• 2
  • 3
2025-07-26, 00:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Jag resonerar på så sätt att om det vore så pass enkelt och att man klarar sig utan en meteorolog så hade inte den tjänsten funnits.

Möjligt att det idag går att använda data som sköts automatiskt och genererar en rapport, där den "klassiska" meteorologen blivit överflödig men finns kvar på grund av svenska lagar.

Vädret är säkert något som ligger i toppsöket bland svenskar på nätet.

Gissningsvis kan jag även tänka mig att meteorologen inte enbart dyker upp på SVT och säger "24 grader" på stranden utan kanske även arbetar med vindar ute till sjöss och ger återkoppling till de på båt?

Du resonerar som en arbetslös som "tvingats" umgås med dina barn, tycker du enbart ska hålla käften. Passa på och gör nåt kul med barnen.
Citera
2025-07-26, 01:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var något decennium sedan det stämde, idag är prognoserna bättre än så.

Ett exempel på hur avgörande meteorologi kan vara är D-Day. De allierade hade en prognos som sa att vädret skulle bli bättre så en landstigning skulle vara möjlig, Tyskarna trodde det dåliga vädret skulle hålla i sig.

Så här på sommaren kan dock skurar och åskväder vara så lokala att exakt tid och plats är omöjlig att förutsäga, man kan bara varna för att det kommer skurar någonstans.
Det finns också väder som ligger precis på gränsen mellan olika vädertyper, som kan uppfattas väldigt olika av "konsumenter".
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Jag resonerar på så sätt att om det vore så pass enkelt och att man klarar sig utan en meteorolog så hade inte den tjänsten funnits.

Möjligt att det idag går att använda data som sköts automatiskt och genererar en rapport, där den "klassiska" meteorologen blivit överflödig men finns kvar på grund av svenska lagar.

Vädret är säkert något som ligger i toppsöket bland svenskar på nätet.

Gissningsvis kan jag även tänka mig att meteorologen inte enbart dyker upp på SVT och säger "24 grader" på stranden utan kanske även arbetar med vindar ute till sjöss och ger återkoppling till de på båt?
Saker som kan behövas för automatiseringen är mätdata (exempelvis temperatur, lufttryck, luftfuktighet, vindhastighet, tredimensionell vindriktning) från en massa olika punkter, rejäl beräkningskapacitet (alltså en riktigt fet dator), en vädermodell (alltså själva appen som räknar ut vädret) och antagligen en massa mer, som sekvenser med molndata från vädersatelliter. Det handlar helt enkelt om att bearbeta en jävla massa data.
Men för att utveckla vädermodellen behövs nog rejäla kunskaper inom meteorologi.

För att säga "24 grader" i TV är meteorologisk kompetens mindre relevant, men man måste veta vad man ska säga.
Citera
2025-07-26, 01:23
Medlem
TheGretaResets avatar
Nej, att arbeta på svenska konkurrensverket är världens enklaste jobb. Willys får köpa bergendahl, telia får köpa tv4, bonniers får köpa alla tidningar de vill. HEdins får vara generalagent för alla märken osv osv.
Citera
2025-07-26, 01:40
Medlem
Sancho.Panzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Ja, det ska ju ha regnat både igår och idag i södra landet enligt smhi och kollar jag prognosen så är det både åska och blixtrar där jag bor - men inte ett svart moln på himlen förstås idag heller precis som igår. Med 50 lakan i medellön och möjligheten att höfta till med vad som helst utan att förlora kneget om det felar, är meterolog det enklaste jobbet som existerar?

Varför existerar yrket? Vore det inte lättare att be agda, 87 om hur hennes knä känns för att spå det analkande vädret? Känns billigare!

Utbildning för att bli meteorolog (totalt ca 5 år)

Kandidatexamen (3 år, 180 hp) i fysik eller motsvarande naturvetenskapligt ämne med kurser i matematik och meteorologi.

Masterexamen (2 år, 120 hp) med inriktning meteorologi, antingen direkt efter kandidatexamen i meteorologi eller i fysik med meteorologiinriktning.

Fixa utbildningen sedan kan du glida på räkmacka till pensionen med kvalificerade gissningar.
Citera
2025-07-26, 02:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så hur mycket bättre är dagens prognoser, mot killgissningen "det blir samma väder som igår"?

Måste ändå vara rätt irriterande om man ligger precis över killgissningsnivå.

Min "killgissning" är att det diffar inte så mycket mellan dagarna, alltså att det blir "samma väder i dag som igår". Prognoserna visar det..

Att vara meteorolog är "samma jobb" som att gissa nästa dags /nästa veckas V75-rad. -Man ska vara "insatt", men oftast blir det fel ändå . Blir det någorlunda rätt, så kan man säga att man "har rätt ändå". Det är inte lätt att förutspå vädret, men meteorologer finns fortfarande..

Som lekman kan man gissa nästan rätt när det gäller nästa dags väder, kanske följande dag också, men knappast mer. Man kan säga att meteorologernas yrke är "väderberoende" om man skojar till det..

-Det är inte lätt att bli meteorolog, och vara detta.
Citera
2025-07-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Nu bor du i trygga sverige, varningar för extremväder som förutses dagar i förväg räddar många liv.

Extremväder?
Jag sov i tält häromdagen då det kom över 44 mm på några timmar. Det var inga problem. Ändå var det klassat som gul varning. Störtlöjligt.
Folk går utomhus utan vett i huvudet och det är därför de går åt.
SMHI har inte rätt speciellt ofta. Kanske har de blivit bättre tack vare AI som sammanställer åt dem. De som gör prognoser åt allmänheten gör inte speciellt bra gissningar anser jag.
Kanske har de för lite data vad vet jag, men då skall man inte ge sig i kast med att göra gissningar som sträcker sig längre än 12 timmar framåt.

Lägg ner prognoserna som sträcker sig längre bort än 24 timmar. Satsa allt krut på 12 och 24 timmars-prognoser.

Sedan rent kunskapsmässigt så är väl själva utbildningen ganska lång och inte helt lätt.
Citera
2025-07-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Jag var faktiskt med en sjuk sak nu i somras, jag tog ungarna till parken zoo i eskilstuna 15 mil typ. Det stod att regnet skulle upphöra 12:00 och det skulle bli sol.

Jag satt och muttra hela vägen dit då det verkligen pissregnade och hela himlen va mörk, vi kom fram 11:30 och det pissregna så jag sa vi äter lunch på mac donalds, kl 12.10 sluta det regna och solen kom fram och vi hade en bra dag tillsammans. Det var fan bra gjort av smhi men det kanske bara va tur.

Men väderleksrapporter är ju helt sjukt exakta nuförtiden iaf ett par dagar i förväg. Variablerna är många men de gör så gott de kan. Tex förutspå stormar och skit som ger folk tid att förbereda sig.

Jag har också märkt av just detta i sommar. Att det har varit rätt på minuten. Sägs deg bli åska vid 2 så har det blivit åska vid 2. Och så vidare. Rätt skönt, så att man har kunnat planera aktiviteter efter preliminärt väder. Men man får ju kolla max en dag framåt, prognosen kan ju ändras.

Huruvida meteorolog är ett lätt eller svårt jobb, låter jag dock vara osagt. Ett bra jobb gör de iaf.
Citera
2025-07-26, 11:49
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Ja, det ska ju ha regnat både igår och idag i södra landet enligt smhi och kollar jag prognosen så är det både åska och blixtrar där jag bor - men inte ett svart moln på himlen förstås idag heller precis som igår. Med 50 lakan i medellön och möjligheten att höfta till med vad som helst utan att förlora kneget om det felar, är meterolog det enklaste jobbet som existerar?

Varför existerar yrket? Vore det inte lättare att be agda, 87 om hur hennes knä känns för att spå det analkande vädret? Känns billigare!

Det är några år med ”avancerad” matematik och fysik. Tror det skulle vara kul och läsa!
Citera
2025-07-26, 11:58
Medlem
SodaFointains avatar
Nej boendestödjare bada med brukare aslätt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto