2025-07-30, 08:24
Medlem
AsaWads avatar
Vill bara påpeka att det faktiskt finns väldigt goda anledningar till att bära "tjocka" kläder på sommaren.
Varför tror ni annars att folk i ökenklimat tar på sig heltäckande "tält" när det är 40 grader varmt.

Tjocka löst sittande kläder (lakan) stoppar solen från att bränna huden, samtidigt som man får ett isolerande luftlager som faktiskt svalkar en aning. (Gäller bara om lufttemperaturen överstiger kroppstempen och aldrig vid kraftig fysisk ansträngning)

I norden får vi från barnsben höra våra föräldrar tjata om lager-på-lager principen under kalla vinterdagar.
Ungefär samma princip gäller i extrem värme.

Med den lektionen avslutad, kan jag bara hålla med övriga i tråden. Tjocka vinterjackor ger inte alls den effekt som bäraren eventuellt eftersöker.
Det hade varit mer effektivt att ta på sig 2-3 lager löst sittande långärmade tröjor.
Men då missar man ju statuseffekten av att bära en fejkad märkesjacka....
Citera
2025-07-30, 08:31
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Vill bara påpeka att det faktiskt finns väldigt goda anledningar till att bära "tjocka" kläder på sommaren.
Varför tror ni annars att folk i ökenklimat tar på sig heltäckande "tält" när det är 40 grader varmt.

Tjocka löst sittande kläder (lakan) stoppar solen från att bränna huden, samtidigt som man får ett isolerande luftlager som faktiskt svalkar en aning. (Gäller bara om lufttemperaturen överstiger kroppstempen och aldrig vid kraftig fysisk ansträngning)

I norden får vi från barnsben höra våra föräldrar tjata om lager-på-lager principen under kalla vinterdagar.
Ungefär samma princip gäller i extrem värme.

Med den lektionen avslutad, kan jag bara hålla med övriga i tråden. Tjocka vinterjackor ger inte alls den effekt som bäraren eventuellt eftersöker.
Det hade varit mer effektivt att ta på sig 2-3 lager löst sittande långärmade tröjor.
Men då missar man ju statuseffekten av att bära en fejkad märkesjacka....
Ja jo, du har en poäng i det du skriver såklart. Men tyckte det var overkill med en tjock fleecejacka å en mössa (stickad såg den ut att vara även) denna dag som var närmare +30 grader 😅
Citera
2025-07-30, 08:39
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja jo, du har en poäng i det du skriver såklart. Men tyckte det var overkill med en tjock fleecejacka å en mössa (stickad såg den ut att vara även) denna dag som var närmare +30 grader 😅

Absolut är det overkill och dessutom verkningslöst, eftersom en fleecejacka är tillverkad av syntetmaterial. Då uppstår inte den svalkande effekten man får av naturmaterial (ull, bomull).
Citera
2025-07-30, 08:40
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Finns nog olika anledningar till hur folk klär sig:
Människor från andra länder: Hade en tjej från Malaysia på besök på kontoret för några år sen i början av juni: Vi fick hjälpa henne att köpa vadderade byxor dunjacka och tjock mössa då hon frös i det kalla 22 gradiga vädret.
Vissa äldre och pundare har problem med ämnesomsättningen och behöver hjälp för det.

Sen långbyxor: Skulle inte falla mig in att dyka upp på kontoret i kortbyxor. Funkar liksom inte. Ibland behöver man kavaj också när man har mer officiella affärsmöten.
Det finns kortbyxor som fortfarande ser ok ut. Typ som golfare har. Men i om man har kundmöten så är det ju biiiiig no men om du jobbar på kontor utan kunder där så varför inte om det är skitvarmt? Så länge det inte cargo-short utan lite mer snobbiga så är det väl ok?

Inget fel med cargo-shorts men inget man har på arbetet om man inte jobbar som barterder på något go-go bar i Patong eller liknande.
Citera
2025-07-30, 08:44
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Absolut är det overkill och dessutom verkningslöst, eftersom en fleecejacka är tillverkad av syntetmaterial. Då uppstår inte den svalkande effekten man får av naturmaterial (ull, bomull).
Ja precis.Detta var utomhus jag såg dom även i den vindstilla värmen medans jag satt inomhus å kollade ut å njöt av AC'n. Svettades ytterligare å deras vägnar. Får ju hoppas på att berörande inte fick värmeslag.
Citera
2025-07-30, 08:53
Medlem
Jag kan förstå att man bär kläder i varmt och då även torrt klimat, just som nämns i tråden så skapas skydd mot solen och luften inuti isolerar lite. Men det är en typ av kläder som väl egentligen bäst visas av hur araberna klär sig, tänker även på klassisk beduinklädsel eller när utomhusarbetare bär heltäckande arbetskläder som skydd mot solen. Men i samtliga fall så är kläderna gjorda för det och att avsikten är att kyla kroppen, inte värma upp den.

Att äldre bär varma kläder förklaras också, då av att deras kroppar är sämre på att behålla värmen, de fryser lättare och det är också betydligt jobbigare att frysa när man är gammal.

Vissa nyanlända kan jag tänka mig fryser, de är vana vid 30-40 grader värme och kommer till Sverige som har 20-25 grader. Man ser att de har inte klarat av (än?) att vänja sig vid det svenska klimatet. Så det är mössa och jacka året runt. Jag skulle tro att ifall de bär en varm jacka vid 25, då är det fråga om knasbollar även i deras hemländer. Ibland när jag ser unga killar som bär varm vinterjacka mitt i sommarvärmen så funderar jag på om det är en effekt att man fryser när man använder droger? Detta är en fråga från min sida, men skulle kunna förklara beteendet.

Långbyxor men utan jacka, det är klädstilskrav och inget jag reagerar på. Finns som sagt krav att inte gå i short på kontoret och många tycker också det är dålig stil visa benen, en del menar att man klär sig som en pojke. Men hela västvärlden och även i stora delar av Asien gör samma, på sommaren när det är varmt går man i kortbyxor och så är det. Väldigt praktiskt och bra. Jag vet inte hur man gör i Afrika, mellanöstern etc. Men jag har känslan att de allra flesta gärna drar på sig kortbyxor oavsett var i världen man är. Undantagen skulle kunna vara där solen är mördande farlig och man behöver skydda sig mot den.
Citera
2025-07-30, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Ni mongos som går runt i jacka och långbyxor när det är högsommar, vad har gått fel??

Ofta ser man människor som är helt off så som flyktingar, psyksjuka och gamlingar ränna runt i kläder man har på sig i novemberkylan. Vad är det man inte fattar? Varför går man klädd så??
Varför klär man sig helt fel?

Du har identifierat en typisk person från Flashback, som klagar på den kalla sommaren när det är 28 grader varmt
Citera
2025-07-30, 08:57
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det är ju faktiskt några man borde skicka hem!
Det är ju bara att ge upp om det behövs en dunjacka för att gå ut i svensk högsommar.
Hur gör de på vintern? De lär väl inte alls gå ut från oktober fram till vårkanten!
Jag föreslår att polisen tar alla som går med dunjacka mellan juni-augusti och kör till närmaste flygplats!
Ja de borde skickas hem allihopa men inte pga jackan utan för att de är utlänningar och inte hör hemma i Sverige.
Citera
2025-07-30, 09:28
Medlem
Citat:
Ni mongos som går runt i jacka och långbyxor när det är högsommar, vad har gått fel??

Ofta ser man människor som är helt off så som flyktingar, psyksjuka och gamlingar ränna runt i kläder man har på sig i novemberkylan. Vad är det man inte fattar? Varför går man klädd så??
Ja, varför går man inte runt naken i högsommaren?

Alla upplever inte svensk sommar som så mycket varmare än novemberkylan. När jag var i Mombasa i juni 2001, och svettades en hel skjorta bara av att gå från hotellet in till sta'n, huttrade mombasaborna (juni är deras vinter) i 28 graders värme och hade täckjackor på sig, bara för att det regnade litet.

Själv bär jag långbyxor och kavaj året om. Är jag psyksjuk, eller vill jag bara klä mig litet anständigt i stadsmiljö?
Citera
2025-07-30, 09:35
Medlem
Solestrollss avatar
Har en vältrafikerad cykelbana precis utanför mitt boende. Riktigt fascinerande att se vad folk som cyklar har på sig i värmen. Förvånansvärt många har tjock jacka även när det är över tjugofem grader. Och det är inte bara äldre, flyktingar eller personer som lider av uppenbar psykisk ohälsa som är klädda så här. Okej, det kanske fläktar lite när man cyklar, men man blir ju varm av ansträngningen. Måste ju vara så att vi upplever värme väldigt, väldigt olika?
Citera
2025-07-30, 09:36
Medlem
Barntorpeds avatar
Citat:

Jag tror de fryser annars, de upplever det så i alla fall. Jag vet en man som invandrade från Sydeuropa som har långkalsonger året runt. För honom är det aldrig varmt i Sverige.
Citera
2025-07-30, 09:44
Medlem
Citat:

Min vän säger att det isolerar..Brukar fråga varför hen inte klär på sig mer då när det är varmt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in