• 1
  • 2
2025-07-28, 18:36
Medlem
smickras avatar
Jag planerar en femveckors resa i Brasilien och eventuellt Chile i Januari. Finns det någon badstrand där? I så fall, är vattnet ok att bada i och eventuellt få kallsupar i?
Chile har ingen badstrand vad jag förstått men tänkte försöka mig på att vandra till nedslagsplatsen för de där kannibalerna som kraschade med sitt flygplan och började käka på varandra. Hemskt.
Men i Brasilien skulle jag vilja bada. Någon som varit där och har koll?
Citera
2025-07-28, 18:42
Medlem
Silltunnas avatar
Se upp för haj bara!
Citera
2025-07-28, 18:45
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Se upp för haj bara!

Hajrikt vatten finns väl mest i USA?
Citera
2025-07-28, 18:53
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Hajrikt vatten finns väl mest i USA?

Nä, kolla bara!
https://youtu.be/ONVvfte8pS0?si=6PZ3M-nmIr0er8r7
Citera
2025-07-28, 19:01
Medlem
mikaelss avatar
I Brasilien?
Det finns tydligen en liten remsa som kallas Copacabanastranden, kanske funkar den.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copa...Rio_de_Janeiro
Vattnet kallas Atlanten.

Även Chile tycks ha stränder, vilket även en snabb titt på kartan visar, https://www.tripadvisor.se/Attractio...t52-Chile.html

Är du säker på att du är förberedd för din resa och vet vart du ska?
Senast redigerad av mikaels 2025-07-28 kl. 19:03.
Citera
2025-07-28, 19:04
Medlem
67arigGubbes avatar
Finns en jättekul strand, copacabana.

Snälla googla brasilien? Finns förövrigt stränder även i chile.
Citera
2025-07-28, 19:55
Avstängd
Du kan ungefär jämföra Brasilien med Europa,storleksmässigt.
Så det skiljer ju sig väldigt mycket beroende på var du åker.

Nästan hela kustremsan från norr till söder är ju en enda lång strand.

Dock så skiljer sig klimatet i norr och söder markant åt.

Sandstränder är så gott allt som finns,det lär dock vara svårt att hitta berg/klippor att bada från.

I norr så har man en konstant vind mellan September-December, dock avtar/dör vinden mellan Dec-Jan och gör att klimatet i Januari blir varmt och myggen börjar härja.

Så om det är norra Brasilien som du skall åka till,så rekommenderar jag att åka mellan September-Dec då temperaturen är ungefär samma(ca 30 grader),
dock så har du en stark ljummen vind varje dag som svalkar, och är du då hyfsat nära havet så slipper du mygg/flygfän.

Norra Brasilien är inte fuktigt såsom i södra.

Bland jordens bästa klimat den årstiden,enligt många som bosatt sig där.

I södra däremot så har du ingen direkt vind att tala om,vid lågsäsong är det varmt (32-34 grader)
Och väldigt fuktigt med hastigt skiftande väder och monsunregn i mellan åt.

Dock är högsäsongen härlig i södra ,då det är lite svalare (28-32 grader) med lägre fuktighet.

Önskar dig en härlig resa!
Citera
2025-07-28, 19:55
Avstängd
Negreritvs avatar
Prahia de Itaipú strax utanför Rio. Där hade jag skitkul för 10 år sedan. Hittade en kåt negress som jag satte på gratis dagligen för en tallrik mat.
Citera
2025-07-28, 20:05
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Chile har ingen badstrand vad jag förstått men tänkte försöka mig på att vandra till nedslagsplatsen för de där kannibalerna som kraschade med sitt flygplan och började käka på varandra. Hemskt.
En smärre missbedömning som överlevarna gjorde var att de trodde de var mycket närmare Chilenska gränsen än vad de var. I själva verket kraschade planet mycket närmare gränsen till Argentina. De bestämde sig för att vandra västerut mot Chile. En vandring som tog tio dagar genom vansinnig svår bergsterräng. Hade de bara vetat om vart de egentligen var had de kunnat vandra öster mot Argentina istället. Vilket sannolikt hade tagit ungefär två dagar istället.

Ska du alltså vandra till nedslagsplatsen från Chile? I tio dagar. Genom bergen?! Det låter helt vansinnigt.
Citera
2025-07-28, 20:21
Medlem
Varit i Brasilien och bodde mitt på copacabana beach i Rio, helt fantastisk stand MEEEEEN Brasilien är vrål kriminellt.

Jag skojar inte det är värre än du tror. Går du på gatan på kvällen blir du rånad. Går du in på fel gata så råkar du illa ut.

Det är inte om eller kanske. DU BLIR!

Ta taxi över allt försök inte gå själv eller till och med grupp.

Första dagen vi var där var det 10st som sprang ner på stranden när det var mörkare för fotografera.

Dom blev av med allt kom ett större gäng.

Halsband klockor osv bär det inte du blir av med det. Barn gräver i dina fickor när du går på stan.

Alla tjejer är till salu och dom har en jätteklubb som heter ”HELP” 99.9% prostituerade där.

Aldrig varit med om ett land som detta. Var där i 3 veckor och det var en chock.

Va rädd om dig!
Citera
2025-07-28, 22:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag planerar en femveckors resa i Brasilien och eventuellt Chile i Januari. Finns det någon badstrand där? I så fall, är vattnet ok att bada i och eventuellt få kallsupar i?
Men i Brasilien skulle jag vilja bada. Någon som varit där och har koll?

Finns många bra stränder och bad i Chile också. En skillnad är att det är en konvergent zon, så någon släpande kust finns inte - stränderna har också ofta klippor alldeles bakom sig, eller som i Bohuslän ut i vattnet. Det där sista skapar bad som kan vara väldigt trevliga, med vad man kan likna vid saltvattensbassänger.

Ett omtyckt ställe är Bahia Inglesa.

Brasilien har också en massa bra stränder. En av de mest exklusiva - Sancho beach - ligger på en ö ute i Atlanten. Det finns bad längs Amazonas också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alter_...A3o,_Par%C3%A1
Citera
2025-07-28, 22:30
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Finns många bra stränder och bad i Chile också. En skillnad är att det är en konvergent zon, så någon släpande kust finns inte - stränderna har också ofta klippor alldeles bakom sig, eller som i Bohuslän ut i vattnet. Det där sista skapar bad som kan vara väldigt trevliga, med vad man kan likna vid saltvattensbassänger.

Ett omtyckt ställe är Bahia Inglesa.

Brasilien har också en massa bra stränder. En av de mest exklusiva - Sancho beach - ligger på en ö ute i Atlanten. Det finns bad längs Amazonas också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alter_...A3o,_Par%C3%A1

Tack. Är det bräckt vatten som i havet utanför Stockholm eller riktigt saltvatten som utanför Göteborg?
Vad heter stranden? Jag föredrar folktomma stränder när jag badar. Dock viktigt det är nära en city-kärna med dygnet runt-puls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in