2025-07-30, 11:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Det här gisslet med regnbågsflaggor på bussar, eller annan plats, i Sverige är återkommande.

Några frågor kring den flaggan:
  • Vad representerar den flaggan?
  • Har den lika högt värde som svenska flaggan?
  • Betalar någon för att bussbolagen ska använda den?
  • Utgör den en signalpolitisk markering mot t.ex. Ryssland eller Iran, för att demonstrera och illustrera hur fantastiskt och s.k. liberalt lilla Sverige är, i motsats till de större länderna?
  • Är flaggan opolitisk?
  • Bör inte bussbolagen vara opolitiska?
  • Vem stal ursprungstanken med regnbågsflaggan och tanken med regnbågen i sig?
.

De allra flesta svenskar ser regnbågsflaggan som en inkluderande symbol för homosexuella och transpersoner.

Sen finns det en liten minoritet som övertolkar denna flagga och skrämmer upp sig själva med massa imaginära idéer om pedofili och hjärntvätt. Gå ut i solen och ta en glass för fan!
Citera
2025-07-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Blå bandet och mustaschkampen körs det också stora kampanjer för om du nu missat det...

De är inte närheten av den mediala framtoning som rosabandet har. Inte heller när det kommer till bidrag, trots allt borde mustaschkampen ha 3 ggr så mycket bidrag.
Citera
2025-07-30, 11:39
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej, det kom tidigare ur den svarta medborgarrörelsens teoretiker.

Nej det är det inte. Det är något ADL basunerat ut efter Breiviks manifest.
Postmarxism och Kulturmarxism är samma begrepp som användes helt neutralt för att beskriva utveckling av den marxistiska teoribildningen inom Litteraturvetenskapen.

Applicerad postmodernism är samlingsbegreppet för all den snömos som sedan staplats in under detta paraply.

Nej, man har samlat flera ursprungsteorier och underteorier som en enda stort paraplyorganisation. Genusvetenskap vidrör det mesta av dessa idag som förklaringsmodeller, medan de används mer som analysmetoder inom Litteraturvetenskap utan att ha samma ideologiska laddning även om resultatet är detsamma: navelskåderi

Jag vill inte göra det till en ovana att inte hålla med dig, men jag måste nog i det här fallet.

Vi vet exakt vem som skapade intersektionalismen som modell och först pratade om den: Kimberlé Crenshaw och det var 1988.
Samma med kulturmarxism, det har aldrig nånsin använts inom litteraturvetenskap utan är en antisemitisk myt - ADL kan mycket väl ha basunerat ut det efter Breivik som just använde uttrycket, men det förändrar inte dess grund.
Citera
2025-07-30, 11:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Skriv på svenska så man förstår.
Separtism är väl ett svensk ord?
Citera
2025-07-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Låt mig göra en liten jämförelse: när skinheadrörelsen var ung var den radikal, våldsam och reaktionär. Det fanns en dragning för det var en rörelse av outsiders men väl inne var det relativt högt i tak.

Efter National Fronts intåg i rörelsen delades den och senare blev skinheads synonymt med rasism.

Priderörelsen har, liksom de flesta andra rörelser, rört sig från en uppmärksammad brötighet till en ideologisk maskin. Skillnaden är att etablissemanget inte accepterar rasism/nazism/nationalism, men med en fot i läroverken och deras teoribildning är man nu en ideologisk maskin för samhällspåverkan.

Det finns mängder av skinheads som menar att NF-skins aldrig var riktiga skinheads, men precis som för alla andra skinheads är skadan redan gjord. Svenne banan kommer tro att du är nazist.

Precis samma är det för Pride, med skillnaden att om du som bög står upp mot Pride är du motsvarande en Onkel Tom för svarta...

Nuförtiden tycker de allra flesta att det är totalt efterblivet att hata bögar och andra bostavsfolk så då har pride blivit mer av en glittrig karneval än den radikala demonstration den var back in the day.
Citera
2025-07-30, 11:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag vill inte göra det till en ovana att inte hålla med dig, men jag måste nog i det här fallet.

Vi vet exakt vem som skapade intersektionalismen som modell och först pratade om den: Kimberlé Crenshaw och det var 1988.
Samma med kulturmarxism, det har aldrig nånsin använts inom litteraturvetenskap utan är en antisemitisk myt - ADL kan mycket väl ha basunerat ut det efter Breivik som just använde uttrycket, men det förändrar inte dess grund.
Angående Crenshaw har du rätt, jag blandar ihop åren med den gamla svarta panterrörelsen då det var i en diskussion med en sådan hennes namn kom upp. I stand corrected

Vad gäller wikipediaartikeln som ständigt dyker upp som bevis på Flashback så är den redigerad av två personer med kopplingar till ADL om du gör lite efterforskning.

Jag tvivlar på att de professorer jag hade i litteraturvetenskap sen 90-tal syftade på antisemitism när de sa att kulturmarxism och annan postmodernism var en styggelse.

Det var ett erkänt neutralt begrepp fram till Breiviks manifest. ADL har använt den stora judiska kopplingen till Frankfurtskolan och andra antisemitiska påståenden som florerade efteråt för att kväsa debatten.
.
Men det har samma betydelse som Post-Marxism.

Begreppet har antagligen grund i att man sent 70-tal pratade om postkolonialism (Said 1978 om jag inte minns fel) och man inkorporerade kulturer i det marxistiska begreppsvärlden om hierarkier. Så det finns ingen antisemitisk grund som du påstår, annat än att Frankfurtskolan hade visst intresse i överlappningen mellan kulturer och hierarkier.
Senast redigerad av grungewhore 2025-07-30 kl. 11:48.
Citera
2025-07-30, 11:45
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Skulle aldrig bidra till cirkusen, såg väl något tåg för typ 20 år sedan, därav mitt exempel, kanske var lite mer extremt på den tiden? Skulle in till stan och det finns verkligen inget i pridefestivalen som jag tycker är bra, min ena systerdotter är lesbisk eller bi har inget emot varken henne eller Hen som hon är ihop med, Att normalisera udda eller extrema åsikter har jag också emot.

Litet grävande och det ser ut som "man med dildo på huvudet" är från en Amerikansk Prideparad som Fox News skrev om.

Jag tycker ju självklart inte Pride är så värst mycket extrema åsikter. Men man behöver inte hålla med varandra om allt.
Citera
2025-07-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
De är inte närheten av den mediala framtoning som rosabandet har. Inte heller när det kommer till bidrag, trots allt borde mustaschkampen ha 3 ggr så mycket bidrag.
Det beror nog på vilka kanaler du rör dig i. Jag som är intresserad av det ser det ofta runt om i stort sett samma utsträckning som rosa bandet, men det kanske är just de miljöerna jag rör mig i.
Så jag kommer inte motsätta mig dina erfarenheter utan litar på vad du ser i din vardag.
Citera
2025-07-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Separtism är väl ett svensk ord?
SEPAR(A)TISM inte separtism
Citera
2025-07-30, 11:51
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Nuförtiden tycker de allra flesta att det är totalt efterblivet att hata bögar och andra bostavsfolk så då har pride blivit mer av en glittrig karneval än den radikala demonstration den var back in the day.
Nja, det som först var en freakshow har nu blivit accepterat som folkfest. Politiskt har man helt anammat en radikal vänsterideologi som tidigare inte var mer än något vissa förvisso var intresserade av. Det är numer synonymt och inkorporerat som del av organisationen.
Citera
2025-07-30, 11:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
SEPAR(A)TISM inte separtism
Ja, jag missade där. Men du förstod nog vad jag menade ändå?
Citera
2025-07-30, 11:56
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
De allra flesta svenskar ser regnbågsflaggan som en inkluderande symbol för homosexuella och transpersoner.

Sen finns det en liten minoritet som övertolkar denna flagga och skrämmer upp sig själva med massa imaginära idéer om pedofili och hjärntvätt. Gå ut i solen och ta en glass för fan!

Det är det som är grundproblemet.

Att det skall propageras för inkluderingen och normaliseringen av ett naturvidrigt och sjukt beteende i samhällskroppen, trots att det är avvikande, destruktivt och innebär kostnader för majoritetssamhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in