2025-07-27, 15:42
Medlem
Hej!
Tänkte sälja min nuvarande dator (inte allt dock) för att gå över till AMD.
Vad kan man tänka sig att få för dessa delar antingen komplett eller sälja allt för sig, det jag ska sälja är Mooderkort, CPU och RAM. Allt är inköpt 2022.
Intel i7 13700K
MSI MPG Z690 EDGE WIFI Moderkort
Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600Mhz CL36

Funderar på at byta ut allt till AMD som sagt och slå till på 9800x3d och nya minnen
Citera
2025-07-27, 17:54
Bannlyst
Testa en tusing på marketplace fungerar det inte gå ner någon hundring
Citera
2025-07-27, 19:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Skulle säga minst 4000kr då det är helt ok delar.
Citera
2025-07-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skulle säga minst 4000kr då det är helt ok delar.
Tack! Ungefär som jag misstänkte då får se om man säljer det närmaste dagarna och beställer hem nytt då eller om man inväntar hösten/julen se om det blir några deals
Citera
2025-07-28, 00:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RavyBaby
Tack! Ungefär som jag misstänkte då får se om man säljer det närmaste dagarna och beställer hem nytt då eller om man inväntar hösten/julen se om det blir några deals

Jag fick 3500kr för ett halvår sen för min dator och då satt det klart sämre komponenter i den men var en hel dator.
I7 6700K
1080
32 GB ram
Moderkort med wifi
250 GB SSD
En 27” skärm med ett par döda pixlar
Citera
2025-07-28, 00:23
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Hej!
Tänkte sälja min nuvarande dator (inte allt dock) för att gå över till AMD.
Vad kan man tänka sig att få för dessa delar antingen komplett eller sälja allt för sig, det jag ska sälja är Mooderkort, CPU och RAM. Allt är inköpt 2022.
Intel i7 13700K
MSI MPG Z690 EDGE WIFI Moderkort
Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600Mhz CL36

Funderar på at byta ut allt till AMD som sagt och slå till på 9800x3d och nya minnen
Vem köper begagnad datorjunk i dessa dagar?
Jobbigt för eventuell köpare att verifiera att det inte är något fel på Mooderkort, CPU och/eller RAM . . . personen i fråga ska också lita på att du har hanterat komponenterna på esdsäkert. Jag skulle aldrig någonsin köpa eller rekomendera någon att köpa begagnat men lycka till, du kanske har tur.
Uppdatera gärna tråden om du lyckas kränga grejerna så att vi får en känsla för efterfrågan och pris.
Citera
2025-07-28, 03:59
Medlem
avcs avatar
https://www.tradera.com/valuation
Citera
2025-07-28, 04:12
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Jobbigt för eventuell köpare att verifiera att det inte är något fel på Mooderkort, CPU och/eller RAM . . . personen i fråga ska också lita på att du har hanterat komponenterna på esdsäkert. Jag skulle aldrig någonsin köpa eller rekomendera någon att köpa begagnat men lycka till, du kanske har tur.
Uppdatera gärna tråden om du lyckas kränga grejerna så att vi får en känsla för efterfrågan och pris.
Vem gör det inte?

En enorm fördel med begagnat är att tidigare ägare redan testat för eventuella fabrikationsfel/måndagsex osv. Man tar inte risken att agera försökskanin, och skicka fram och tillbaka till dyra fraktkostnader och parallellt se andrahandsvärdet rasa. Skulle det ändå gå sönder kan man köpa några omgångar till innan nypriset är uppnått. Att folk resonerar som dig gör dessutom att vi andra får ännu mer för pengarna.

Jag har väl ägt 260-280 datorer, grovt uppskattat. Två stycken har varit helt nya (varav ett stycke laptop från skolan). Aldrig några problem, förutom om säljaren dolt något uppenbart eller det rört sig om instabila produkter från fabrik, t ex nuvarande X79 moderkort som inte alltid varit med i matchen. Hämtar t.o.m. prylar i soprummet numera, varför slösa pengar liksom.

ESD är en paranoia, men du lyfter ändå en poäng. Dels tål prylarna bra mycket mer än de flesta vill tillstå. Det är dock inte sällsynt att se säljare ta bilder med kretskorten mitt i händerna. Inte ens "tech savvies" på youtube verkar ha någon vidare koll på hur man hanterar ESD-känslig utrustning...
Senast redigerad av avc 2025-07-28 kl. 04:16.
Citera
2025-07-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Om jag kommer ihåg så ska jag göra det! Försöker alltid spara kartongerna och ESD påsar som följer med för att skydda det på bästa möjliga sätt, samt packa det ordentligt innan jag skickar iväg

Citat:
Ursprungligen postat av avc
https://www.tradera.com/valuation
Tack! visste inte om den funktionen! Men verkar ändå landa runt 4k då min K modell fanns inte med i listan eller bland folk som säljer
Citera
2025-08-01, 03:06
Medlem
avcs avatar
Citat:
Tack! visste inte om den funktionen! Men verkar ändå landa runt 4k då min K modell fanns inte med i listan eller bland folk som säljer
Bra värderingsuppskattning i tråden då Tycker de borde vara lite dyrare dock. Visst, gamla som gatan, och Windows 11 börjar ju ta över (g-d förbjude...). Jag håller dock på med ännu äldre grejer som förvånande nog fortfarande går att sälja. Såg ett moderkort med i5-750 som gick för typ en femhundring nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in