• 2
  • 3
Igår, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ingen har sagt till mig vad jag får släppa ut på nätet. Jag har aldrig sagt vad jag tänker släppa ut. Det finns alltså inget underlag för att bestämma en eventuell straffavgift. Min nätägare vet vad min anläggning kan producera eftersom de en gång har godkänt den för nätanslutning. Jag skulle bli mycket förvånad om min anläggning blir föremål för eventuella straffavgifter.

Det är en ny regel som infördes i år, har jag för mig.
När man släpper ut för lite eller för mycket el så måste detta regleras på annat håll för att få ett stabilt elnät. Då uppstår en kostnad som någon måste betala. Det är producenten (du) som åker på denna kostnad.
Regler kan ändras allteftersom. Bara för att det var en sak som gällde när du införskaffade din anläggning så betyder inte det att du är fredad från regeländringar.

Många blir förvånade när deras vindkraftsbolag går i kk trots att de levererar stora mängder el.
Citera
Igår, 11:11
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är en ny regel som infördes i år, har jag för mig.
När man släpper ut för lite eller för mycket el så måste detta regleras på annat håll för att få ett stabilt elnät. Då uppstår en kostnad som någon måste betala. Det är producenten (du) som åker på denna kostnad.
Regler kan ändras allteftersom. Bara för att det var en sak som gällde när du införskaffade din anläggning så betyder inte det att du är fredad från regeländringar.

Många blir förvånade när deras vindkraftsbolag går i kk trots att de levererar stora mängder el.
Du pratar om vindkraftverk som ofta är 1000-5000 gånger större än min lilla anläggning. Det är för övrigt mitt elhandelsbolag som har balansansvaret, inte jag. Visst uppstår det kostnader för detta balansansvar som syns på elräkningen, högst enstaka ören per kWh för mig.

Om nu nya reglerna redan införts, varför har ingen meddelat mig om det? Kan det bero på att jag inte är balansansvatig?
Citera
Igår, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du pratar om vindkraftverk som ofta är 1000-5000 gånger större än min lilla anläggning. Det är för övrigt mitt elhandelsbolag som har balansansvaret, inte jag. Visst uppstår det kostnader för detta balansansvar som syns på elräkningen, högst enstaka ören per kWh för mig.

Om nu nya reglerna redan införts, varför har ingen meddelat mig om det? Kan det bero på att jag inte är balansansvatig?

Jag får hoppas att det du skriver är sant, så du slipper detta ansvar.
Man upplyste nog ingen om detta utan det är information som producenterna själva får efterforska.
Avgifterna för vindkraftsföreningar uppgår till större summor än vad de producerar på en hel månad, så det är inga småbelopp man åker på.

Alla elproducenter borde vara medvetna om riskerna och ta reda på om de har ansvar eller inte i denna fråga.
Det som är tråkigt är att folk investerar stora summor i något som från början var tämligen lönsamt men efter resans gång så ändras förutsättningarna till det sämre.
Jag har själv åkt på en rejäl käftsmäll o skulle med det i backspegeln aldrig satsa på solel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in