• 1
  • 2
2025-07-29, 16:21
Medlem
Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. I kontraktet står att båda parter har två månaders uppsägningstid. Hyresgästen har varit besvärande sedan start och därför har jag sagt upp avtalet idag på SMS där vi haft all kontakt och konstaterat att uppsägningstiden är 2 månader.

Då jag är medveten om att hyresgästen alltid har rätt till 3 månaders uppsägningstid vid uppsägning av hyresvärden så undrar jag:

1. Om jag i min skriftliga uppsägning anger att kontraktet upphör efter två månader – dvs. följer kontraktet men inte privatuthyrningslagen – finns det en risk att uppsägningen senare betraktas som ogiltigt efter att hon flyttat ut?

2. Om hyresgästen invänder i efterhand att hon har rätt till tre månader, måste jag då skicka en ny uppsägning och börjar tidsfristen om på nytt, eller adderas endast 1 månad till uppsägningstiden om hon begär det?

3. Kan detta påverka min min möjlighet att ansöka om avhysning hos Kronofogden om det skulle gå så långt?

Tacksam för klarhet då jag vill få bort denna människa asap. Jag tänker att vill hon hävda 3 mån uppsägningstid så får hon lyfta det själv - jag har väl ingen skyldighet att hjälpa henne?
Citera
2025-07-29, 16:39
Medlem
Är det på något sätt tidsbestämt avtal, förutom de två månaderna ni avtalat om uppsägning?

Om det bara löper, utan tidigare avtalat slutdatum, och även om ni avtalat två månaders uppsägning, så har hyresgästen rätt till tre

"Hyresvärden kan som tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Detta gäller om parterna inte har avtalat om längre uppsägningstid.

Hyresgästen kan tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån."
Senast redigerad av PatricHbg 2025-07-29 kl. 16:42.
Citera
2025-07-29, 17:17
Medlem
Barntorpeds avatar
Skicka uppsägning skriftligt, med tre månaders uppsägningstid. Det minimerar alla komplikationer om saker och ting skulle förvärras.
Citera
2025-07-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det på något sätt tidsbestämt avtal, förutom de två månaderna ni avtalat om uppsägning?

Om det bara löper, utan tidigare avtalat slutdatum, och även om ni avtalat två månaders uppsägning, så har hyresgästen rätt till tre

"Hyresvärden kan som tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet tre månader efter uppsägningen. Detta gäller om parterna inte har avtalat om längre uppsägningstid.

Hyresgästen kan tidigast säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen. Detta gäller även när längre uppsägningstid har avtalats, eftersom lagen är tvingande till hyresgästens förmån."

Hej,

Tidsbestämt till årsskiftet.

Tror du missförstår mig. Förstår att hyresgäst har rätt till 3 mån om hen påpekar det, men undrar ifall uppsägningen ska ses som ogiltig ifall hon hävdar sin rätt under uppsägningstid eller om uppsägningstiden endast "plussas på" med 1 månad.
Citera
2025-07-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
1. Om jag i min skriftliga uppsägning anger att kontraktet upphör efter två månader – dvs. följer kontraktet men inte privatuthyrningslagen – finns det en risk att uppsägningen senare betraktas som ogiltigt efter att hon flyttat ut?
Vad skulle det ens betyda?

Citat:
2. Om hyresgästen invänder i efterhand att hon har rätt till tre månader, måste jag då skicka en ny uppsägning och börjar tidsfristen om på nytt, eller adderas endast 1 månad till uppsägningstiden om hon begär det?
Jadu, jag tvivlar på att det finns någon lag som reglerar just detta och det blir nog svårt att hitta rättsfall som handlar om en sådan liten detalj. Men min gissning är att tiden räknas från din ursprungliga uppsägning, för även om det finns formkrav på uppsägningen så är enda kravet att den ska vara skriftlig. Så jag skulle tro att det helt enkelt bara adderas en månad.
Citera
2025-07-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vad skulle det ens betyda?

Att uppsägningen antas aldrig ha gjorts. Att jag som hyresvärd måste säga upp på nytt, denna gång med 3 månaders uppsägningstid.
Citera
2025-07-29, 18:09
Medlem
Citat:
Att uppsägningen antas aldrig ha gjorts. Att jag som hyresvärd måste säga upp på nytt, denna gång med 3 månaders uppsägningstid.
Efter att hon har flyttat ut?
Citera
2025-07-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Efter att hon har flyttat ut?

Jag tänkte det, men inser nu att frågan blir likadan som min fråga nr (2).
Citera
2025-07-29, 18:16
Medlem
Citat:
Jag tänkte det, men inser nu att frågan blir likadan som min fråga nr (2).
Ja, det blir ju onekligen lite märkligt om du ska säga upp ett hyresavtal för någon som flyttat för länge sedan.
Citera
2025-07-29, 19:14
Medlem
joceks avatar
Har BRF'en godkänt uthyrningen? Det brukar bara göras sex månader åt gången så man kan normalt aldrig hyra ut en BRF-lägenhet på löpande avtal.
Citera
2025-07-29, 20:06
Medlem
Efter som det är en bostadsrätt bör privatuthyrningslagen gälla.

Citat:
Kan jag säga upp ett tidsbestämt avtal till en tidigare tidpunkt än när hyrestiden går ut?
Både hyresvärden och hyresgästen kan bryta avtalet i förtid.

Hyresvärden kan säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen.

Rätten att säga upp gäller i alla situationer. Det krävs alltså inga speciella skäl.

https://www.domstol.se/en/amnen/hyra...hyrningslagen/

Med andra ord, om det är du som sagt upp avtalet är det tre månader som gäller oavsett vad ni avtalat. Lagen står över ert avtal.
Citera
2025-07-29, 22:56
Medlem
Citat:
Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. I kontraktet står att båda parter har två månaders uppsägningstid. Hyresgästen har varit besvärande sedan start och därför har jag sagt upp avtalet idag på SMS där vi haft all kontakt och konstaterat att uppsägningstiden är 2 månader.

Då jag är medveten om att hyresgästen alltid har rätt till 3 månaders uppsägningstid vid uppsägning av hyresvärden så undrar jag:

3. Kan detta påverka min min möjlighet att ansöka om avhysning hos Kronofogden om det skulle gå så långt?

Tacksam för klarhet då jag vill få bort denna människa asap. Jag tänker att vill hon hävda 3 mån uppsägningstid så får hon lyfta det själv - jag har väl ingen skyldighet att hjälpa henne?

1) Nej.
2) Nej, det läggs bara på en månad.
3) Det påverkar på så sätt att om du ansöker om att få personen avhyst innan 3månader har gått så kommer KFM neka din ansökan.

Med det sagt är det viktigt att uppsägningen sker på ett korrekt sätt, annars kan den vara ogiltig.
Dvs den skall vara skriftlig och delgiven(på rätt sätt).

Du har gjort uppsägningen via SMS skriver du, det uppfyller kraven på att uppsägningen skall vara skriftlig.
Men om inte hyresgästen bekräftar att de fått uppsägningen så gäller den inte då det inte är en korrekt delgivningsform, dvs du måste få bekräftelse på att uppsägningen har mottagits av rätt person.
Om hyresgästen bekräftar att de mottagit uppsägningen gäller uppsägningstiden(alltså 3månader) från det att de bekräftat att de mottagit uppsägningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in