Citat:

Ursprungligen postat av 
tram123

Jag förstår inte problemet när sådan här information sägs läcka, som du säger så är det offentliga uppgifter, vem som helst kan hämta ut det.
Personnummer, var folk bor och med vilka, deras lön, bil de kör, värdet av deras bostad, allt är offentliga uppgifter, vad fan kan läcka som inte redan finns ett klick bort?
Förstår att det är illa med sådana här läckor i ett normalt land där det inte är offentliga uppgifter.

Folk verkar tro att problemet är att du eller jag får tag i uppgifterna. Det är det i fallet med skyddade uppgifter, men det är inte du och jag som är risken med detta. Problemet är att det är stora filer med enorm volym av data där många olika uppgifter är kombinerade, och dessa är intressanta för utländska aktörer.
Att begära ut 20 personers personnummer, bilar, och adresser via skatteverket är strunt samma, men att få ta på 2 miljoner personers uppgifter i en csv med personnummer, namn, adress, bilar, inkomst, och allt annat möjligt och kombinera detta med datafiler som matchar dem med läckta epostadresser, mobilnummer, betalningsuppgifter, konton registrerade på känsliga hemsidor, etc. är en giftig buffé för utländska aktörer för kartläggning och gängkriminella som vill triangulera offer för våldsdåd, mordförsök, bedrägerier, inbrott, rån, utpressning, och så vidare.
Ingen är rädd för att du lättare ska kunna se vem som ljög om sitt resultat på högskoleprovet eller om din högstadiemobbare ljuger om att han kör en tesla. Problemet är alltså att läckor går att kombinera och aggregera med varandra och utnyttjas av organiserade/utländska intressen.