Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Det var något decennium sedan det stämde, idag är prognoserna bättre än så.
Ett exempel på hur avgörande meteorologi kan vara är D-Day. De allierade hade en prognos som sa att vädret skulle bli bättre så en landstigning skulle vara möjlig, Tyskarna trodde det dåliga vädret skulle hålla i sig.
Så här på sommaren kan dock skurar och åskväder vara så lokala att exakt tid och plats är omöjlig att förutsäga, man kan bara varna för att det kommer skurar någonstans.
Det finns också väder som ligger precis på gränsen mellan olika vädertyper, som kan uppfattas väldigt olika av "konsumenter".
Citat:
Ursprungligen postat av
Johan_08
Jag resonerar på så sätt att om det vore så pass enkelt och att man klarar sig utan en meteorolog så hade inte den tjänsten funnits.
Möjligt att det idag går att använda data som sköts automatiskt och genererar en rapport, där den "klassiska" meteorologen blivit överflödig men finns kvar på grund av svenska lagar.
Vädret är säkert något som ligger i toppsöket bland svenskar på nätet.
Gissningsvis kan jag även tänka mig att meteorologen inte enbart dyker upp på SVT och säger "24 grader" på stranden utan kanske även arbetar med vindar ute till sjöss och ger återkoppling till de på båt?
Saker som kan behövas för automatiseringen är mätdata (exempelvis temperatur, lufttryck, luftfuktighet, vindhastighet, tredimensionell vindriktning) från en massa olika punkter, rejäl beräkningskapacitet (alltså en riktigt fet dator), en vädermodell (alltså själva appen som räknar ut vädret) och antagligen en massa mer, som sekvenser med molndata från vädersatelliter. Det handlar helt enkelt om att bearbeta en jävla massa data.
Men för att utveckla vädermodellen behövs nog rejäla kunskaper inom meteorologi.
För att säga "24 grader" i TV är meteorologisk kompetens mindre relevant, men man måste veta vad man ska säga.