Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
När jag ser på Storbritannien känns hela västvärlden skrämmande för mig.
Varför är det så mycket censur i anglosaxiska länder som Storbritannien, Australien och USA?
Finns det någon social orsak bakom detta?
Jag misstänker att det har något med tvåpartisystemet att göra.
I UK är dina enda realistiska alternativ ett mitten-vänsterparti och ett mitten-högerparti. Australien är ungefär likadant.
I USA är dina enda realistiska alternativ två olike högerpartier (från vårt svenska perspektiv; Demokraterna kallas ofta idiotiskt för "the Left" i amerikansk media, men ligger ungefär som Moderaterna på den klassiska vänster-högerskalan i Sverige).
Gemensamt för UK och USA är ett rent skrattretande dåligt valdeltagande, där UK snittar 70-75% och USA helt katastrofala 60-70%. I Australien har de obligatorisk röstning (du får böter om du inte röstar), och ändå ligger deltagandet "bara" runt 90%. Som referens har vi i Sverige inget tvång för att rösta i Sverige och brukar snitta 80+%.
Min misstanke är att när den stora massan mittenväljare bara har ett alternativ som ligger någorlunda nära deras ideologi, så har partierna större frihet att försöka locka till sig ytterkantsväljare. Detta resulterar ofta i (populistiska) mer extrema förslag. T.ex anses ju George Bush Jrs framgångsrika drag i sina valkampanjer varit att dra repulikanerna mycket längre åt höger för att locka till sig stora mängder ärkekonservativa väljare som annars skitit i att rösta.