2025-07-27, 20:01
Medlem
Ja, det är tyvärr möjligt bara på 2-3 meters höjd i fall ner i vatten. Jag är ingen expert i ämnet och det är ett tråkigt tema, men jag frågar er vad ni själva vet är säkert att detta skett.

Ska jag själv vara ärlig så trodde jag det krävdes +10 m för att få hjärnskakning av fall i vatten. Nu känner jag en kille som fick detta efter en krasch i vatten på 2-3 m. Först märkte han inget, eller väldigt lite ock tänkte att det är över på timmar eller dagen efter. Det smög sig på mer, en lätt ”båt-känsla”. Helt fruktansvärt onödigt men så lätt att vara efterklok.

Har inte simhoppare återkommande fall av detta? Det räcker ju med 1/4 volt över/under så kan detta ske, och de är högt redan på 1 m svikten.

Nej, hjälper inte att tala med läkare då de kan inte göra minsta lilla när det bara är ”lätt” hjärnskakning.

Vad vet ni? Hur lång tid tog det att bli helt fri från känningar av detta?

Jag kunde ha tråden som någon varning också till de som tror att det ska till monster-höjder för att få detta av fall i vatten - så folk borde tänka sig för att inte ens från lägsta i hopptornet eller från 1 m svikt så borde de testa vad som helst…
Citera
2025-07-27, 20:07
Medlem
sommarlovs avatar
Jag kan bli sjösjuk av att simma när jag är ovan, kanske det?
Citera
2025-07-27, 20:09
Medlem
Om huvudet träffar på sidan så finns nog risk, fram och bakrörelse mindre risk.
Citera
2025-07-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Om huvudet träffar på sidan så finns nog risk, fram och bakrörelse mindre risk.

Killen här hade faktiskt hjälm med täckta öron just för att skydda trumhinnor. Vi vet inte på exakt vilket hopp det skedde då han liksom inte helt upptäckte det samma dag…

Nackdelen med hjälp är för vattens skull bara att den gör ju huvudet större…
Citera
2025-07-27, 20:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Det kan nog hända. Det är ju inte sunt att träffa vattnet vid X mer höjder. Jag simmade mest. Från 5 till 13 typ var det lördagssim på runt 1 km som gällde. De colla killarnan var ju de som hoppade.

Även om det. Idag 20 år efter vet ju ärligt om jag fixar det att simma. Borde vara noll probs men fan vet inte.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-07-27 kl. 20:40.
Citera
2025-07-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNord
Killen här hade faktiskt hjälm med täckta öron just för att skydda trumhinnor. Vi vet inte på exakt vilket hopp det skedde då han liksom inte helt upptäckte det samma dag…

Nackdelen med hjälp är för vattens skull bara att den gör ju huvudet större…
Hjälm skyddar inte det är kraftiga rörelsen i sidled som "skakar" hjärnan, hjälm skyddar för yttre skador.
Senast redigerad av tjanska 2025-07-27 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in