• 1
  • 2
2025-07-26, 17:29
Medlem
Det räkte bara för Sankt Johannes Paulus II att sätta sin fot i Sverige för att sätta liv i Livets Ords sjukliga fantasier. Det får vi lära oss av en artikel publicerad av Opus Dei där följande skrivs:

År 1983 grundade den unge lutherska prästen Ulf Ekman och hans fru Birgitta en oberoende evangelisk församling, "Livets Ord". Hans motivation var att göra det möjligt för många människor att finna en personlig relation med Jesus och att ge lekmän möjlighet att evangelisera och tjäna sina medmänniskor. Vid den tiden följde han en trend av stor fiendskap och okunskap gentemot den katolska kyrkan.

Vid Johannes Paulus II:s besök i Sverige 1989 organiserade Ulf ett bönemöte för att be Gud att beskydda landet från en återgång till katolicismen.

Källa (översatt med hjälp av Google Translate)

After att lämnat dmmridån av okunskap bekände Ulf Ekman 2016 att:

Påven Johannes Paulus II var då en fullständig främling för mig. När jag började lära känna honom blev jag djupt förvånad, imponerad och ödmjuk över att inse hur fel jag hade haft på grund av rena fördomar.

Hur kan vi hjälpa fler att lämna mörkret och se ljuset, se Påve Leo XIV, Benedikt XVI, Franciskus och Johannes Paulus II för de de faktiskt är? Se Katolska Kyrkan som den är?

Låt oss också komma ihåg att det var Johanees Paulus II som besegrade kommunismen i östeuropa, tyglade in diktatorn i Chile till att öppna upp för demokrati och tillrättavisade Aparthied-rassisterna i Sydafrika och kommunist-katolikerna i Nicaragua.
Citera
2025-07-26, 17:41
Ulf såg nog mest skillnaderna på Paulus II bankkonto och sitt eget.
Citera
2025-07-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaniquaKoolaidria
Från vad det som Franciskus sagt verkar så har tydligen inte påvarna några egna bankkonto. De får lite pengar för sina privata spenderingar vart eftersom de ber om det. Påvarna är inte rika.
Citera
2025-07-26, 19:14
Medlem
Så det var därför Ulf Ekman lämnade livets ord för katolska kyrkan eller hade han tjänat tillräckligt med pengar!
Citera
2025-07-26, 23:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaniquaKoolaidria

Det var precis det jag tänkte på också. För det var väl något skumt med hur han myglade med kassan när han lämnade och snodde med sig pengar har jag för mig?
Citera
2025-07-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det är precis vad kyrkan behöver just nu. Den skada som påven Franciskus åsamkade kyrkan genom sina nyck, utfall och konstiga uttalanden kommer att ta tid att läka. Leos företrädare lämnade Heliga Stolen i fritt fall, inte minst ekonomiskt, och det måste vår nya påve ta itu med. Då har han inte tid att synas i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Med det sagt så är Leo faktiskt inte så osynlig som du tror. Följ katolsk media, t.ex. Rome Reports på YouTube, så kommer du att märka att han är ganska synlig trots allt. Det är bara det att han inte säger det som media vill att han ska säga, som Franciskus gjorde, och därför inte når ut på samma sätt.

Det vi ser är framför allt en påve som älskar kyrkans liturgi och kyrkans tradition, något som Franciskus aldrig gjorde.

Ett apostoliskt besök i Sverige av påven Leo skulle kunna omvända vårt trötta, andefattiga, protestantiska land till den sanna, apostoliska kyrkan.
Vi kommer endas med tiden att fullt förstå Franciskus av, men en sak är säkert hans försök tilll att skapa fred i Ukraina och Palestina lyckades inte och hans inflytande i sin egna hemland var begränsad, Argentina införde fri abort under hans till som Påve och valde till present en man som hade uttryckt mycket nedlåtande om honom och kyrkan och som dessutom var apostat. I Filipinerna disciplinerade Franciskus aldrig Duterte och i delar av Afrika där protestanter och muslimer angriper kaoliker, verbalt eller fysisk, tycks han inte ha gjort någon skilnad.
Citera
2025-07-27, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Ulf predikade ju att man kunde be gud om en mercedes och annan skit (skit för att jesus själv inte var intresserad av den världsliga världen, det finns inget jag läst om honom som indikerar något sådant).
Höll mannen på med välståndsteologi (prosperity theology)? Har nu någon källa på att vår kära Ulf höll på med det?

Det skulle inte förvåna mig från Livetsordare, men jag vill ogärna tro att det var just som drivit detta. Han kanske var i stället alltför permisiv vad gäller sådant?
Citera
2025-07-27, 07:39
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Höll mannen på med välståndsteologi (prosperity theology)? Har nu någon källa på att vår kära Ulf höll på med det?

Det skulle inte förvåna mig från Livetsordare, men jag vill ogärna tro att det var just som drivit detta. Han kanske var i stället alltför permisiv vad gäller sådant?

Om du tittar i Livets Ords skrifter från 80-talet omfamnade livets Ord det som i Sverige och av Livets Ord själva kallas framgångsteologi.
Detta ledde bl a. till att Livets ord kom att isoleras av övriga kristenheten i Sverige, främst för att man skuldbelade sjuka och handikappade.
Livets ord övergav så småningom framgångsteologin.
Citera
2025-07-27, 08:12
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:

Behöver ingen djävla källa då jag var med.

Hans böner om mercedes fick stor uppmärksamhet i samtiden tex på tv där mötena både sändes och han fick förklara sig i olika tv-program.
Citera
2025-07-27, 08:23
Medlem
Citat:
Från vad det som Franciskus sagt verkar så har tydligen inte påvarna några egna bankkonto. De får lite pengar för sina privata spenderingar vart eftersom de ber om det. Påvarna är inte rika.
De får precis allt vad de pekar på
Citera
2025-07-27, 08:36
Medlem
Opus Dei! Ytterligare en katolsk vanvettssekt, Ulf blev säkert mordhotad.
Citera
2025-07-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Om du tittar i Livets Ords skrifter från 80-talet omfamnade livets Ord det som i Sverige och av Livets Ord själva kallas framgångsteologi.
Detta ledde bl a. till att Livets ord kom att isoleras av övriga kristenheten i Sverige, främst för att man skuldbelade sjuka och handikappade.
Livets ord övergav så småningom framgångsteologin.
Tråkigt att höra att Livets Ord hade en värre historia än vad jag trodde. För min del vet ja än väldigt lite om dem förutom kanske att de vart grogrund för en av politikerna som bäst symboliserar dekadensen i nutida Sverige.

Hoppas Livets Ord har bättrar sig och att de en dag vågar ta samma modiga steg som sin grundare Ulf Ekman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in