2025-08-03, 18:01
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ha, ha, "peakat", när vi oundvikligen dras in emot den tekniska singulariteten.

Bara på Flashback, bara på Flashback......

En länk:

[2507.18074] AlphaGo Moment för modellarkitekturupptäckt https://share.google/LdV3Z8LZp62k15X0J

Och det finns många fler om ni söker efter vad som publicerats på ArXiv bara de senaste månaderna.

Googles har, i vanlig panik, släppt samma modell som vann guldmedalj i mattematik olympiaden (tillsammans med OpenAI:s midell). Och OpenAI kanske lanserar GPT-5. redan i morgon förmiddag (US västkusttid).

Det presenteras egentligen inget nytt i den studien. Vi har vetat hur man gör rekursiv självförbättring länge nu. "Genombrottet", om det nu finns ett, är deras förmåga att bedöma och omvandla det till ett enda tal som de kan använda som en heuristik.
Jag avvaktar iaf. med hypen tills vi har fått lite peer reviews och riktiga resultat.
Citera
2025-08-03, 18:03
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vi vet nog vem som är självgod.

Den som kan svenska inser att "intelligens" och "kapacitet" inte går ihop, och du tänker antagligen på Moores lag att kapaciteten på ett microchip fördubblas var 24e månad. Om du vet vem Moore är. Han startade Intel som gjorde världens första microprocessor och världens första dator-CPU.
Jaså, Google fungerande ändå?

Jag googlade också för att se om du verkligen fick 0 träffar på ”AI kapacitet”. Det fick du inte. En av de översta träffarna var denna.

Vilken är AI:s kapacitet?
Artificiell intelligens (AI) är förmågan hos beräkningssystem att utföra uppgifter som vanligtvis förknippas med mänsklig intelligens, såsom inlärning, resonemang, problemlösning, perception och beslutsfattande .

Så varför ljuger du? Känner du ett behov av att hävda dig eftersom jag inte imponerandes av dina fyrtio år av att ha reparerat surfdatorer åt gamla tanter som fått virus?

Men hursomhelst så är inte ditt självhävdelsebehov topic så låt oss återgå till att skratta åt en annan gammal gubbe som inte förstår vad som är på gång, TS.
Citera
2025-08-03, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är väl klart att personer som Altman hypar den förestående ankomsten av en sådan transformerande teknologi. Ju mer hype som pumpas in i den kulturella atmosfären kring AGI, desto mer värdefullt kommer hans företag som påstår sig vara på väg att bygga den att bli.

Tänker på Elon musk som sedan 2016 lovat full self drivng om 3 år, väntar fortfarande
Jag vet inte vilken värld du lever i? Jag såg en video som till och med var något år gammal med en snubbe som åker med en passagerare i sin Tesla från en villaförort in till en storstad helt utan att röra ratten, inne i staden var det flera situationer som krävde lite mer, som tex en bil som stod still mitt på en gata med varningsblinkers på, men den löste det utan problem, den enda gången han fick ta över kontrollen, var precis i slutet på resan när han skulle svänga in i till ett parkeringshus och han var osäker på om den uppfattat det eller inte.
Citera
2025-08-03, 18:06
Medlem
Haha, hur gammal är TS egentligen? Jag gissar på 60+.
Citera
2025-08-03, 18:06
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jaså, Google fungerande ändå?

Jag googlade också för att se om du verkligen fick 0 träffar på ”AI kapacitet”. Det fick du inte. En av de översta träffarna var denna.

Vilken är AI:s kapacitet?
Artificiell intelligens (AI) är förmågan hos beräkningssystem att utföra uppgifter som vanligtvis förknippas med mänsklig intelligens, såsom inlärning, resonemang, problemlösning, perception och beslutsfattande .

Så varför ljuger du? Känner du ett behov av att hävda dig eftersom jag inte imponerandes av dina fyrtio år av att ha reparerat surfdatorer åt gamla tanter som fått virus?

Men hursomhelst så är inte ditt självhävdelsebehov topic så låt oss återgå till att skratta åt en annan gammal gubbe som inte förstår vad som är på gång, TS.
Min fråga löd "hur mäter man AI:S kapacitet" och jag noterar att du inte kan svara på det men att du rapar upp ett påstående från hemsidan "vetenskapspuls" som verkar vara för populärvetenskap högstadiet. OK.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-03 kl. 18:11.
Citera
2025-08-03, 18:07
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag vet inte vilken värld du lever i? Jag såg en video som till och med var något år gammal med en snubbe som åker med en passagerare i sin Tesla från en villaförort in till en storstad helt utan att röra ratten, inne i staden var det flera situationer som krävde lite mer, som tex en bil som stod still mitt på en gata med varningsblinkers på, men den löste det utan problem, den enda gången han fick ta över kontrollen, var precis i slutet på resan när han skulle svänga in i till ett parkeringshus och han var osäker på om den uppfattat det eller inte.

Så vi har alltså redan uppnåt FSD enligt dig? Jag måste missat det.
Citera
2025-08-03, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Så vi har alltså redan uppnåt FSD enligt dig? Jag måste missat det.
Jadu, se denna videon 1.20 minuter lång, och återkom https://www.youtube.com/watch?v=TUDiG7PcLBs
Citera
2025-08-03, 18:14
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Min fråga löd "hur mäter man AI:S kapacitet" och jag noterar att du inte kan svara på det men att du rapar upp ett påstående från hemsidan "vetenskapspuls" som verkar vara för populärvetenskap högstadiet. OK.
Nej, det gjorde du inte. Du skrev såhär.

Citat:
"AI:s kapacitet", vad är det?...
Varför fortsätter du att ljuga? Far du med osanningar lika lättvindigt i ditt övriga liv?
Citera
2025-08-03, 18:15
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Nej, det gjorde du inte. Du skrev såhär.

Varför fortsätter du att ljuga? Far du med osanningar lika lättvindigt i ditt övriga liv?
Så vad är "AI:s kapacitet" och hur mäts den?

Är det en svår fråga för dig? Varför använder du begreppet i så fall?

Jag vill inte bara sätta åt dig, som är lågbegåvad trendinspirerad och lättledd och sprider falsk information. Det är en relevant fråga för hela tråden. Om man inte kan mäta AI så kan man inte heller ställa frågan Har AI peakat. Om man inte med "AI" menar någon slags banal trend som bör nämnas för sin egen skull eller för att få upp aktiekurser, och att omnämnandet verkar ha minskat i pressen. Viket jag tror är sant.

Nog inte bara jag som noterat, på FB och i press, att fler och fler skriver om "AI" utan att ens fatta vad det är. Värsta exemplet förra veckan, när moderaternas "AI-app" som genererar en bild på Kristersson med en skylt i handen och en text kunde manipuleras till "Jag tycker om Hitler". Eftersom det av reportern var AI att skriva in en text som sedan kom ut i en bild. Håhåjaja.

Du är helt klart i reporterns kategori.
Senast redigerad av Paris24 2025-08-03 kl. 18:37.
Citera
2025-08-03, 18:17
Medlem
Beror på vad man menar med peak. Skulle säga att det är först senaste halvåret som tekniken mognat till en sådan grad att man på riktigt kan börja använda det.

Bara utifrån möjligheter med AI per dagens datum så har vi massvis av förbättringar vi kan göra i våra system som kommer öka bruttomarginalen rejält.
Citera
2025-08-03, 18:19
Medlem
Citat:

De mäter kapacitet hos ai genom olika tester, och på tävlingar mot människor.

Det finns även företag som utvecklar tester tex detta:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Humanity%27s_Last_Exam

AI har snabbt blivit bättre på dessa otroligt svåra tester.

Samtidigt har vi människor ständigt höjt våra krav och förväntningar på vad AI bör klara av.

Det blir allt svårare att märka hur AI förbättras:

Citat:
The AI community faces a serious problem. Our best tools for measuring language model capabilities have reached their limits. Leading benchmark saturation occurs when top models consistently score above 90% on standardized tests.

This saturation creates a false ceiling that masks actual progress. When GPT-4 scored over 90% on MMLU (Massive Multitask Language Understanding), the benchmark effectively lost its ability to distinguish meaningful improvements in newer models.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-08-03 kl. 18:27.
Citera
2025-08-03, 18:21
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jadu, se denna videon 1.20 minuter lång, och återkom https://www.youtube.com/watch?v=TUDiG7PcLBs

Om vi redan uppnått full FSD, skulle den inte behöva vara supervised som i filmen du skickade. Även om den kan hantera många köruppgifter KRÄVER den fortfarande att en förare är bakom ratten som är ständigt vaksam och redo att ta kontroll.
Du kan ju skicka en ny film sen när "Full Self Driving" inte längre behöver en människa bakom ratten.

Musk tror det kommer i slutet av året, få se om han har rätt den här gången.
"I think [FSD] will be available for unsupervised personal use by the end of this year in certain geographies."
Senast redigerad av doncroce 2025-08-03 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in