2025-07-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Jag har ett hus i två plan med källare vilket ger en uppvärmd yta på 300 kvadratmeter. Bor i Småland och har bytt fönster och har ny bergvärmepump. Min totalförbrukning ligger på 7000 (sjutusen) kWh per år. Låg också på runt 20000 innan fönsterbyten och pannbyte plus att barnen flyttade - blev lite kortare duschar… Har liksom du räknat på solceller men får inte ihop det ekonomiskt. Däremot kan ett batteri vara mycket bra dels som reservkraft vid strömavbrott men framförallt för att ladda när elen är billig och använda när elen är dyr. Se till att kunna elda med ved för att göra värme kräver mycket el. Batteriet behövs för cirkulationspump, kyl/frys, tv osv. Ladda elbilen hemma när det är billigt och skulle det bli ett längre strömavbrott kan du åka och ”hämta” el. Tänk bara på att ladda publikt kostar ungefär som att köra med bensin. Ja det var lite råd från en snålis. Och som sagt vedeldning är mycket bra de kallaste dagarna för att hålla nere kost… Förbrukningen!
Det är ett bra resultat, besparing på typ 2/3 av energin i ditt fall.

Min besparing blev också ca 2/3, när jag i mitt fall, för 20år sedan,enbart installerade bergvärme, elåtgången sjönk från 36000kwh till ca 12000kwh.

Såå, bättre han köper en ny bergvärmepump och kompletterar med, han kan spara luft/vattenpumpen att ha i reserv kanske.

Besparingen han kommer göra kan han ladda bilen med.

Om huset drar 17000kwh nu enl uppgift,och han gör besparing på 2/3 som vi fått, blir elförbrukningen ca 5600kwh istället.

Blir besparing på ca 20000kr/år ,el/ nätavgift, på 10år är pumpen betald, då återstår ca 10-15 års livstid på pumpen med lite tur.
Vore perfekt om det gick att spara billig nattel i bilbatteriet för att användas dagtid, batteriet i elbilar brukar vara ganska stort, 30-60kwh, det skulle räcka nästan 1dygn, även med värmepumpen inkopplad på vintern.
Problemet är att bilen troligen måste användas dagtid, stå parkerad till ingen nytta utanför hans jobb.
Det blir bättre investering än solel skulle jag tro iaf.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-30 kl. 21:16.
Citera
2025-07-30, 23:55
Medlem
Epimetheuss avatar
Jag förstår inte hur en ny bergvärmepump skulle kunna bli en markant besparing?
Det finns redan en Nibe värmepump från 2024 i huset, och ett värmesystem med luft/vatten med återcirkulation.

Nuvarande ägarfamilj bestående av två vuxna och två tonårsdöttrar betalar 2.300:-/månaden i snitt utslaget på ett år för den el dom förbrukar. -Det är den kostnaden jag vill kunna minska.
Nu är vi bara två vuxna, båda över 50, så jag misstänker att bara det att ta bort dom två tonårsdöttrarna ur kalkylen kommer att göra en hel del på kostnaden för uppvärmning av varmvatten…

Men, frågan kvarstår: -Hur sänker jag elräkningen på effektivast vis?
Citera
2025-07-31, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Jag förstår inte hur en ny bergvärmepump skulle kunna bli en markant besparing?
Det finns redan en Nibe värmepump från 2024 i huset, och ett värmesystem med luft/vatten med återcirkulation.

Nuvarande ägarfamilj bestående av två vuxna och två tonårsdöttrar betalar 2.300:-/månaden i snitt utslaget på ett år för den el dom förbrukar. -Det är den kostnaden jag vill kunna minska.
Nu är vi bara två vuxna, båda över 50, så jag misstänker att bara det att ta bort dom två tonårsdöttrarna ur kalkylen kommer att göra en hel del på kostnaden för uppvärmning av varmvatten…

Men, frågan kvarstår: -Hur sänker jag elräkningen på effektivast vis?
Luft/ vatten värmepump är inte i närheten så effektiv som bergvärmen. En luft/ vatten ger störst besparing sommar/ sen vår/tidig höst.(ahaa,din lv/pump är så ny som 2024)

Men du måste naturligtvis räkna på om det lönar sig, lite får du väl göra själv.

Elkostnaden kommer väl istället förmodligen öka jämfört med tidigare ägare,om du ska ladda elbilen.

Kanske mer isolering och fönsterbyte är mer ekonomiskt att göra, vad vet vi,du säger inget om det är nytt, renoverat eller ett gammalt hus?

Vad vet vi vilka förutsättningar du har, du avslöjar inte mycket fakta precis i din text, du kommer med nya fakta allt vartefter vi svarar.

Om du inte har råd att betala för dina 17000kwh el,så har du inte råd att bo i villa heller, ärligt talat.

Jag lägger nog ca 50000kr årligen, minst,på min äldre villa,garage,uthus,trädgård i olika underhållsjobb och renoveringar.

Sååå, det är nog som du säger själv ,en dröm bara.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-31 kl. 00:21.
Citera
2025-07-31, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det här är en nyhet för mig. Var kommer detta från?

Det är ett EU-direktiv/regler från mars i år, eller något liknande.
På grund av detta har väldigt många vindkraftsföreningar gått i konkurs.

Här kan du läsa mer
https://www.realtid.se/samhalle-hall...as-av-konkurs/
Citera
2025-07-31, 01:18
Medlem
Det är knappt lönt med solceller längre alls tyvärr.

Med borttagningen av -60öringen nästa år finns det ingen möjlighet att tjäna in dom.
Citera
2025-07-31, 02:16
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Luft/ vatten värmepump är inte i närheten så effektiv som bergvärmen. En luft/ vatten ger störst besparing sommar/ sen vår/tidig höst.(ahaa,din lv/pump är så ny som 2024)

Men du måste naturligtvis räkna på om det lönar sig, lite får du väl göra själv.

Elkostnaden kommer väl istället förmodligen öka jämfört med tidigare ägare,om du ska ladda elbilen.

Kanske mer isolering och fönsterbyte är mer ekonomiskt att göra, vad vet vi,du säger inget om det är nytt, renoverat eller ett gammalt hus?

Vad vet vi vilka förutsättningar du har, du avslöjar inte mycket fakta precis i din text, du kommer med nya fakta allt vartefter vi svarar.

Om du inte har råd att betala för dina 17000kwh el,så har du inte råd att bo i villa heller, ärligt talat.

Jag lägger nog ca 50000kr årligen, minst,på min äldre villa,garage,uthus,trädgård i olika underhållsjobb och renoveringar.

Sååå, det är nog som du säger själv ,en dröm bara.

Villan är byggd 1984, men nyligen renoverad med ny panel och nya treglasfönster.

Jodå. Jag har inga problem med att betala för elen, men jag trodde att det gick att att kapa kostnaderna på elräkningen såpass mycket att besparingen blev såpass hög att det skulle löna sig.
För att det ska löna sig för oss så måste elräkningen bli minst 800:- mindre per månad med en solpanelsanläggning än utan, annars räknar vi inte hem det.
Är det görbart att få ner elräkningen med 800:-/månad med solceller och batteribank?
Citera
2025-07-31, 03:08
Medlem
Citat:
Villan är byggd 1984, men nyligen renoverad med ny panel och nya treglasfönster.

Jodå. Jag har inga problem med att betala för elen, men jag trodde att det gick att att kapa kostnaderna på elräkningen såpass mycket att besparingen blev såpass hög att det skulle löna sig.
För att det ska löna sig för oss så måste elräkningen bli minst 800:- mindre per månad med en solpanelsanläggning än utan, annars räknar vi inte hem det.
Är det görbart att få ner elräkningen med 800:-/månad med solceller och batteribank?
Ok. Nä ,det får nog någon solcellskunnig svara på.
Men en solcellsanläggning i den storleken samt hembatteri är nog, gissar jag, bortåt 150-200 tusen kr+ räntan på lånet.
Att minska 800kr mån / ca2kr( el+nätavg) =400kwh /30 dagar permånad =13kwh/dygn måste du producera i solel, året runt=4700kw...kanske?
Jag är inget mattegeni måste sägas, finns säkert de som räknar bättre.
Jag jobbar nu med, så är lite snurrigt.
Kanske isolera mer på vinden, det kostar inte så mycket och går att kratta ut själv, hur mycket el/ värme det sparar får någon annan svara på.
Blir enklare/ billigare att byta till en bensin/ dieselbil känns det som...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-31 kl. 03:29.
Citera
2025-07-31, 10:24
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ok. Nä ,det får nog någon solcellskunnig svara på.
Men en solcellsanläggning i den storleken samt hembatteri är nog, gissar jag, bortåt 150-200 tusen kr+ räntan på lånet.
Att minska 800kr mån / ca2kr( el+nätavg) =400kwh /30 dagar permånad =13kwh/dygn måste du producera i solel, året runt=4700kw...kanske?
Jag är inget mattegeni måste sägas, finns säkert de som räknar bättre.
Jag jobbar nu med, så är lite snurrigt.
Kanske isolera mer på vinden, det kostar inte så mycket och går att kratta ut själv, hur mycket el/ värme det sparar får någon annan svara på.
Blir enklare/ billigare att byta till en bensin/ dieselbil känns det som...

När vi sålt vårat hus får vi en hel del pengar över.
Så solpanelsanläggningen och batteribanken kommer att köpas kontant.
Men, det betyder samtidigt att vi måste dra av motsvarande summa som anläggningen kostar från kontantinsatsen på nya huset. Merkostnaden för detta är 800:-/månad med dagens ränteläge.
Om besparingen på elräkningen överstiger 800:-, och inte räntan går upp, så är det lönsamt med att investera i anläggningen.
Vi har fått en offert på 152.000 för 20 st. solpaneler och 15 kWh batteribank, monterat och klart.
Citera
2025-07-31, 13:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är ett EU-direktiv/regler från mars i år, eller något liknande.
På grund av detta har väldigt många vindkraftsföreningar gått i konkurs.

Här kan du läsa mer
https://www.realtid.se/samhalle-hall...as-av-konkurs/
Nu räknar jag inte Realtid till de mest pålitliga medierna men okej. Detta drabbar inte mig i och med att jag är ansluten till balansmarknaden.
Citera
2025-07-31, 18:20
Medlem
Citat:
När vi sålt vårat hus får vi en hel del pengar över.
Så solpanelsanläggningen och batteribanken kommer att köpas kontant.
Men, det betyder samtidigt att vi måste dra av motsvarande summa som anläggningen kostar från kontantinsatsen på nya huset. Merkostnaden för detta är 800:-/månad med dagens ränteläge.
Om besparingen på elräkningen överstiger 800:-, och inte räntan går upp, så är det lönsamt med att investera i anläggningen.
Vi har fått en offert på 152.000 för 20 st. solpaneler och 15 kWh batteribank, monterat och klart.
Tips...ställ frågan med dina uppgifter du har till Chatgpt, den räknar ut komplexa problem på några sekunder.

Då får du reda på om det lönar sig , kolla igenom hur den räknar,ibland bortser den från viktiga saker.

Jag gjorde det lite snabbt inatt med dina uppgifter, de få uppgifter du gav oss.

Den svarade att det inte gick ihop, iaf om du hade lån på solsystemet, utan lån skulle det ta 18år innan det gick + - noll.

Den tyckte det lönade sig lika mycket med 30cm extra isolering på vinden för att spara samma summa pengar isåfall.

Men...ibland (för ofta)har Chatgpt fel.

LÄNK: Chatgpt,svenska.

https://chatgptsvenska.org/
Senast redigerad av Cuttherope 2025-07-31 kl. 18:26.
Citera
2025-07-31, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nu räknar jag inte Realtid till de mest pålitliga medierna men okej. Detta drabbar inte mig i och med att jag är ansluten till balansmarknaden.

Jag hittade en källa som förmedlade informationen på ett ganska sakligt och korrekt sätt.
Du kan säkert hitta andra källor men informationen kommer vara tämligen likartad från dessa.

Producerar du mer/mindre än vad du sagt att du skall göra så kommer du få en straffavgift. Huruvida du kan ansluta dig till någon organisation som sköter detta åt dig har jag inte kännedom om.
Citera
2025-08-01, 10:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag hittade en källa som förmedlade informationen på ett ganska sakligt och korrekt sätt.
Du kan säkert hitta andra källor men informationen kommer vara tämligen likartad från dessa.

Producerar du mer/mindre än vad du sagt att du skall göra så kommer du få en straffavgift. Huruvida du kan ansluta dig till någon organisation som sköter detta åt dig har jag inte kännedom om.
Ingen har sagt till mig vad jag får släppa ut på nätet. Jag har aldrig sagt vad jag tänker släppa ut. Det finns alltså inget underlag för att bestämma en eventuell straffavgift. Min nätägare vet vad min anläggning kan producera eftersom de en gång har godkänt den för nätanslutning. Jag skulle bli mycket förvånad om min anläggning blir föremål för eventuella straffavgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in