• 1
  • 2
2025-07-28, 23:48
Medlem
mammanmedbollars avatar
Jag tror att jag har ganska svagt psyke. När jag varit arbetslös genom åren så har jag mått mått mycket dåligt. Men en del rycker mest på axlarna och tänker att det löser sig.

Hur hanterar du situationen som nybliven- eller långtidsarbetslös?
Citera
Igår, 00:01
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Jag tror att jag har ganska svagt psyke. När jag varit arbetslös genom åren så har jag mått mått mycket dåligt. Men en del rycker mest på axlarna och tänker att det löser sig.

Hur kommer det sig att du varit arbetslös då?
Jag har arbetat ungefär halva mitt arbetsliv och inte vart arbetslös en dag, är det de svaga psyket som ställt till det för dig?
Citera
Igår, 00:16
Medlem
mammanmedbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Jag har arbetat ungefär halva mitt arbetsliv och inte vart arbetslös en dag, är det de svaga psyket som ställt till det för dig?
Har inte varit arbetslös på många år nu. Var väl kanske 15 år sedan. Har alltid fått jobb lätt också. Men när man var ung var man ju arbetslös (mellan jobb) ibland.
Citera
Igår, 00:22
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Att du mår dåligt kanske beror på att jobbet betydde så mycket för dig och var en stor del av ditt liv. Det blir enorm omställning att då förlora det. Därför ska man helst "jobba för att leva, men inte leva för att jobba." Nu måste du hitta annat som ger livet mening och det finns massor.

Jag har väldigt mycket rutiner när det gäller hälsa, träning och matlagning. Har hund. Sju-åtta streamingtjänster hjälper också. Och så jobbar jag en del ideellt åt en förening, vilket känns meningsfullt.
Citera
Igår, 02:33
Medlem
RedRights avatar
Försök hitta dig en hobby som tar mycket av din vakna tid, tex fiske, gaming, geocatching. Saker som betyder något för dig eller som du vill göra men inte hinner med när du jobbar 100%.

Idiell verksamhet som någon skrev tidigare, kanske inom sjöfartsverket eller caféer för dom som har det svårt i livet, fd narkomaner, alkoholister. Då får man även den sociala biten som kan behövas för vissa.
Oönskad ensamhet är inte bra för någon i det långa loppet. Lycka till!
Citera
Igår, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx

Vad har du gjort den halva av ditt arbetsliv som du inte jobbat?
Citera
Igår, 05:58
Medlem
talcsofts avatar
Var arbetslös ett halvår under pandemin, efter några veckor så pluggade jag en kurs matematik på komvux. Sen hobbyknarkade jag lite och festade. Sen lossnade det och jag fick jobb

Så mitt tips: Läs matematik på komvux
Citera
Igår, 06:27
Medlem
KilleMedRizzs avatar
Citat:

Tror inte du är ensam om att må dålig under arbetslöshet. Att gå & slå dank om dagarna mår ingen bra av, inte nog med att man känner sig misslyckad - utan man mår ju också förjävligt. Jag har varit utan arbete 2,5 under hela mitt arbetsliv & det var nog top 3 värsta stunden i mitt liv. Fyfan vad kasst jag mådde!

Dom som inte har drivet/tänker att det löser sig, går det sällan bra för - man kan inte förvänta sig att andra ska lösa saker här i livet.
Citera
Igår, 06:40
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Försök få fatt i något som ger dig ett uppdrag eller mening under den här perioden, det kan vara alltifrån ett hälsoprojekt till välgörenhetsarbete. Man behöver något att göra om dagarna för den mentala hälsan.
Citera
Igår, 08:08
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Har inte hunnit komma längre, får väl se vad som händer med den andra halvan.
Citera
Igår, 09:22
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Läsförståelsen är på topp ser jag

Som svar till TS, försök hitta saker utanför jobbet som ger mening. Allt för många lever hela sitt liv på jobbet och gör jobbet till sin personlighet. Då får man problem om man måste byta jobb eller får sparken.
Citera
Igår, 17:00
Medlem
a-mortals avatar
Väldigt enkelt.

Även en idiot kan få jobb.

Det växer inte jobb på träd, men frukt växer på träd och frukt går att sälja. Säljer man frukten så jobbar man.

Jag har inga barn jag ansvarar för så det är bara rätta mun efter matsäck.
Varför skulle man inte bara rycka på axlarna?

Kanske om man skulle vara högt belånad och inte ha några pengar kvar.
En buffert kan man leva på i flera år.
Man behöver inte ett miljonbelopp för att leva drägligt.

Flera år räcker för väl för att hitta arbete, om man inte bara skriver på jobbannonser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in