2025-07-30, 04:44
Medlem
KringExs avatar
Baklofen. En depressiv substans med starkt affinitet till GABAb-receptorn. Men till skillnad mot t ex Phenibut eller GHB som också har affinitet till samma receptor så är det extremt ovanligt att missbruk förekommer vid korrekt användning.
GHB’s rusgivande effekter kommer mestadels via GHB-reseptorn samt utsöndring av dopamin.
Stora doser Phenibut aktiverar även GABAa-receptorn och mängden serotonin och dopamin ökar kraftigt.

Den lilla promille som missbrukar Baklofen har förmodligen en ångestproblematik eller så kan det användas som tillägg till annan narkotika. Då Baklofen både är muskelavslappnande och ångestdämpande så kan det användas för att lindra en avtändning på t ex Amfetamin.

Nya rön visar att Baklofen är effektivt vid opiat och opioidavtändningar, t.o.m överlägsen Catapresan! Det Catapresan gör är att ta ner patientens blodtryck så mycket som möjlig. Det lättar avtändning en aning men med väldigt sederande biverkningar.

Akut alkoholabstinens botas nästan uteslutande med bensodiazepiner; Oxaacand eller Stesolid. Dom är effektiva men väldigt väldigt beroendeframkallande.
Tänkt dig själv en man som har supit konstant i flera år och plötsligt hände något och det är omöjligt att få tag i alkohol. Sista utvägen är beroendemottagningen. Abstinens är hemsk och han kan inte ens hålla i en mugg med vatten för hans händer darrar så mycket.
Men han lyckades svälja 40 mg Stesolid. Han behöver inte vänta länge…. Ungefär 20 minuter senare så börjar kroppen sakta men säkert slappna av och han känner mer lättnad för varje minut. Efter en timme är han euforisk. Tänkt att några tabletter kan få någon att må såhär bra!

Risken är stor att personen i fråga efter sjukhusbesöket kommer att försöka att få i benso, på ett eller annat sätt.
Det är därför jag tycker att den svenska sjukvården ska ge Baklofen en chans! Den har inte ens i närheten av samma droguppsökande egenskaper som benso har.

Jag, TS, har faktiskt Baklofen på recept, för att jag vill dra ner på mitt alkoholintag.
Om jag tar 30 mg och väntar 1-2 timmar och sen sveper en bärs. Gott som fan men vart är glädjen? Jag ska berätta hur det fungerar.
Jag tror nog att nästa alla håller med om att man är som gladast och mår bäst efter en, två eller tre öl eller hur? Lite olika såklart beroende på tolerans osv
Baklofenet blockerar så att alkoholen inte kan utsöndra dopamin, vilket är våran viktigaste må-bra kemikalie. Det spelar ingen roll hur mycket man dricker, det går inte att komma runt 😅
Ölen smakar såklart som den ska men du blir inte glad av att dricka
Citera
2025-07-30, 07:56
Medlem
Du motsäger dig själv.

Baclofen rekommenderas ej till den som har en historia av alkoholmissbruk.

Deninsats som görs med Stesolid för den som ligger inne för avgiftning, sker i form av nedtrappning. De högsta doserna de första dagarna, och lägre nästkommande. En avgiftning pågår som regel i en vecka. Det är inte tillräcklig tid för att bli beroende. Dessutom ger Stesolid inga påtagliga euforiska upplevelser under en avgiftning. Risken att bli beroende är minimal. Och det finns inga bevis på att en alkoholist skulle gå ut och fortsätta med Stesolid efter avgiftningen. Den ger nämligen inte på något sätt samma effekt som alkoholen ger en alkoholist.

Att du blandar BAclofen och alkohol, ses som ytterst olämpligt, och lär inte få dig att minska ditt alkoholintag. Snarare tvärtom. Du får inte den kick du vill ha.
Citera
2025-07-30, 11:31
Medlem
SysterMorbids avatar
Att börja ge baklofen till en abstinent alkoholist där kramper kan föreligga kan jag inte tänka mig är effektivt eller har någon som helst vetenskaplig grund.

I vissa fall behöver du ge hästdoser stesolid eller i värsta fall sedera med propofol.
Citera
2025-07-30, 14:17
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du motsäger dig själv.

Baclofen rekommenderas ej till den som har en historia av alkoholmissbruk.

Deninsats som görs med Stesolid för den som ligger inne för avgiftning, sker i form av nedtrappning. De högsta doserna de första dagarna, och lägre nästkommande. En avgiftning pågår som regel i en vecka. Det är inte tillräcklig tid för att bli beroende. Dessutom ger Stesolid inga påtagliga euforiska upplevelser under en avgiftning. Risken att bli beroende är minimal. Och det finns inga bevis på att en alkoholist skulle gå ut och fortsätta med Stesolid efter avgiftningen. Den ger nämligen inte på något sätt samma effekt som alkoholen ger en alkoholist.

Att du blandar BAclofen och alkohol, ses som ytterst olämpligt, och lär inte få dig att minska ditt alkoholintag. Snarare tvärtom. Du får inte den kick du vill ha.

I England och Frankrike har dom kommit mycket längre än oss när det gäller att behandla alkoholister med Baklofen och dom ger sina patienter enorma doser Baklofen! 😅 200-300 mg per dag är inte ovanligt och man kan lösa i dom studierna att vid höga doser Baklofen så blir alkohol totalt ointressant för dom.

Jag är med i laro sedan 4 år och missbrukare som man är så söker man ju allternativ till berusning. Jag fick prova antabus och Campral utan resultat sen föreslog jag själv till överläkaren om jag kunde få testa Baklofen. Inga monsterdoser; 30 mg X 2. Jag dricker fortfarande öl ibland för att det är gott, speciellt nu på sommaren när man grillar man jag får ingen lyckokänsla av alkohol och det gör det ganska ointressant att dricka mer än 2-3 öl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in