2026-03-13, 15:37
Medlem
Det roliga är att sockerfritt innehåller oftast ett ämne för smaken som inte är bra för personer med magproblem , då det förvärrar och absolut inte är snäll mot magen
Citera
2026-03-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderbirdz
Nä det tror jag inte heller.
På sjukhuset fick hon små barnportioner men klagade på att hon inte orkade äta upp för hennes mage klarade inte så mycket. Men hemma kan hon äta två hela bullar som fika innan klockan ens blivit 11. Och om hennes mage verkligen bara klarar av en väldigt liten mängd mat, vore det inte klokare att äta något näringsrikt nu när hon precis vårdats inneliggande två månader för livshotande näringsbrist?

Ja om hon verkligen hade en allvarlig magsjukdom så hade hon ju varit mycket mer mån om att träffa dietist och ta reda på hur man ska äta för att inte hamna på IVA igen. Men nu kommer hon ju aldrig mer söka vård. Sen som nån sa hon har inte ätit riktig mat än. En icke ätstörd person hade fokuserat på att få i sig riktig mat som är mer kryddad och vällagad än sjukhusmat. Det är ju det man oftast längtar till. Men hon kan väl kontrollera sina kaloriintag mer med proteinbars mm och tror det känns psykologiskt enklare för henne att få i sig än riktig mat.
Det här med att hon är snart 34 år och inte haft ett jobb sen hon var i 20 årsåldern får mig också att tro att det finns mycket mer underliggande psykologiska problem som inte bara är anorexia. Det är inte normalt att inte jobbat på så lång tid om man inte har en fysisk eller svårare psykisk sjukdom. Tror dock att hon absolut hade kunnat arbeta mtp hur mycket hon orkar träna och laga/baka så mycket mat. Tror definitivt att hon vinner mycket på att spela svårt sjuk och söka vård hela tiden. Det har ju tyvärr blivit hennes identitet och vad hon nu tjänar pengar på.
Det hade varit nyttigt för henne att komma in i mer sociala sammanhang och ha ett jobb att gå till. Men det är ju enklare för henne att kontrollera sitt matintag om hon bara går runt hemma. Tyvärr understödjer ju hennes mamma detta beteende.
Citera
2026-03-13, 17:45
Medlem
Borgarbadbolls avatar
"Dethär paketet är ju större än mig, tihi" Jag orkar inte... Väldigt vad det skulle "frossas" med onyttigheter om hon nu har så stora problem med magen och att äta upp/leva på näringsdryck? 0 till 100 typ

Nånting med hennes röst och sättet hon pratar stör mig. Känns som hon pratar till nån som fattar dåligt. Övertydligt, nasalt och nästan lite tillrättavisande. Ganska mekaniskt och ospontant.

Vet inte om det var ljuset som spökade men tyckte morsan såg gul/orange ut i ansiktet på reelsen.

Detdär med att gå hemma och kontrollera matintag låter logiskt. Haft en ortorektiker som kollega tidigare, hon åt i princip bara för att det var socialt oacceptabelt att inte sitta med vid lunchbordet. Åt typ ägg och fröknäcke, skröt om gympassen både morgon och kväll. När det var hennes tur att fixa fika blev det alltid fikon/dadel/cashewbollar. Hon hade en tendens att överbelasta eller bryta sig också, tyvärr inget hon kopplade ihop med minimalt näringsintag eller orimligt gymmande. Tragiskt.

Edit: nu lade A upp en reel om just fröknäcke....
Senast redigerad av Borgarbadboll 2026-03-13 kl. 17:53.
Citera
2026-03-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
"Dethär paketet är ju större än mig, tihi" Jag orkar inte... Väldigt vad det skulle "frossas" med onyttigheter om hon nu har så stora problem med magen och att äta upp/leva på näringsdryck? 0 till 100 typ

Nånting med hennes röst och sättet hon pratar stör mig. Känns som hon pratar till nån som fattar dåligt. Övertydligt, nasalt och nästan lite tillrättavisande. Ganska mekaniskt och ospontant.

Vet inte om det var ljuset som spökade men tyckte morsan såg gul/orange ut i ansiktet på reelsen.

Detdär med att gå hemma och kontrollera matintag låter logiskt. Haft en ortorektiker som kollega tidigare, hon åt i princip bara för att det var socialt oacceptabelt att inte sitta med vid lunchbordet. Åt typ ägg och fröknäcke, skröt om gympassen både morgon och kväll. När det var hennes tur att fixa fika blev det alltid fikon/dadel/cashewbollar. Hon hade en tendens att överbelasta eller bryta sig också, tyvärr inget hon kopplade ihop med minimalt näringsintag eller orimligt gymmande. Tragiskt.

Edit: nu lade A upp en reel om just fröknäcke....

Hon pratar som en dagisfröken
Citera
2026-03-13, 21:13
Medlem
Hon pratar som någon som vill verka/låta ”liten och gullig”..

Alltså i ena sekunden (på sjukan) så vill hon ha protein och nyttiga grejer men så fort hon kommer hem så blir det direkt ”hela havet stormar”.
Det hade varit en sak om hon adresserat det typ ”jag fattar att detta inte är bra för mig men jag har verkligen längtat efter en bulle” och sen visat bild på en normal balanserad måltid med sånt som vanliga människor äter. Riktig mat.
Men imorgon ska hon ju koka gröt..
Citera
2026-03-13, 22:01
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbadboll
Helt med dig där. Just "tillrättavisande" är mitt i prick. Tycker ofta hon låter dumförklarande när hon pratar med mamman och följarna, och otroligt fjäskig och fånig när hon pratar med sin bror. Men mamman kan också ha den där lite präktiga besserwisser-tonen ibland.

Jag tänker mig att A är en såndär person som alltid pratar lite "gulligt och flickigt" men om hon blir arg så rasar det helt och hon låter nog som en riktig surkärring då. Känner igen typen från tidigare kollegor och bekanta. Kvinnor som skapar sig en viss image, men om deras värld rubbas av ilska eller sorg så känner man inte alls igen dem för verkliga jaget skiner igenom. A har sin image som den eviga kämpen, hon som haft det tufft men som hela tiden försöker vara positiv och optimistisk, som tar hand om sin mamma och bror trots egna smärtor, som delar ut kakor till äldre och hjälper alla andra så osjälviskt men lider "i smyg" osv... Medan jag misstänker att den riktiga A är manipulativ, beräknande, gör mycket enbart för att få fler följare/likes/mer pengar, och bär på en stor offerkofta. Hennes självinsikt är nog rätt så icke-existerande.
Citera
2026-03-14, 08:44
Medlem
Skampis avatar
Morgonens uppdatering: Traumatiserad av vården, fått bekräftat att mediciner låg bakom diarréer och viktnedgång, kroniska diarréer som gjort att hon bajsat på sig dag som natt, "snälla sluta konspirera om ätstörningar"...

Snark. Det vanliga alltså. Förvånad hon inte nämner njursmärta...
Citera
2026-03-14, 08:45
Medlem
OMG om jag åt den mängden sötsaker hade jag haft ränneskita med! Äter människan nånsin vanlig jävla mat?! Fortsätt med kokt fisk, potatis…kyckling o som är snäll mot kroppen. Leva på proteinpulver, yoghurt kommer ju paja det ”hon själv” fixat under inläggningen.
Citera
2026-03-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Morgonens uppdatering: Traumatiserad av vården, fått bekräftat att mediciner låg bakom diarréer och viktnedgång, kroniska diarréer som gjort att hon bajsat på sig dag som natt, "snälla sluta konspirera om ätstörningar"...

Snark. Det vanliga alltså. Förvånad hon inte nämner njursmärta...
Vilka mediciner? Nämns det?
Citera
2026-03-14, 09:07
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
Nej men får anta det är Lamotrigin som hon tjatat om förut att det skulle ha förstört hennes mage/tarmar. Jag köper inte det, det är en extremt vanlig medicin både för epileptiker och bipolära. Ofta den medicinen man provar först just då den inte orsakar så mycket biverkningar...
Citera
2026-03-14, 09:10
Medlem
Skampis avatar
Citat:
OMG om jag åt den mängden sötsaker hade jag haft ränneskita med! Äter människan nånsin vanlig jävla mat?! Fortsätt med kokt fisk, potatis…kyckling o som är snäll mot kroppen. Leva på proteinpulver, yoghurt kommer ju paja det ”hon själv” fixat under inläggningen.
Håller helt med! Blandningen av sötningsmedel (proteinpulver, light-saft och proteinbars) ihop med socker (kakor och godis) är verkligen en mardröm för alla med känslig mage. Skrattretande att hon satt och klagade på psykiatrins mat som "inte snäll mot magen" när det var cornflakes och grönsaker typ. Herregud. Hon hade verkligen behövt ett besök hos dietist.
Hon tror nog att hon bevisar att hon inte är ätstörd när hon visar upp så mycket kakor och godis, men jag tänker tvärtom. En anorektiker som äter en halv Daim känner mycket större kontroll över kaloriinnehållet jämfört med att äta en tallrik med riktig mat som kan vara svårare att fort räkna ut kalorierna på... Jag tror hon tar två tuggor på sina kanelbullar och slänger resten till fåglarna genom fönstret.
Citera
2026-03-14, 09:39
Medlem
Citat:

Troligtvis är det lamotrogin hon menar för det är den medicinen hon tagit upp hela tiden. Låter ju helt orimligt att man hamnar på IVA flr refeeding syndrome och sen bli LPT:ad i över en månad för man tagit den medicinen. Kanske något för FASS att ta upp på listan för biverkningar 😅
Vad hände med hennes teori att det är hennes (odiagnostiserade) autonoma neuropati som förstör tarmarna? Har hon släppt den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in