2025-07-24, 09:19
Medlem
GustavAdams avatar
Har funderat över om min kropp prioriterar andra kroppsfunktioner högre än hjärnan när det blir dagstemperaturer närmare 30 C grader.
Är det så att människan generellt blir lite slöare/dummare av ett varmt klimat, eller är det jag som inte tål "medhavsvärme"?
Citera
2025-07-24, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Har funderat över om min kropp prioriterar andra kroppsfunktioner högre än hjärnan när det blir dagstemperaturer närmare 30 C grader.
Är det så att människan generellt blir lite slöare/dummare av ett varmt klimat, eller är det jag som inte tål "medhavsvärme"?
Du vänjer dig lite efter nån vecka. 30 grader är inget stort problem om du bara undviker solen.
Citera
2025-07-24, 09:34
Medlem
Citat:
30C är inte onormalt. Vid 40-50C kan det bli besvärligt för en del, men även 40C går att vänja sig vid.
Citera
2025-07-24, 09:36
Medlem
Citat:

Vi i norden är inte vana att fungera i värmen. Så att bli slö/dum är helt normalt.

Om du har möjlighet så lägg om livsstilen och lev som de gör i medelhavsländerna.

Lättare måltider på förmiddagen, en siesta och senarelägg middagen.

Var utomhus på morgonen, förmiddagen och kvällen.

Drick mycket vatten och salta maten lite extra för vätskebalansens skull.
Citera
2025-07-24, 09:41
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Gillar inte när det är över 25 grader, men att gå till gymmet när det är 30 grader är det bästa jag vet. Jag presterar bättre om det är varmt på gymmet. Och där jag gymmar finns inge AC så det är jävligt varmt och fuktigt på gymmet.
Citera
2025-07-24, 09:49
Medlem
Som det har varit senaste veckan: huvudverk, dum/slö/seg/trött, ingen aptit, sömnbrist, lättretlig. Har även torr och kliande hud pga behov av dusch 3ggr per dag.

JAG HATAR SOMMAR!
Citera
2025-07-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought
Som det har varit senaste veckan: huvudverk, dum/slö/seg/trött, ingen aptit, sömnbrist, lättretlig. Har även torr och kliande hud pga behov av dusch 3ggr per dag.

JAG HATAR SOMMAR!

Din torra hud beror förmodligen mer på för litet vätskeintag.

Drick vatten- inte läsk och salta maten lite extra så du binder mer vätska i kroppen.

Ät lättare måltider såsom grekisk sallad, filmjölk och musli mm. Bara du får i dig något.
Citera
2025-07-24, 10:11
Medlem
Molekyl3ns avatar
Hur påverkas psyket av onormal kyla?
Citera
2025-07-24, 13:13
Medlem
Solestrollss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought

JAG HATAR SOMMAR!
Instämmer. Sommaren borde förbjudas.
Citera
2025-07-24, 13:26
Medlem
slagskotts avatar
För några år sedan red vi på en våg av värme på 38 grader från land till land och efter tre dagar ville jag hem.
Efter en vecka hade kroppen klarat att akklimatisere sig men det var tuffa dagar.
Vi jobbade inne på ett smältverk innan semestern i någonstans mellan 40-50 grader, helt slut och man fick inte ha med sig vätska in så man blev direkt illamående och kände sig sjuk.
De som jobbar där har också de vant sig men det är ett helvete
Citera
2025-07-24, 15:26
Medlem
Norrbagg79s avatar
Det blir svårare för kroppen att svetta ut värmen. Eftersom den kommer från blodet får man mindre blodvolym och hjärtat pumpar snabbare. Då kan man känna sig illa med bl.a feber.
Citera
2025-07-26, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Instämmer. Sommaren borde förbjudas.

Ja jag känner mig fan kränkt av denna värme, vart kan jag få kompensation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in