2025-07-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Otroligt energikrävande att prata med folk som ständigt gnäller över vädret. Ena stunden är det för kallt och man längtar till sommaren men när sommaren väl kommer så går svensken runt och gråter över att det är för varmt och att det inte går att göra något. Ena dagen blåser det för mycket, andra dagen blåser det för lite. Varför låter svensken vädret styra hela ens liv? Tänk på något annat och lugna ner dig.

Är alla folk likadana eller är detta symptomatiskt för just svensken och när kom denna besatthet utav vädret? Samma sak i medierna, varenda regnskur får en stor rubrik i våra största tidningar, dag ut och dag in. Inte riktigt men fan nära.
Är du säker på att dom klagar dom kanske återger fakta? Vädret påverkar alla så egentligen är det inte konstigt att det pratas om det
Citera
2025-07-31, 02:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av orkarintelangre55
Jag gnäller bara när det är sommar, fyfan vad jag hatar denna äckliga jävla fittvärme. Jag står inte ut. Sen så åker folk på resor till Grekland, Spanien osv mitt under sommaren, helt otroligt.

Eller folk som envisas med att grilla när det är så hett så man håller på att förgås, men antagligen är det väl folks ungar som tjatar om det. Men folk som gnäller så fort det är lite kallt eller blåser ute ska verkligen hålla käften på sommaren, när de fått sin efterläntade värme.
Citera
2025-07-31, 03:35
Medlem
floraflaps avatar
Därför att de inte har nånting annat i huvudet. Totalt socialt handlingsförlamade. Gillar att snacka bullshit det är allt
Citera
2026-01-14, 05:43
Avslutad
Folk har lite att göra eller bara fylla ut vardagen med utlägg som;

"kallt idag, ja det är alla fall myggfritt
"nu regnar det igen
"fn vilket skitväder
"vi hade alla fall tur med vädret
"villet jävla land vi bor i, dags att flytta till solen

Citera
2026-01-15, 15:36
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Därför att det är så jävla mycket snö ute!
Citera
2026-06-24, 16:38
Avslutad
Varmt eller kallt, regnigt eller torrt.
Svenskar är mycket väderfixerade och det är ett av våra absolut vanligaste samtalsämnen. Det beror dels på att det svenska klimatet är väldigt ombytligt, och dels på att vädret fungerar som en socialt accepterad isbrytare som skapar trygghet och gemenskap.

Citera
2026-07-05, 19:21
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Otroligt energikrävande att prata med folk som ständigt gnäller över vädret. Ena stunden är det för kallt och man längtar till sommaren men när sommaren väl kommer så går svensken runt och gråter över att det är för varmt och att det inte går att göra något. Ena dagen blåser det för mycket, andra dagen blåser det för lite. Varför låter svensken vädret styra hela ens liv? Tänk på något annat och lugna ner dig.

Är alla folk likadana eller är detta symptomatiskt för just svensken och när kom denna besatthet utav vädret? Samma sak i medierna, varenda regnskur får en stor rubrik i våra största tidningar, dag ut och dag in. Inte riktigt men fan nära.

För min del är det nog inte själva vädersnacket i sig som är jobbigt utan detta förbannade gnällande på vädret hela tiden, alltså den negativa vinkeln och det har blivit värre de senaste 10 åren då folk är hjärtvättade av media och beroende av en massa löjliga mobilappar som varnar för alltmöjligt hela tiden. Bara dåligt väder, för varmt eller för kallt. Inget duger. Och varenda sommar är det samma klagande på värmen, jag blir nästan galen emellanåt. Värst var det nog ändå när en kompis var på Cypern i 45 graders värme i 2 veckor och sen kom hem till sommaren i Sverige och inte kunde gå ut på med hänvisning till "det är ju så varmt" herregud man undrar liksom...

Energikrävande är bara ordet. En del måste kolla appen på sin äckliga smartphone som sitter som fastvuxen i handen innan dom bestämmer att gå ut i händelse av att dom skulle råka ut för en regnskur, man blir så trött. Och tjatet i media varenda sommar om katastrofhettan och tjatet om snöchocken varenda vinter är också tjatigt och enfaldigt. Jag orkar snart inte umgås med folk i allmänhet, blir helt skogstokig av pratet och framförallt på klagandet. Jag har snart fått nog på allvar, finns en viss risk för en käftsmäll på nästa person som gafflar med mig negativt om vädret.
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-07-05 kl. 19:45.
Citera
2026-07-19, 09:34
Moderator
Sun Rulers avatar
Förmodligen pga olika samverkande faktorer såsom;

- Svenskt väder/klimat är väldigt ombytligt. T.ex häromdagen var det 31-grader och sol, nu regn i luften och ca 15-grader ute (Stockholm). Att jämföra med t.ex södra Spanien där sommarvädret pendlar i regel mellan 28-35-grader och sol. Även vintrarna här i Stockholm kan pendla mellan många plusgrader på julafton till tio minusgrader och flera decimeter snö.

- Det är ett ganska neutralt ämne som berör de flesta.
Citera
2026-07-26, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Jag tycker det är genuint intressant att prata om vädret. Inte svårare än så.

Asaguden Oden tycker kallt väder i Norden är vad jag just tycker och tänker.
Citera
2026-07-26, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Därför att det är så jävla mycket snö ute!

Nordeuropeer tycker om regnigt ute!
Senast redigerad av kalleanka-kille 2026-07-26 kl. 22:46.
Citera
2026-08-11, 09:10
Medlem
rex144s avatar
Norra Polen har samma väder som södra Sverige och det pratas väldigt lite om vädret i Polen.

Jag tror att svenskars väderprat är ett sätt att minska stress vid kontakt med främmande, tex. grannar eller på jobbet. Det är ett okontroversiellt ämne som det är lätt att vara överens om.

Därför hade det varit kul om man kunde starta "bråk" genom att ha mycket radikala åsikter om vädret När nån börjar klaga på att det regnar och vill hitta sympati för sin åsikt då skulle man säga att man älskar regn och hatar egoistiska människor som bara tänker på sig själva när floder torkar ut och grundvattnet försvinner.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in