Citat:
Ursprungligen postat av
Vänlige Viktor
En historiskt kunnig vän till mig berättade om en hertig Marlborough (har jag för mig) som ska ha sagt på sin dödsbädd till sin efterträdare (son?).
-:"Don't split the army!"
Det var väl det Napoleon gjorde inför Waterloo.
Inget vidare beslut så här med facit i hand.
/VV
Wellington och Blücher var också uppdelade. Det är långt ifrån säkert att Frankrike hade vunnit ifall Grouchy hade tågat mot Waterloo istället för att slåss vid Wavre. Preussarna och de hade förmodligen börjat slåss innan fransmännen hade kommit fram, och i det scenariot hade Thielmanns soldater i den tredje kåren förstås följt efter fransmännen i ryggen. De var faktiskt redo att marschera iväg mot Waterloo, när de lade märke till att fransmännen hade en större styrka än man i förstone hade trott.
Vid Jena-Auerstedt gick det utmärkt att slåss uppdelat. Skillnaden där var att Davouts kår inte jagade preussare som var på väg mot Napleon, utan tog emot deras huvudattack, och vann, vilket Napoleon först trodde inte var möjligt. Faktum är att det var ytterligare ett sådant slag där man i efterhand kanske var tvungen att hitta på saker om hur briljant man hade planerat det hela.
Skillnaden är att Blücher och Wellington var smarta nog att försöka kombinera arméerna. Om hela Blüchers armé istället hade försvarat Wavre och gått till motanfall, är det möjligt att Napoleon hade vunnit vid Waterloo, för Wellingtons trupper var rätt hårt pressade.
Det ska sägas också att avståndet mellan Jena och Auerstedt är ca 19 km, men det är "bara" 12-13 mellan Wavre och Waterloo.