• 1
  • 2
2025-07-26, 15:15
Medlem
StigEngstroms avatar
Min katt gr runt hr hemma och tigger mat hela dagarna, mjauar och gnider sig mot benen. Han r en utekatt men hller sig alltid i nrheten ute s han kan komma 5 gnger i timmen och frska f mat och godis.
Han fr mat tv gnger om dagen och han fr minst sagt tillrckligt, han ska absolut inte ha mer.
Vad ska jag gra? Han r ju mer krvande n ungarna, hela tiden har man en katt runt benen som man hller p qtt snubbla ver. Struntar att slppa in honom ibland d jag mste f gra saker gjorda i fred.
Vad r problemet? Ut och jaga fglar och mss med dig!
Citera
2025-07-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Min katt gr runt hr hemma och tigger mat hela dagarna, mjauar och gnider sig mot benen. Han r en utekatt men hller sig alltid i nrheten ute s han kan komma 5 gnger i timmen och frska f mat och godis.
Han fr mat tv gnger om dagen och han fr minst sagt tillrckligt, han ska absolut inte ha mer.
Vad ska jag gra? Han r ju mer krvande n ungarna, hela tiden har man en katt runt benen som man hller p qtt snubbla ver. Struntar att slppa in honom ibland d jag mste f gra saker gjorda i fred.
Vad r problemet? Ut och jaga fglar och mss med dig!

Samma hr, du ska vara glad att han kanske inte kan ppna kylskpet som min katt och hoppa in i o sitta o kka halva ntterna.
Citera
2025-07-26, 15:21
Medlem
kalkryggars avatar
Men r du sker p att det bara handlar om mat? Kan vara s att kissen vill ha lite nrhet och markera revir ocks... eller?
Citera
2025-07-26, 15:21
Medlem
Hur vet du att den tigger mat?
Citera
2025-07-26, 15:22
Medlem
ElexirPharmas avatar
Ger du torrfoder eller bltfoder till katten?
Citera
2025-07-26, 15:23
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Katter r vl mer eller mindre alltid intresserade av ngot tbart. Men r katten uppenbart hungrig fr den nog fr lite mat. Vuxna katter kan ta mat bde 3 och 4 gnger per dygn. Eller s r det fr lng tid mellan mlen. Varfr inte dela upp mngden mat p 3 mltider istllet?
Citera
2025-07-26, 15:35
Medlem
Som flera har skrivit, katten vill vl f nrhet och uppmrksamhet. Och om du d stller fram mat s ter den naturligtvis. Katter har doftkrtlar p flera stllen p kroppen, t.ex. p sidorna av ansiktet. Nr den stryker huvudet mot ett freml utsndras doften, och drmed mrks fremlet upp som en del av reviret. D kan din katt knna sig trygg och sker. S det handlar inte alltid om mat.

Eftersom det r en utekatt, blir den avmaskad med jmna mellanrum? Jag har alltid en fylld skl med torrfoder s att katten kan ta nr den vill.
Citera
2025-07-26, 15:36
Medlem
Turbulentxxxs avatar
r den korpulent?
Citera
2025-07-26, 15:41
Kan du inte ha framme en skl med nt basic torrfoder hela tiden?

Vissa katter klarar av det. Det r som att de trttnar och inte tycker det s spnnande, lite som knckebrd fr oss...vr katt hade det s, och tiggde mycket sllan.
Citera
2025-07-26, 15:43
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Som flera har skrivit, katten vill vl f nrhet och uppmrksamhet. Och om du d stller fram mat s ter den naturligtvis. Katter har doftkrtlar p flera stllen p kroppen, t.ex. p sidorna av ansiktet. Nr den stryker huvudet mot ett freml utsndras doften, och drmed mrks fremlet upp som en del av reviret. D kan din katt knna sig trygg och sker. S det handlar inte alltid om mat.

Eftersom det r en utekatt, blir den avmaskad med jmna mellanrum? Jag har alltid en fylld skl med torrfoder s att katten kan ta nr den vill.
Jag tror att det till strsta del handlar om mat.
Vi har en skrubb med lst drr dr vi frvarar maten, bde torr och bltmat.
Ha i hyllor och skp funkade inte, han lr sig f upp luckorna p nolltid.
Han mjauar, gnider sig, lgger sig utanfr skrubben, skrapar p drren. Rcker att han ser att man bara nrmar sig eller gr frbi den dr skrubben s blir han helt till sig och frvntar sig mat.
Ska inte katter ha nn klocka om det r matdags? Han vet att han fr p morgonen och kvll, tv rejla ml men han verkar ju inte greppa att dremellan fr han inget.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-07-26 kl. 15:52.
Citera
2025-07-26, 15:52
Medlem
Cindells avatar
Katter r "smtare". De ter inte stora portioner som oss mnniskor utan vill kunna nomma i sig litegrann d och d under dagen.

S endast en portion mat morgon och kvll r inte naturligt fr katter.

Mina katter fr vtfoder morgon och kvll, men det str ven en skl torrfoder framme hela dygnet + vattenskl.

Inga tjockiskatter hr.

Visst tigger de lite kattgodis ibland, men knns rtt "mnskligt". Alla vill vi vl ha lite gottis ibland.

PS. Stll inte vattensklen nra maten. Katterna har en primitiv instinkt att maten kan ha kontaminerat vattnet.

Str vattnet p ett annat stlle n maten dricker de generellt mer.
Senast redigerad av Cindell 2025-07-26 kl. 16:15.
Citera
2025-07-26, 15:56
Medlem
Testa att alltid ha torrfoder (och vatten) tillgngligt. Hetstning brukar stabilisera sig efter ett tag. r han utekatt r han vl inte tjock?

Frutstter att du avmaskar honom regelbundet s han inte gr runt med mask.

r mer hundar man utfodrar med f fasta ml som du gr. Katter ter mnga gnger per dygn men mindre ml.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in