• 1
  • 2
2025-07-27, 23:09
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Hej.
Jag slog idag upp min röda rutiga kokbok från 90-talet och hamnade osökt på sidorna för inälvsmat och blev lite sugen på att testa att laga något sådant. Jag har hört att inälvor är relativt billigt jämfört med utälvor, men jag har nog aldrig sett varken hjärta, lever, tunga eller något sådant i min lokala ica supermarket. Var får man enklast tag i billiga inälvor, och har ni några ruskigt goda recept på dem?
Citera
2025-07-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillfabrikoren
Hej.
Jag slog idag upp min röda rutiga kokbok från 90-talet och hamnade osökt på sidorna för inälvsmat och blev lite sugen på att testa att laga något sådant. Jag har hört att inälvor är relativt billigt jämfört med utälvor, men jag har nog aldrig sett varken hjärta, lever, tunga eller något sådant i min lokala ica supermarket. Var får man enklast tag i billiga inälvor, och har ni några ruskigt goda recept på dem?
Lever brukar finnas, åtminstone på Maxi. Njure misstänker jag att man får beställa några dagar innan. Tunga räknas nog inte till inälvor, brukar finnas på burk.
Citera
2025-07-27, 23:27
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Lever brukar finnas, åtminstone på Maxi. Njure misstänker jag att man får beställa några dagar innan. Tunga räknas nog inte till inälvor, brukar finnas på burk.
Jaha kanske blir en tur till maxi då. Har du några fina inälvsrecept?
Citera
2025-07-28, 00:06
Medlem
Nle201s avatar
Kycklinghjärtan, går att hitta på min lokala ICA iaf.

Stek dom rejält, tills att dom nästan "exploderar", kör nymalen peppar, och servera med dijon senap.
Citera
2025-07-28, 00:07
Medlem
kalkryggars avatar
Om du befinner dig kring någon större stad så brukar Ica och Konsum ha delikatessbutiker. Där brukar man kunna finna massa sånt här.

Befinner du dig ute på landet så får du nog kolla med slakterier och sånt.
Citera
2025-07-28, 00:40
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Hej.
Som några redan nämnt så brukar både lever och hjärta (oftast kyckling) finnas på de flesta större livsmedelsaffärer.

Annars rekommenderar jag verkligen Matvärlden, som finns i Barkarby, Kungens kurva, och Tensta.
Jättestor affär med enormt sortiment som är helt inriktad på exotiska invandrargrejer som sällan finns på andra affärer.

Allt möjligt slaktavfall i de kylarna och frysarna. Inälvor, huvuden, och annat jox så det räcker och blir över.

Inget för mig dock, men de har verkligen något för alla. Vilket alltså är tanken.
Citera
2025-07-28, 00:44
Medlem
Citat:
Jaha kanske blir en tur till maxi då. Har du några fina inälvsrecept?

Tyvärr inte, kanske om jag söker, det var sådant som min far sysslade med för 30 år sedan.

Min favorit är njurstuvning med ris! Hökarpanna inte fel heller.
Citera
2025-07-28, 01:03
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker det är synd att det försvunnit, det ska finnas och vara billigt så att vi som är fattiga kan få äta kött istället för linser.

Hjärta tycker jag är den inälva som smakar mest kött och minst "lever".

Finns många recept men tycker det är gott att blanda i tärningar av rimmat fläsk med (hyfsat billigt kött) med bitar av putsat hjärta, mycket lök, lite vitlök, vin och soja, kryddor gärna lite svartpeppar och mejram, annars vad som är gott.

Med hemmagjort potatismos till.

Där jag bor i en stad på 100 000 finns en enda Ica som har inälvsmat. MEN, de kan även finnas på arablivs, så kolla där. Dock har de tyvärr inget gris. Men hjärta är gott nöt och lamm med.
Citera
2025-07-28, 01:38
Medlem
Sereenas avatar
I lite större butiker med manuell chark så brukar man kunna beställa sådana saker.

Annars om man har nån lokal gård/slaktare som säljer köttlådor eller hel/halv/fjärdedel så brukar det även gå att beställa andra sorters lådor tex inälvsmat, märgben, "hundlådor" (brukar vara blandade ben med köttrester och liknande som funkar alldeles utmärkt att koka buljong på).
Citera
2025-07-28, 04:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Det är nog bara i ditt Östeuropeiska hemland du hittar tunga på burk!
Citera
2025-07-28, 04:31
Medlem
Citat:
Hej.

Mitt närmsta City Gross har en fast dag i veckan de fyller på med inälvsmat, från hjärtan till njurar och allt däremellan, även fötter, tunga. Kolla med din lokala butik vilken dag i veckan som gäller för dig. Vill man vara garanterad att få tag i något får man förstås beställa.

Njurar blötlägges med fördel i mjölk i minst ett par timmar oavsett vad du ska göra med dem, annars är det helt ärligt lite för kraftigt i smak.
Citera
2025-07-28, 08:05
Medlem
TheGretaResets avatar
Blir det så billigt i sverige när dessa delar normalt kasseras?

Inälvsmat var ju ett sätt att ta tillvara på hela djuret förr. Så billigt i teorin. Om infrastrukturen finns.

Sill skall också i teorin vara billigt (och var så länge). MEn sedan fick fiskarna avsättning för sillen som djurföda och då slapp man hanteringen med is. Så nu vill fiskarna ha extra betalt för att hålla på med is och så blev sill dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in