Citat:
Ursprungligen postat av
invandrar-leffe
Vem köper begagnad datorjunk i dessa dagar?
Jobbigt för eventuell köpare att verifiera att det inte är något fel på Mooderkort, CPU och/eller RAM . . . personen i fråga ska också lita på att du har hanterat komponenterna på esdsäkert. Jag skulle aldrig någonsin köpa eller rekomendera någon att köpa begagnat men lycka till, du kanske har tur.
Uppdatera gärna tråden om du lyckas kränga grejerna så att vi får en känsla för efterfrågan och pris.
Vem gör det inte?
En enorm fördel med begagnat är att tidigare ägare redan testat för eventuella fabrikationsfel/måndagsex osv. Man tar inte risken att agera försökskanin, och skicka fram och tillbaka till dyra fraktkostnader och parallellt se andrahandsvärdet rasa. Skulle det ändå gå sönder kan man köpa några omgångar till innan nypriset är uppnått. Att folk resonerar som dig gör dessutom att vi andra får ännu mer för pengarna.
Jag har väl ägt 260-280 datorer, grovt uppskattat. Två stycken har varit helt nya (varav ett stycke laptop från skolan). Aldrig några problem, förutom om säljaren dolt något uppenbart eller det rört sig om instabila produkter från fabrik, t ex nuvarande X79 moderkort som inte alltid varit med i matchen. Hämtar t.o.m. prylar i soprummet numera, varför slösa pengar liksom.
ESD är en paranoia, men du lyfter ändå en poäng. Dels tål prylarna bra mycket mer än de flesta vill tillstå. Det är dock inte sällsynt att se säljare ta bilder med kretskorten mitt i händerna. Inte ens "tech savvies" på youtube verkar ha någon vidare koll på hur man hanterar ESD-känslig utrustning...