Citat:
Ursprungligen postat av
Alreadyexperienced
Jag har ett hus i två plan med källare vilket ger en uppvärmd yta på 300 kvadratmeter. Bor i Småland och har bytt fönster och har ny bergvärmepump. Min totalförbrukning ligger på 7000 (sjutusen) kWh per år. Låg också på runt 20000 innan fönsterbyten och pannbyte plus att barnen flyttade - blev lite kortare duschar… Har liksom du räknat på solceller men får inte ihop det ekonomiskt. Däremot kan ett batteri vara mycket bra dels som reservkraft vid strömavbrott men framförallt för att ladda när elen är billig och använda när elen är dyr. Se till att kunna elda med ved för att göra värme kräver mycket el. Batteriet behövs för cirkulationspump, kyl/frys, tv osv. Ladda elbilen hemma när det är billigt och skulle det bli ett längre strömavbrott kan du åka och ”hämta” el. Tänk bara på att ladda publikt kostar ungefär som att köra med bensin. Ja det var lite råd från en snålis. Och som sagt vedeldning är mycket bra de kallaste dagarna för att hålla nere kost… Förbrukningen!
Det är ett bra resultat, besparing på typ 2/3 av energin i ditt fall.
Min besparing blev också ca 2/3, när jag i mitt fall, för 20år sedan,enbart installerade bergvärme, elåtgången sjönk från 36000kwh till ca 12000kwh.
Såå, bättre han köper en ny bergvärmepump och kompletterar med, han kan spara luft/vattenpumpen att ha i reserv kanske.
Besparingen han kommer göra kan han ladda bilen med.
Om huset drar 17000kwh nu enl uppgift,och han gör besparing på 2/3 som vi fått, blir elförbrukningen ca 5600kwh istället.
Blir besparing på ca 20000kr/år ,el/ nätavgift, på 10år är pumpen betald, då återstår ca 10-15 års livstid på pumpen med lite tur.
Vore perfekt om det gick att spara billig nattel i bilbatteriet för att användas dagtid, batteriet i elbilar brukar vara ganska stort, 30-60kwh, det skulle räcka nästan 1dygn, även med värmepumpen inkopplad på vintern.
Problemet är att bilen troligen måste användas dagtid, stå parkerad till ingen nytta utanför hans jobb.
Det blir bättre investering än solel skulle jag tro iaf.