Citat:
Ursprungligen postat av
DerImperator
Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. I kontraktet står att båda parter har två månaders uppsägningstid. Hyresgästen har varit besvärande sedan start och därför har jag sagt upp avtalet idag på SMS där vi haft all kontakt och konstaterat att uppsägningstiden är 2 månader.
Då jag är medveten om att hyresgästen alltid har rätt till 3 månaders uppsägningstid vid uppsägning av hyresvärden så undrar jag:
1. Om jag i min skriftliga uppsägning anger att kontraktet upphör efter två månader – dvs. följer kontraktet men inte privatuthyrningslagen – finns det en risk att uppsägningen senare betraktas som ogiltigt efter att hon flyttat ut?
2. Om hyresgästen invänder i efterhand att hon har rätt till tre månader, måste jag då skicka en ny uppsägning och börjar tidsfristen om på nytt, eller adderas endast 1 månad till uppsägningstiden om hon begär det?
3. Kan detta påverka min min möjlighet att ansöka om avhysning hos Kronofogden om det skulle gå så långt?
Tacksam för klarhet då jag vill få bort denna människa asap. Jag tänker att vill hon hävda 3 mån uppsägningstid så får hon lyfta det själv - jag har väl ingen skyldighet att hjälpa henne?
1) Nej.
2) Nej, det läggs bara på en månad.
3) Det påverkar på så sätt att om du ansöker om att få personen avhyst innan 3månader har gått så kommer KFM neka din ansökan.
Med det sagt är det viktigt att uppsägningen sker på ett korrekt sätt, annars kan den vara ogiltig.
Dvs den skall vara skriftlig och delgiven(på rätt sätt).
Du har gjort uppsägningen via SMS skriver du, det uppfyller kraven på att uppsägningen skall vara skriftlig.
Men om inte hyresgästen bekräftar att de fått uppsägningen så gäller den inte då det inte är en korrekt delgivningsform, dvs du måste få bekräftelse på att uppsägningen har mottagits av rätt person.
Om hyresgästen bekräftar att de mottagit uppsägningen gäller uppsägningstiden(alltså 3månader) från det att de bekräftat att de mottagit uppsägningen.