Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Som sagt, det är bara önsketänkande och fantasier. Att Ukraina går så hårt in för drönare beror på att man förlorat en hel generation män i yrkesverksam ålder och nu måste ersätta dem med något. Europa är heller inte så enat som du försöker framställa. Det är väldigt mycket läpparnas bekännelser framförallt från europeiska länder långt bort från krigsskådeplatsen. Däremot är engagemanget äkta från länder som Sverige, Finland, Baltikum och Polen. Men räcker det? Inte på långa vägar.
USA har som du säger också backat ur. Man kör lite lend-lease men det syftar snarare till att skuldsätta Ukraina och gör absolut inte någon skillnad i det stora hela. Det är Europa som tvingas dra kärran nu och hur länge kommer folk att tolerera att själva få det sämre för att Bryssel ska proxykriga mot Moskva? Alla EU-länder drivs inte av rysshat som svenskar och polacker. Många européer är tvärtom rätt neutralt inställda till Ryssland. Och Ryssland har som sagt Kina i ryggen.
Kina kommer inte att låta Moskva falla för då kommer Västs intresse att börja riktas mot Peking nästa gång. NATO är en attackorganisation, Västs svärd för världsherravälde. Man börjar med vad man bedömde som den svagare av BRICS-pelarna, Ryssland. Men målet är att störta hela den konkurrerande världsordningen för maximal makt. Det är det som detta ytterst handlar om. Det är därför Väst proxykrigar mot Öst.
Jag ser att du tänker som en rysk och inte förstår hur vi i Europa tänker. När det gäller Nato så har det iallafall fram till idag varit en FÖRSVARSORGANISATION i syfte att försvara europeiska länder mot en aggressiv och krigshetsande moskvastat som vill erövra sina grannländer. Så har det varit och jag ser inte att syftet är att dominera världen, syftet är att försvara sig mot moskvastaten.
Sedan många egenskaper som du klistrar på Nato är i själva verket USA. Men som du ser så är inte Nato = USA. USAs roll här var att hjälpa till att försvara Europa, efter andra världskriget orkade man inte kriga mer, men man hade bara stoppat en fiende och hade en fiende kvar, därför blev det istället ett kallt krig med kärnvapenhot som "garanterade" fredstillestånd mellan USA/Europa och Sovjetunionen (som ju erövrade halva europa och höll länderna som gisslan).
Till slut så orkade inte Sovjetunionen att behålla sitt grepp över östeuropa, 1991 så frigjorde sig länderna och blev självständiga. Alla i hela världen inkl många ryssar också blev jätteglada över att detta skedde fredligt. Ett stort hopp om att det skulle gå leva i fred med moskvastaten tändes men grusades sedan när Putin tog över makten.
Putin accepterade aldrig situationen utan ville återskapa Sovjetunionen och även tsar-Ryssland (ta all makt till sig själv likt en tsar).
Flera länder som nyss blivit självständiga var snabba med att söka skydd i både EU och Nato för de visste att moskvastaten inte accepterade vad som hände 1991, de som ville återskapa Sovjetunionen tog makten och drömmen om en evig fred kändes avlägset. Men man ville ha en chans att FÖRSVARA sig när moskvastaten började kriga och kanske kunna avskräcka en attack överhuvudtaget genom att visa ett starkt försvar. Att det inte skulle löna sig.
Dessvärre så fanns länder som inte kunde eller hann gå med i EU / Nato innan de blev attackerade. Georgia, Ukraina och det fanns regioner som FÖRSÖKTE bli självständiga men kämpades ner (Tjetjenien).
För att förstå hur Europa tänker, det handlar inte om världsherravälde. Istället vill Europa att det finns många självständiga länder, som lever fredligt och som inte krigar utan respekterar varandra. USA tänker annorlunda, de är mer inne på att dominera världen och har ju också gjort det ganska rejält, speciellt efter andra världskriget.
Så tillbaka till din text. Blanda inte ihop hur Europa tänker och hur USA tänker, speciellt inte nu när det är Trump-USA. Vi är extremt olika nu vad vi vill uppnå med hur världen ska se ut.
Jag tror att som USA beter sig så är det ett ypperligt tillfälle för Europa och Kina att närma sig varandra och bli bättre handelspartners och så även hela övriga världen främst genom att gentemot varandra inte ha några orättvisa tullar utan istället väl genomtänkta och rättvisa handelsavtal.
När kriget mot moskvastaten är slut och den ryska federationen splittras så kommer flera nya självständiga regioner / länder uppstå. Givetvis kommer man att uppmuntra att de blir demokratiska och etablerar handel med omvärlden. Målet är att alla länder ska ha en bra levnadsstandard och leva i fredstid. Märk väl att detta är också grunden i mitt tänkande när det gäller folk som flyttar mellan olika länder, jag vill minimera sådant och menar att varje land måste ta sitt ansvar att folket ska kunna leva ett bra liv och inte tvingas / behöva / vilja fly sitt eget land för att livet är för jävligt.
Men först måste moskvastaten fatta att de är ett stort hinder på vägen till det målet och för att få ryssarna att definitivt ge upp sina drömmar om att erövra och dominera världen så tror jag det är nödvändigt att den ryska federationen splittras till mindre länder.
Ärligt, jag är väldigt fokuserad på att så ska ske. Kommer nog ägna mycket tid till att argumentera för att det är nödvändigt för att uppnå en långvarig och stabil tid av fred.