2025-08-03, 11:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Gängorna för tändstiftet på min Peugeot Kisbee börjar bli lite slitna, där bara ca 2/3 av dem återstår. Tändstiftet sitter i och man kan köra utan problem, men jag vågar inte ta ur det fler gånger för att inte gängorna ska kollapsa helt och kan därmed inte titta på tändstiftet medan jag ställer in förgasaren.

När moppesäsongen är slut till hösten tänkte jag förebyggande gänga om tändstiftshålet. Det värsta som kan hända är att jag får köpa ett nytt topplock för 350 kr, men istället för att göra det direkt tänkte jag att det var roligare att lära sig hur man gängar om tändstiftshålet. Jag tänkte skruva i en stålhylsa med gängor på in- och utsidan som då förhoppningsvis blir starkare än den gamla gängan och därmed kan ses som en uppgradering.

Detta är kittet jag har köpt för 125 kr, med rätt innergänga M10X1 och yttergänga M12X1.
https://a.aliexpress.com/_EuSQz94
Det finns något liknande professionellt set som heter Time Sert, men det kostar runt 2500 kr och ligger utanför min budget.

I kittet ingår förutom hylsorna en gängtapp för M12X1, men inget annat. Jag har därför köpt en borr på 10,5 mm också (Bosch HSS-G för 55 kr på Amazon) att vidga hålet med inför gängningen, även om det rekommenderas 11 mm till M12X1 gänga, eftersom jag vill ha mycket gängengagemang så hylsan kommer sitta ordentligt och jag tänkte att det krävs när man har fingänga i aluminium till skillnad från i hårdare stål.

Sedan har jag köpt en slags borr för 75 kr som är först 9 mm och sedan har ett platt skär på 14 mm längre upp. Detta för att kunna skära ut ett spår på 14 mm runt det gängade hålet för tändstiftet till stålhylsans fläns, så att tändstiftets elektrod sedan ska komma på rätt nivå i cylindern när jag skruvar i tändstiftet och inte hamna för högt upp.
https://a.aliexpress.com/_Eu1QNSA

Sist har jag köpt gänglåsning från Kina i form av fake Loctite 277. Det är den som klarar högst temperatur enligt beskrivningen och har hög viskositet så att den tätar bra och som jag då ska använda för att fästa stålhylsan i det gängade hålet.
https://a.aliexpress.com/_ExaP8Ds

Riktig Loctite kostar en förmögenhet, håller bara något år vid förvaring och jag behöver bara en droppe, så jag köpte denna för 17 kr. Jag kommer förstås att testa den först på några skruvar innan jag använder den i skarpt läge. Funkar det inte provar jag den röda från Biltema som kostar 99 kr.

Jag kommer att plocka av topplocket från mopeden innan jag utför arbetet och rengöra det rejält från smuts, olja och metallspån under arbetets gång samt återmontera det med nya packningar. Vad tror ni om min plan och har någon erfarenhet av dessa hylsor och hur det fungerar med fake Loctite?
Citera
2025-08-03, 11:41
Medlem
Om en ny topp bara kostar 350 kr så köper man naturligtvis en ny istället för att försöka rädda den gamla.

Bara att köpa insatsgängor av lite bättre kvalitet kostar många gånger mer. Är ju en annan sak om man redan har rätt prylar hemma.
Citera
2025-08-03, 11:57
Medlem
Det finns Helicoil eller motsvarande för tändstiftsgängor.
Mycket enklare!
Citera
2025-08-03, 11:57
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Om en ny topp bara kostar 350 kr så köper man naturligtvis en ny istället för att försöka rädda den gamla.

Bara att köpa insatsgängor av lite bättre kvalitet kostar många gånger mer. Är ju en annan sak om man redan har rätt prylar hemma.

Risken finns att jag har sönder den nya toppens gängor också i framtiden. Jag tänkte att det här är en permanent lösning som håller för evigt.

Citat:
Ursprungligen postat av PhishPond
Det finns Helicoil eller motsvarande för tändstiftsgängor.
Mycket enklare!

Jag tittade på det också, men hylsa kändes som en elegantare lösning.

Den enda jag hittat på Youtube som i detalj provar att använda ett kit som liknar mitt är den här:

https://www.youtube.com/watch?v=1VYB6Ill-Jk

Tyvärr misslyckas han då han inte lyckas skära till några gängor ordentligt med gängtappen, men det ser jag som handhavandefel och är medföljande tappen kass kan jag alltid köpa en annan med samma gänga. Misstaget han gör i videon är att han inte förborrat hålet och att han inte gängar långsamt med en stadig hand och med ordentligt tryck ovanifrån, samt att han inte roterar tappen i motsatt riktning ibland så att han känner att gängorna skärs rätt utan bara snurrar på flimsigt så att hans nyskurna gängor slits ut.
Senast redigerad av Paddan1000 2025-08-03 kl. 12:10.
Citera
2025-08-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Risken finns att jag har sönder den nya toppens gängor också i framtiden. Jag tänkte att det här är en permanent lösning som håller för evigt.

Jag tittade på det också, men hylsa kändes som en elegantare lösning.

Har du en Swedol-butik i närheten? Jag har med framgång använt deras V-coil på mina motorcyklar några gånger. En komplett sats kostar runt 500 kr men vet inte om de har mer än standard M-gänga.
Citera
2025-08-03, 12:04
Medlem
sommarlovs avatar
Du verkar ha koll och verkar noggrann av dig, det här kommer bli bra.
Citera
2025-08-03, 12:07
Medlem
Citat:

Varför skruvar du ur tändstiftet så ofta?
Citera
2025-08-03, 12:14
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Varför skruvar du ur tändstiftet så ofta?

Jag byter munstycken på förgasaren för att optimera luft/bränsleblandningen och sätter ibland i ett nytt tändstift för att se så att stiftet inte blir bränt som vid mager blandning eller sotigt som vid fet blandning. Jag gör det både vid gas och vid tomgång, eftersom det handlar om separata munstycken och inställningar. Att jag tar ett nytt tändstift är för att det är svårt att se på ett redan inslitet tändstift vad som är gammalt och vad som är nytt av spåren från förbränningen.

Jag är dock i princip klar med det och har bara lite sista finlir kvar.
Citera
2025-08-03, 12:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Om ett nytt topplock inte kostar mer än 350:-, så finns det ingen anledning att hålla på att fibbla.

Nu när du ändå har köpt in diverse verktyg, så kan du ju alltid träna på det gamla topplocket och se om du får till det, och helt utan press på att det måste lyckas.
Citera
2025-08-03, 12:44
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Har du en Swedol-butik i närheten? Jag har med framgång använt deras V-coil på mina motorcyklar några gånger. En komplett sats kostar runt 500 kr men vet inte om de har mer än standard M-gänga.

De har bara M10x1,5 gänga och kittet kostar 639 kr.

https://www.swedol.se/insatsgangor-v-coil-sats-metrisk-pg-1001196.html
Citera
2025-08-03, 14:37
Medlem
Time Sert har ju en inbyggd låsning i nederkant på gänghylsan, att ersätta det med en billig kopia som ska låsas med en ännu billigare låtsas-Loctite känns sådär... Kan ju funka, men inget jag skulle göra iaf.

Du ska plana och sänka ytan med ett borr? Hur hade du tänkt dig att få ytan plan i relation till gänghålet och hylsans krage? Sätta upp i en fräs? Blir det inte rätt där kommer du ha spänningar där sen, som ev kan få den billiga kopians krage att vika sig och kanske lossna. Tändstiftet lär inte gilla det.
Citera
2025-08-03, 14:48
Medlem
Citat:
I kittet ingår förutom hylsorna en gängtapp för M12X1, men inget annat. Jag har därför köpt en borr på 10,5 mm också (Bosch HSS-G för 55 kr på Amazon) att vidga hålet med inför gängningen, även om det rekommenderas 11 mm till M12X1 gänga, eftersom jag vill ha mycket gängengagemang så hylsan kommer sitta ordentligt och jag tänkte att det krävs när man har fingänga i aluminium till skillnad från i hårdare stål.
Rotdiametern på M12x1 är 10.9, så du kommer inte kunna gänga med din tapp om du har borrat 10.5. Skaffa en 11 mm borr istället.
Citat:
Sedan har jag köpt en slags borr för 75 kr som är först 9 mm och sedan har ett platt skär på 14 mm längre upp. Detta för att kunna skära ut ett spår på 14 mm runt det gängade hålet för tändstiftet till stålhylsans fläns, så att tändstiftets elektrod sedan ska komma på rätt nivå i cylindern när jag skruvar i tändstiftet och inte hamna för högt upp.
https://a.aliexpress.com/_Eu1QNSA
Hur ska din stegborr få styrning? Har du en fräsmaskin du tänker sätta upp toppen i? Annars kommer du bara halka omkring när du försöker borra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in