2026-09-05, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av roleone

Jag är själv i skeptikerspåret och tänker att LLM troligen inte är rätt lösning för att uppnå AGI, och att ytterligare investering inte kan lösa det. Jag har dock egentligen inga starkare belägg för det än det som någon skrev lite raljant om stokastiska modeller och next token prediction, och att det intuitivt känns för yxigt för att kunna uppnå AGI.

AI kan inte tränas till AGI då mer än 50% av världens vetenskapliga forskningstexter (fulltexter) finns bakom Pay-Wall ´s

Jag tror bestämt att en AGI borde känna till texterna för att lämna ute gissningar och rena falsarier . Man får hålla till godo med Reddit och deras samling av foliehattande hypokondriska påståenden i allt.

Reddit, Youtube, Meta (Facebook, Instgram) kryddat med LinkedIn för " professionella råd" , samt X som är det mest förorenade mediet genom botar som hittar på saker rakt av. Det är vad AI förenklat är i nuläget .
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-05 kl. 17:20.
Citera
2026-09-05, 17:52
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
En AI behöver inte ha ett mänskligt medvetande för att den ska skapa problem för oss. Det är ju snarare tvärtom: Om vi skapar "logiska monster" som gör allt de kan för att uppnå sina mål utan något samvete då är det värre än om de hade haft något som liknade vårt medvetande och samvete.

En AI måste inte heller vara "always on", det räcker att den är aktiv tillräckligt länge för att orsaka problem. Vi har redan massor med AI-agenter som kör i loopar för att bygga spel/program. Det kommer ju blir mer av det. Om ett par år har vi kanske humanoida robotar, drönare och fordon som utför uppdrag från en AGI. Den initiala prompten kan vara vad som helst. "Bygg en bro" borde inte leda till att människor dör men det beror ju lite på hur målmedveten man är med projektet och vilka referensramar man har för vad som är moraliskt försvarbart. I Kina är det vanligt att det dör några arbetare när de bygger större broar.

Fair, jag köper allt du säger, eller orkar åtminstone inte ge mig in i de diskussionerna. Jag var mer nyfiken på om du har några tankar kring hur det skulle gå till att uppnå just mänskligt medvetande.
Citera
2026-09-05, 17:54
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
AI kan inte tränas till AGI då mer än 50% av världens vetenskapliga forskningstexter (fulltexter) finns bakom Pay-Wall ´s

Jag tror bestämt att en AGI borde känna till texterna för att lämna ute gissningar och rena falsarier . Man får hålla till godo med Reddit och deras samling av foliehattande hypokondriska påståenden i allt.

Reddit, Youtube, Meta (Facebook, Instgram) kryddat med LinkedIn för " professionella råd" , samt X som är det mest förorenade mediet genom botar som hittar på saker rakt av. Det är vad AI förenklat är i nuläget .

Jag håller med dig till stor del - så du skäller upp i fel träd, men jag försöker vara nyfiken och öppen till att andra har andra åsikter. Altman, Amodei och andra verkar vara fullt övertygade om att AGI faktiskt går att uppnå med LLM-teknologi överhuvudtaget (eller tvungna att uttrycka det för att inte totalt slå luften ur sina luftslott). Personligen ställer jag mig skeptisk.
Citera
2026-09-05, 18:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Fair, jag köper allt du säger, eller orkar åtminstone inte ge mig in i de diskussionerna. Jag var mer nyfiken på om du har några tankar kring hur det skulle gå till att uppnå just mänskligt medvetande.
Varför skulle det uppnås? Är det mänskliga medvetandet evolutionens peak?

När en AGI/ASI blir så avancerad att den eventuellt kan emulera en trovärdig approximering av ett mänskligt medvetande då tror jag att vi människor är överspelade och att ASI:n inte har något intresse av att emulera dig.
Citera
2026-09-05, 18:19
Avslutad
Citat:
Altman, Amodei och andra verkar vara fullt övertygade om att AGI faktiskt går att uppnå med LLM-teknologi överhuvudtaget (eller tvungna att uttrycka det för att inte totalt slå luften ur sina luftslott). Personligen ställer jag mig skeptisk.

Sunda förnuftet säger att en AGI utan att ens tagit del av majoriteten av vetenskapliga publikationer aldrig kan bli något annat än något som är tvungen att gissa sig fram då LLM helt enkelt inte haft tillgång till den där enorma textdatan som utgör basen i nästan alla forskningsmiljöer världen över.

Vad ska man ha AGI till frågar man sig ? Kan den duga att lägga upp strategier , utvärderingar , och andra lättviktiga uppgifter ? Säkert . Men så fort AGI tar över befälet så börjar människor sluta tänka själv , och med den går det personliga ansvaret upp i rök . Maskinen tar över och vi blir passiva följare
Citera
2026-09-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är inget hinder. Det går att köpa rättigheten till att läsa de.
Citera
2026-09-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Du är nog bara för dum för att använda AI.
Linux varianten omarchy skapades enbart med agentisk AI.
Den snabbaste Linux versionen någonsin att installera. tar ca 1 min.
https://omarchy.org/
Vad har det med saken och göra, göra en distribution av linix är inte att programmera
Citera
2026-09-05, 18:23
Medlem
Om ett halvår kanske AI säger: "This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye". Och så har den kommit på ett sätt att rädda planeten där människor inte ingår i ekvationen.
Citera
2026-09-05, 18:25
Medlem
Citat:
Okej kingen, vi säger så. Kom tillbaka om du vill snacka mer när du fått ut huvudet ur röven.

Du är ju fri att bevisa genom att visa fantastisk kod gjord av AI
Citera
2026-09-05, 18:30
Medlem
Citat:
Här går jag lite bet kunskapsmässigt känner jag, men jag är fortsatt nyfiken: har du några tankar kring vad den yttersta loopen skulle bestå av för att trigger/response skulle kännas hyfsat flytande och ”always-on” på samma sätt som en människa är? Jag tänker att det är en utav de bitar som saknas för att det ska kunna kännas ”mänskligt” att interagera med en AI. Det och den fysiska närvaron. Inte bara som i robotik men som i att faktiskt bli en medveten del av sin omvärld, sensoriska intryck som inte känns yxiga, osv.
Huvudproblemet är att Cyborgaren och en del andra inte riktigt begriper att LLM'r tränas på en viss mängd data. Och det är det datat LLM'er kan rapa upp i bästa fall.

Hög IQ innebär en skarp förmåga att upptäcka och tillämpa logiska samband. Men hur skulle en LLM kunna tränas på det. Vilken människa med högre IQ levererar det träningsdatat?

Detta bottnar i att Cyborgaren och en del andra vill ligga på soffan hemma och slippa arbeta, och så skall mamma staten ge dom en nappflaska som dom kan ligga och sulta på. Och då MÅSTE AI vara fantastiskt och leverera robotar som jobbar gratis. Och då bara MÅSTE det vara så. Ingen fakta, ingen logik, inga resonemang som falsifierar svamlet biter.

Citat:
Jag är själv i skeptikerspåret och tänker att LLM troligen inte är rätt lösning för att uppnå AGI, och att ytterligare investering inte kan lösa det. Jag har dock egentligen inga starkare belägg för det än det som någon skrev lite raljant om stokastiska modeller och next token prediction, och att det intuitivt känns för yxigt för att kunna uppnå AGI.
LLM'er kan fortfarande bidra till högre produktivitet.
Citera
2026-09-05, 18:35
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Ska bli mycket komiskt att följa BTS aktivitet i den här tråden. "Jaja den har kanske listat ut ett sätt att bota cancer, ta över alla digitala finansiella system och etablera en odödlig aktivitet på alla nätverk som ingen grupp av människor kan rubba och programmera funktionell molekylär nanoteknologi MEN det är bara enkel mönster matchning parat med stokastisk papegoja, ni får förstå att ai EGENTLIGEN inte tänker, den matchar bara mönster i text SÅ DE SÅ!"

Och vad kommer du säga när en helt ny paradigm kommer? Att du var en mongolid cp som inte förstod bättre?
Citera
2026-09-05, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är inget hinder. Det går att köpa rättigheten till att läsa de.

Kanske i framtiden, vem vet. Fram tills dess är AI en ganska lågupplöst vetenskapligt uppslagsverk . Som sagt de flesta har kontrakt med Reddit, Meta , X , Instagram m.fl. hitills.

Jag ser en fara att den kompletta mänskliga vetenskapliga biblioteket hamnar exklusivt i ett par ,tre amerikanska privata rovkapitalistiska företag där nästan hela hopen helt klart har ett slags avog inställning till det mesta

Så, jag tror inte att alla publiceringsföretag kommer att släppa rättigheterna , vad ska dom leva av när de sålt av sina företag ? Det betyder företagslikvidation på studs , ett copyright säljer man inte av , speciellt inte då det är en ren kassako in i framtiden, och biblioteket bara blir större och större.
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-05 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in