Citat:
Ursprungligen postat av
Smekarn87
Jag har inte klarat att räkna på detta på ett vettigt sätt men när man jämför med andra länder undrar man verkligen. Visst är alkoholskatten så kopiöst hög i Sverige så att den för tankarna mot en hypotes att den med råge betalar alla alkoholens skadeverkningar och att skatten i sig är ett tacksamt sätt att fylla statsfinansernas hål. Man är nästan rädd för att den skapar hopplöshet hos de breda folklagren som egentligen har det redan riktigt ekonomiskt tufft. Många låginkomsttagare som kanske behöver ett järn men också får ångest av kostnaden över en sup. Jag höftar nu men undrar om inte överskottsmarginalen kan hamna på 50% i alla fall.
Läste en hyfsat ny utredning som regeringen tagit fram . Går säkert googla fram den. Men i denna så är det inte så.
Kostnader för sjukvård, bidrag, alkoholrelaterade brott och kraschade familjer var nog inräknat i detta med.
Har för mig att alkoholen kostar samhället omkring 180 miljarder.... Eller om det var missbruk totalt.
Om detta är räknat med skatten är jag osäker på.
Men otroliga kostnader och resurser alkoholen tar.
Personligen så tycker jag att skitproduktet som kostar samhället mycket ska beskattas hårt.
Tycker att den arbetande medelklassen har råd med en rimlig konsumtion. Tobak, socker och alkohol ska inte vara billigt helt enkelt.