2025-08-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Detta. Vi som är högt betalda utvecklare/ingenjörer förstår att detta bara är starten.

AI är redan bättre än den bästa Juniora supersmarta utvecklaren.
Inte förtjänar du din lön i alla fall som kommer med ett sånt där verklighetsfrämmande påstående, lol.
Citera
2025-08-03, 17:30
Medlem
Har inte märkt av AI nånting ännu men jag peekade nu med 4 starköl.
Citera
2025-08-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja det vet jag inte, men med tanke på de enorma resurser som satsas i detta område, så ja vissa säger att det kan hända imorgon, Sam Altman tror 3 - 7 år, andra tror att det är lite längre bort.
Vad är det som satsas?

Observera att tekniken för AI funnits länge och är superenkel, det är inget nytt med AI

Det enda som ändrat sig är att hårdvara gått ner så mycket i pris kopplat till prestandaökningar att det blir möjligt att gör det AI tekniken gör med en acceptabel hastighet. Det är fortfarande dyrt men som du vet, för mindre än 10 år sedan var det vanligt med 2 kärnor i processorn, 4 var en kraftfull dator och oftast med mekanisk hårddisk.
Idag har en billig dator 10 kärnor, ibland mer. De allra sämsta har minst 6 kärnor. Alla har en snabb SSD.

Om två år har troligen antalet kärnor dubblerats från dagens. Det är vad som hänt, instruktionsuppsättning i processorer och grafikkort har förbättrats samtidigt som de har mer processorkraft, framförallt för parallelliserat arbete och MYCKET snabbare diskar.
Citera
2025-08-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och det finns många fler om ni söker efter vad som publicerats på ArXiv bara de senaste månaderna.
Det regnar pengar på allt med AI så det lär inte vara brist på "undersökningar"
Citera
2025-08-03, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Vad är det som satsas?

Observera att tekniken för AI funnits länge och är superenkel, det är inget nytt med AI

Det enda som ändrat sig är att hårdvara gått ner så mycket i pris kopplat till prestandaökningar att det blir möjligt att gör det AI tekniken gör med en acceptabel hastighet. Det är fortfarande dyrt men som du vet, för mindre än 10 år sedan var det vanligt med 2 kärnor i processorn, 4 var en kraftfull dator och oftast med mekanisk hårddisk.
Idag har en billig dator 10 kärnor, ibland mer. De allra sämsta har minst 6 kärnor. Alla har en snabb SSD.

Om två år har troligen antalet kärnor dubblerats från dagens. Det är vad som hänt, instruktionsuppsättning i processorer och grafikkort har förbättrats samtidigt som de har mer processorkraft, framförallt för parallelliserat arbete och MYCKET snabbare diskar.
Från en annan tråd jag postat i för 2 dagar sedan

"Ser nu att Elon Musk postat att i deras datacenter för AI Colossus 1 inehåller 230 000 st GPU´s för AI träning.

Colossus 2 kommer att innehålla 550 000 st GB200 och GB 300 för samma ändamål.

Meta ska tydligen bygga ett datacenter i samma storlek som Manhattan.."
Citera
2025-08-03, 17:43
Medlem
Wyrdkins avatar
Njae, AI har knappast peakat. AI idag är ungefär som Internet 1993.

Däremot kommer det ju såklart finnas ett tak för vad AI som vi känner det kommer kunna göra.
Citera
2025-08-03, 17:43
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"AI:s kapacitet", vad är det?...
Fråga ChatGPT, vetja.

Jag förstår att detta är oerhört svårt att förstå för er över femtio men det här går inte att jämföra med en schackdator. Den närmaste jämförelsen som går att göra är när människan uppfann jordbruket. AIs påverkan på samhället kommer att förändra spelplanen på ett liknande sätt. Vi talar om ett totalt paradigmskifte. Och du kommer att få se det för det händer nu. Du är heller inte immun mot svallvågorna bara för att du inte förstår vad som händer.

Tänk på den här tråden om tre år.

Det här forumet är proppfullt med gamla gubbar…
Citera
2025-08-03, 17:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fråga ChatGPT, vetja.

Jag förstår att detta är oerhört svårt att förstå för er över femtio men det här går inte att jämföra med en schackdator. Den närmaste jämförelsen som går att göra är när människan uppfann jordbruket. AIs påverkan på samhället kommer att förändra spelplanen på ett liknande sätt. Vi talar om ett totalt paradigmskifte. Och du kommer att få se det för det händer nu. Du är heller inte immun mot svallvågorna bara för att du inte förstår vad som händer.

Tänk på den här tråden om tre år.

Det här forumet är proppfullt med gamla gubbar…
En googling ger Noll träff på "AI:s kapacitet". Jag tänkte att du som använde ordet enkelt kunde förklara för oss old guys? Vi som jobbat med datorer i 40 år och kan allt om dem. Du som förstår vad som händer.
Citera
2025-08-03, 17:51
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
En googling ger Noll träff på "AI:s kapacitet". Jag tänkte att du som använde ordet enkelt kunde förklara för oss old guys? Vi som jobbat med datorer i 40 år och kan allt om dem.
Du lär märka vad som är på gång inom mycket kort. Men kul för dig att du ”jobbat med datorer i fyrtio år”. Då är du åtminstone nära pensionen och kommer kanske att slinka undan den vägen innan du blir ersatt.

Som sagt, det här forumets medelålder måste fasen vara 50+. Självgoda äldre män som självsäkert slår fast att man minsann är expert på vad det nu än kan vara ”för jag började jobba med det här 1972”.
Citera
2025-08-03, 17:55
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja det vet jag inte, men med tanke på de enorma resurser som satsas i detta område, så ja vissa säger att det kan hända imorgon, Sam Altman tror 3 - 7 år, andra tror att det är lite längre bort.

Det är väl klart att personer som Altman hypar den förestående ankomsten av en sådan transformerande teknologi. Ju mer hype som pumpas in i den kulturella atmosfären kring AGI, desto mer värdefullt kommer hans företag som påstår sig vara på väg att bygga den att bli.

Tänker på Elon musk som sedan 2016 lovat full self drivng om 3 år, väntar fortfarande....
Senast redigerad av doncroce 2025-08-03 kl. 18:04.
Citera
2025-08-03, 17:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Du lär märka vad som är på gång inom mycket kort. Men kul för dig att du ”jobbat med datorer i fyrtio år”. Då är du åtminstone nära pensionen och kommer kanske att slinka undan den vägen innan du blir ersatt.

Som sagt, det här forumets medelålder måste fasen vara 50+. Självgoda äldre män som självsäkert slår fast att man minsann är expert på vad det nu än kan vara ”för jag började jobba med det här 1972”.
Vi vet nog vem som är självgod.

Den som kan svenska inser att "intelligens" och "kapacitet" inte går ihop, och du tänker antagligen på Moores lag att kapaciteten på ett microchip fördubblas var 24e månad. Om du vet vem Moore är. Han startade Intel 1968 som gjorde världens första microprocessor 72 och tillverkade världens första dator-CPU 74.
Citera
2025-08-03, 17:57
Medlem
hemorrojdtjuvens avatar
GPT-5 är runt hörnet, då får vi veta hur läget är just nu. Om det faktiskt görs stora framgångar eller om det står stilla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in