, inviting only the top 12 programmers worldwide based on their performance throughout the previous year.

Men du är naturligtvis en skickligare programmerare än dessa rankade deltagare?

Citat:
On Wednesday, programmer Przemysław Dębiak (known as "Psyho"), a former OpenAI employee, narrowly defeated the custom AI model in the AtCoder World Tour Finals 2025 Heuristic contest in Tokyo. AtCoder, a Japanese platform that hosts competitive programming contests and maintains global rankings, held what may be the first contest where an AI model competed directly against top human programmers in a major onsite world championship.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-08-03 kl. 18:38.
Citera
2025-08-03, 18:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Om vi redan uppnått full FSD, skulle den inte behöva vara supervised som i filmen du skickade. Även om den kan hantera många köruppgifter KRÄVER den fortfarande att en förare är bakom ratten som är ständigt vaksam och redo att ta kontroll.
Du kan ju skicka en ny film sen när "Full Self Driving" inte längre behöver en människa bakom ratten.

Musk tror det kommer i slutet av året, få se om han har rätt den här gången.
"I think [FSD] will be available for unsupervised personal use by the end of this year in certain geographies."
Musk har sagt i intervjuer att helt självkörande Teslor finns klara 2018. 2019. 2020. 2021. 2022. 2023. 2024. 2025. Nu senast är de klara 2026 och aktiekursen steg 30% med robotaxi. Som enbart kan testas av inbjudna Tesla-fanboys och med en äkta människa i högersätet. Som enligt filmer på youtube inte styr bilen fast den kör i motsatt körfält.

Nej, det bli ingen självkörande Tesla under min levnad och eftersom just en självkörande bil enligt mig är det största beviset för att AI ens finns så tror jag inte på AI inom 30 år. Alla kan andas ut, även mina barn.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-03 kl. 18:53.
Citera
2025-08-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av design
Du pratar som att du har förlorat din fru. Om du ens hade någon överhuvudtaget?
Ok, eller så har du svårt att förstå för din argumentation är svårtolkad annat än att du skriver spydiga kommentarer som inte hör till området.

Att AI rensar på programmerare bl.a. är uppenbart. "frontendutvecklare" finns knappt kvar. AI kan utan vidare generera react sidor mycket bättre än vilken frontendutvecklare som helst. Samma sak med "CRUD" backends. Men det här är knappt programmering, endast att anpassa i ett ramverk och det har sysselsatt väldigt många utvecklare som nu blir arbetslösa i snabb takt.
Citera
2025-08-03, 18:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ok, eller så har du svårt att förstå för din argumentation är svårtolkad annat än att du skriver spydiga kommentarer som inte hör till området.

Att AI rensar på programmerare bl.a. är uppenbart. "frontendutvecklare" finns knappt kvar. AI kan utan vidare generera react sidor mycket bättre än vilken frontendutvecklare som helst. Samma sak med "CRUD" backends. Men det här är knappt programmering, endast att anpassa i ett ramverk och det har sysselsatt väldigt många utvecklare som nu blir arbetslösa i snabb takt.
Exakt så, det är inte "AI" som programmerar, det är utvecklingsverktyg som är extra kraftfulla.

Här en bra youtube-film om en av världens största AI-scams, build.ai skriver dina program åt dig med AI, värde 50 miljarder på London-börsen. Hoppsan det var visst 900 programmerare i Indien som gjorde programmen.
https://www.youtube.com/watch?v=TuAsFCcvWPg

Påminner mycket om Amazons kassalösa AI-butiker där AI visste vad du handlade. Hoppsan var visst 5000 indier som följde dina minsta steg med kamera i butiken.

Mitt inlägg sammanfattar status för AI rätt bra just nu. 5000 indier och Noll zero nada intelligens.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-03 kl. 18:48.
Citera
2025-08-03, 18:51
Medlem
AI blir bättre nästan varje dag, speciellt senaste veckan har det tagit fart rejält.

Men överlag, vi är med AI kanske där grafiken var i Nintendo 8 bit-nivå... det vi har idag kommer vara rent skrattretande om bara 2 år, man skrattar ju gott åt det vi hade för ett år sen liksom.

Jag programmerar med AI och det har blivit helt otroligt bra jämfört med hur det var för bara 6 mån sedan.
Senast redigerad av Scribble 2025-08-03 kl. 18:54.
Citera
2025-08-03, 19:11
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.

nej AI har inte peakat och kommer inte göra det på lång tid framöver
Citera
2025-08-03, 19:23
Medlem
Vi är i ett vägskäl där samhället håller på att kollapsa. AI behövs för att snabbt ta oss mot ett annat typ av samhälle, ett där robotar sköter om det mesta och människan är medborgare.
Citera
2025-08-03, 19:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.

Får fortfarande idiot svar på en del testfrågor jag brukar ställa. De olika "test" de använder för att se hur mycket "bättre" nya modeller är, de är så lätta att genomskåda. Modellerna blir bättre på att härma men nu är det bara detaljer i varje ny variant.

AI (som säkert många vet) är en mycket simpel teknik för att matcha mönster och därmed kunna förutse vad som kommer.

Tekniken används mer och mer och fundera då, blir det bättre?
- Filmer, har kvaliteten ökat
- Musik, är det bättre musik
- Konst, blir det bättre konst eller strömlinjeformas det

Mobiler, Runt 2010 var det mängder med varianter av mobiler, flera olika operativsystem tävlade. Idag ser nästan alla mobiler likadana ut

Är själv utvecklare och tror programmering är bland de första att ta till sig tekniken. AI är egentligen en mycket kraftfull sökmotor och fungerar ok som LSP om man lär sig förträna den. Också bra för att utföra repetitiva uppgifter.
AI gör att man kan producera mycket kod men tror väldigt många snabbt lär sig att koden måste underhållas och det är inte alls lika lätt.
Tycker mig märka att baksidan av AI visar sig mer och mer, kreativitet minskar, utvecklare slutar tänka själva och så vidare.

Några få förstår att det bara är ett verktyg och man måste själv fortfarande lära sig men den stora majoriteten verkar inte begripa.

Tror faktiskt att den här bubblan håller på att spricka, AI kommer vara en stor del av samhället men tror det blir ett mycket tråkigare samhälle när/om allt är samma.
Glöm det.
Så många miljarder som satsas på AI så kommer det att få stor betydelse för framtiden.
IBM ansåg att persondatorer var en tillfällig flopp. Så fel de fick AI kommer revolutionera världen enormt.
Citera
2025-08-03, 19:29
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så vad är "AI:s kapacitet" och hur mäts den?

Är det en svår fråga för dig? Varför använder du begreppet i så fall?

Jag vill inte bara sätta åt dig, som är lågbegåvad trendinspirerad och lättledd och sprider falsk information. Det är en relevant fråga för hela tråden. Om man inte kan mäta AI så kan man inte heller ställa frågan Har AI peakat. Om man inte med "AI" menar någon slags banal trend som bör nämnas för sin egen skull eller för att få upp aktiekurser, och att omnämnandet verkar ha minskat i pressen. Viket jag tror är sant.

Nog inte bara jag som noterat, på FB och i press, att fler och fler skriver om "AI" utan att ens fatta vad det är. Värsta exemplet förra veckan, när moderaternas "AI-app" som genererar en bild på Kristersson med en skylt i handen och en text kunde manipuleras till "Jag tycker om Hitler". Eftersom det av reportern var AI att skriva in en text som sedan kom ut i en bild. Håhåjaja.

Du är helt klart i reporterns kategori.
Vilken fjant du är.

Det är så tydligt att du tjafsar för tjafsandets egen skull. Sannolikt förstår du hur det här med AI kommer att påverka oss men ogillar och skräms av tanken och därför uppfinner du din egen sanning där AI är dåligt och faktiskt inte ens finns eftersom Teslas bilar inte kan köra av sig själva. Det är ett så barockt resonemang att man tar sig för pannan.

Det är dessutom bara du och den andre gamle boomergubben TS som här i tråden är övertygade om att AI är en fluga. Alla andra säger precis tvärtom. Detta tar du inte alls till dig utan börjar ifrågasätta testmodellerna som används eftersom testerna inte resulterar i vad du önskar. Maken till navelskåderi var det länge sedan jag såg.

Du är en tramsare och lögnare. Tittar man i din posthistorik ljuger du friskt. Ena året har du ett tungt fysiskt jobb, året efter är du miljonär och jobbar tolv timmar om dagen framför datorn. Visst, alla får väl fantisera fritt på internet men det blir lite fånigt.

Vänligen sluta nu svara mig. Jag har tröttnat på dig.
Citera
2025-08-03, 19:44
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Kolla vad Dario säger här. Dom är inte i närheten av att peaka vad gäller scaling!
https://www.youtube.com/watch?v=mYDSSRS-B5U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in