Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-28, 22:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Tack. Är det bräckt vatten som i havet utanför Stockholm eller riktigt saltvatten som utanför Göteborg?
Vad heter stranden? Jag föredrar folktomma stränder när jag badar. Dock viktigt det är nära en city-kärna med dygnet runt-puls.

Alter do Chao är sötvatten, och det kan nog vara svårt att hitta en folktom strand där. Man kan nog vara ensam där när det är den årliga översvämningssäsongen, men då ligger stränderna under vatten.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mycket. Jag har aldrig varit på dessa ställen själv, utan bara snappat upp genom att läsa och genom samtal.

Hoppas du hittar något trevligt
Citera
2025-08-17, 13:43
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag planerar en femveckors resa i Brasilien och eventuellt Chile i Januari. Finns det någon badstrand där? I så fall, är vattnet ok att bada i och eventuellt få kallsupar i?
Chile har ingen badstrand vad jag förstått men tänkte försöka mig på att vandra till nedslagsplatsen för de där kannibalerna som kraschade med sitt flygplan och började käka på varandra. Hemskt.
Men i Brasilien skulle jag vilja bada. Någon som varit där och har koll?
Var i Brasilien i tre månader, på 11 olika ställen men hittade aldrig någon strand. Kkkkk (brasilianarna skrattar så på meddelanden)
Skämt åsido:

Smickra

Du ska resa i Januari, detta är högsäsong i Brasilien vilket innebär dyrare omkostnader samt mer folk. I Januari är det varmt i hela landet då det är deras sommar.
Jag hade dock starkt rekommenderat att du tar din fem veckors resa i nordöstra Brasilien. Välj ut några ställen.

Jag reste under lågsäsong och därför får du ha detta i åtanke när jag ger dig dessa rekommendationer:

Rio de Janeiro (Inte nordöstra)
En oerhört stor stad. Mycket turism. Copacabana (under lågsäsong) var helt fullpackat. Dock var det riktigt agressiva vågor när jag var där (röd flagga = hög risk). Väldigt kul att bodysurfa men farligt.
Det ska finnas lugnare stränder lite utanför men dessa besökte jag aldrig. Rio är en väldigt intressant stad med mycket att se och göra. Brottslighet är dock närvarande och man måste vara försiktig. Jag kan varmt rekommendera Che Lagarto hostel som ligger i Copacabana. Även om du vill bo på hotell så hade jag någon dag stuckit dit. Bara för att träffa andra resenärer och få lite bra tips.
På copacabana säljs allt möjligt på stranden, allt från bakverk, droger, räkor och ost som grillas på plats. Jag åt allt ätbart som såldes. Droger är dock väldigt dyrt att köpa på stranden (ca 100kr g för weed och 400 kr/g för kola).
Om du åker till Rio kan jag starkt rekommendera att du tar en tre timmars guidad tur i Sydamerikas största och mest (ö)kända favela, Rocinha. https://www.favelawalkingtour.com.br/favela-walking-tour/
Efter att ha rådfrågat guiden så åkte jag tillbaka själv till Rocinha på kvällen för att gå på funkfest. Ett minne jag aldrig glömde. De kriminella gick runt med moderna, fullt utrustade, automatvapen. Vapnena såg ut som de var direkt uttagna från Call of Duty. Det var verkligen en syn. Faveladudes som går runt i flipflops, shorts och fotbollströjor bärandes på m416 med rödpunktsikten och extra långa magasin. Vissa med en stor joint i munnen. En annan raggandes på en sexig brud som smekte hans vapen. kkkk.
Även om jag kan erkänna att jag var lite nojjig i början så släppte det i takt med att drinkarna förtärdes (caipirinhorna i favelan är billiga, stora och vansinnigt starka). Efter ett tag kände jag mig säkrare där än ex copacabana.
Men åk inte in i någon favela utan att ha rådfrågat någon därifrån för den favela som är säker ena dagen att besöka kan vara livsfarlig den andra dagen.

En bit ifrån Rio (2h med buss och båt) ligger en pärla.
Ilha Grande
En tropisk, ganska liten, ö (trots att den heter "Stora ön"). Som sagt så var jag där under lågsäsong men då var där ganska lagom med folk. Där finns (utöver flakbilar som levererar varor på morgorna) inga bilar. Detta är en ö som är perfekt om man gillar hiking. Från byn som man normalt bor i finns det många olika dagstrails (du behöver ingen guide) man kan ta genom djungeln. Vilda apor kan man förvänta sig att se. På ön finns flera vackra stränder, varav en räknas som top 10 i världen. När jag var där var där inte så mycket folk men det kan vara helt annorlunda under högsäsong. Är man lat eller blir trött kan man alltid ta båt mellan de olika stränderna på ön.
Väldigt trevlig stämning på ön. Kändes helt kriminelltfritt.

Nordöstra Brasilien

Salvador
Är också en väldigt intressant stad. Brasiliens första huvudstad och där hela den transatlantiska slavhandeln anses ha börjat. Är därför kanske inte helt otippat en väldigt mörk stad, hudfärgsmässigt då. Älskade Salvador!
Det är dock en ganska rough stad. Ett måste är att besöka Pelourinho, ett välbevarat område från slavhandelstiden. Utöver gamla färglada byggnader och guldinredda kyrkor finns där ett torg där slavar både såldes och straffades.
God mat hittas i Salvador. Exempelvis Moqueca och Acarajé.

Många turister bor i området Barra där det finns två stränder nära. Dessa stränder var heeelt fullpackade under lågsäsong. Knappt att du kunde lägga dig på stranden.
Men det finns andra ställen.
En strand jag skarpt gillade var Praia da Paciencia. En liten men väldigt lugn (lite folk) strand med lagom höga vågor. Följer du kusten österut (ca 10min promenad) finns där ett utomordentligt festområde som är lite upscale med många barer och liknande.
Längre österut, utanför själva staden, så hittar du Praia do Flamengo. Det är en väldigt lång fin strand där du även under högsäsong bör kunna hitta en relativt folktom del. Många surfare finns på delar av sträckan. Bra vågor mao.

Maceió
En mindre men trevlig stad. Gillade stranden Praia de Pajuçara. Finns också trevliga uteställen däromkring. Kändes tryggt att gå runt där på kvällarna.
Utanför staden finns Praia do Francês. Här är mer turister men det är en riktigt top notch strand som finns där. Perfekt om man vill ta surflektioner vilket jag gjorde. Stranden är väldigt stor så om man går bort lite från hotellen så lär man slippa andra människor. Här finns också ett välbesökt festområde. Tar ca 45 min med mc-uber från Maceió. På vägen dit kör man förbi ett BOPE-läger (den elitpolisstyrkan som var med i Trope de elite).

Har fler tips på framförallt Nordöstra Brasilien men orkar inte skriva mer just nu. Kan också ge mer generella tips på Brasilien vid intresse.

Jag älskar Brasilien och tänker åka tillbaka dit vid första bästa tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Varit i Brasilien och bodde mitt på copacabana beach i Rio, helt fantastisk stand MEEEEEN Brasilien är vrål kriminellt.

Jag skojar inte det är värre än du tror. Går du på gatan på kvällen blir du rånad. Går du in på fel gata så råkar du illa ut.

Det är inte om eller kanske. DU BLIR!

Ta taxi över allt försök inte gå själv eller till och med grupp.

Första dagen vi var där var det 10st som sprang ner på stranden när det var mörkare för fotografera.

Dom blev av med allt kom ett större gäng.

Halsband klockor osv bär det inte du blir av med det. Barn gräver i dina fickor när du går på stan.

Alla tjejer är till salu och dom har en jätteklubb som heter ”HELP” 99.9% prostituerade där.

Aldrig varit med om ett land som detta. Var där i 3 veckor och det var en chock.

Va rädd om dig!

Bodde tre veckor i Rio på ett hostel i området Copacabana (två kvarter från stranden).
Varken där eller någon annanstans under min tre månaders resa utsattes jag för brott.
I Brasilien gäller det att man är "atento" (uppmärksam). Det vanligaste brottet turister utsätts för är att de kör förbi på mc och tar luren som någon har uppe.
Man bör ta taxi (uber) på kvällen. Men jag har många gånger gått kortare sträckor (15min) på kvällen, som sagt utan problem.
Aldrig varit med om att barn gräver i ens fickor. Fattar inte varför man skulle låta en unge göra det. Det man gör i ett sådant fall är att lavetta ungjäveln.
De flesta turister blir inte rånade men risken finns. De cariocas (riobor) som jag pratade med berättade de alla har rånats vid något tillfälle.

Det jag gjorde var att acceptera att det kan hända. Jag gick inte runt med några dyrbarheter och hade en extra mobil stashad på hostlet ifall jag skulle bli av med min första. På mig hade jag i kalsongerna min större cashrulle, och i fickan en mindre summa som jag hade gett ifall det skulle bli en sådan situation. Kort hade jag inte på mig, utan hade i telefonen (samsung pay). Kortet hade hade i sin tur bara några tusen kr på. Överförde kontinuerligt mer vid behov.
Jag var konstant full och vandrade mycket i städerna jag besökte. Det som är oerhört viktigt är att inte se vilsen ut. Är man målmedveten och inte rädd så minimerar man riskerna mycket. Utanför Salvador när jag var på väg till ett köpcentrum råkade jag vandra in i en favela. En riktigt rough favela. Men då det inte var långt till köpcentrumet så tog jag det hastiga beslutet att det är bättre att fortsätta. Jag hälsade vänligt på de jag gick förbi; Bom dia, beleza amigo? Det gick bra.
I Sao Paolo där jag återigen var på väg till ett köpcentrum såg jag att området jag skulle behöva gå igeom såg riktigt jävla rough ut, både folket och byggnaderna. Magkänslan sa att det var ett farligt område. Då valde jag att vända och ta en uber istället. Senare visade sig att det området var deras ökanda Cracolândia (Crackland). Där hade jag inte nog inte klarat mig helskinnat igenom.

I Brasilien måste man tillämpa ett helt annat säkerhetstänk än i Europa. Brasilien är dock inte så farligt som man tror men farligare än man kanske hade önskat. Var inte nojjig, var uppmärksam, var beredd på att förlora det du har på dig (det är faktiskt en frihetskänsla att göra så).

Sedan är det som så att vissa ställen är osäkrare än andra. Rio och Salvador är de farligaste ställena (älskade båda två dock). Där turisterna flockas det är dit de som vill begå brott söker sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in