2025-07-23, 20:02
Medlem
Otroligt energikrävande att prata med folk som ständigt gnäller över vädret. Ena stunden är det för kallt och man längtar till sommaren men när sommaren väl kommer så går svensken runt och gråter över att det är för varmt och att det inte går att göra något. Ena dagen blåser det för mycket, andra dagen blåser det för lite. Varför låter svensken vädret styra hela ens liv? Tänk på något annat och lugna ner dig.

Är alla folk likadana eller är detta symptomatiskt för just svensken och när kom denna besatthet utav vädret? Samma sak i medierna, varenda regnskur får en stor rubrik i våra största tidningar, dag ut och dag in. Inte riktigt men fan nära.
Citera
2025-07-23, 20:15
Medlem
Jag tycker det är genuint intressant att prata om vädret. Inte svårare än så.
Citera
2025-07-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Otroligt energikrävande att prata med folk som ständigt gnäller över vädret. Ena stunden är det för kallt och man längtar till sommaren men när sommaren väl kommer så går svensken runt och gråter över att det är för varmt och att det inte går att göra något. Ena dagen blåser det för mycket, andra dagen blåser det för lite. Varför låter svensken vädret styra hela ens liv? Tänk på något annat och lugna ner dig.

Är alla folk likadana eller är detta symptomatiskt för just svensken och när kom denna besatthet utav vädret? Samma sak i medierna, varenda regnskur får en stor rubrik i våra största tidningar, dag ut och dag in. Inte riktigt men fan nära.

Jag håller inte med om att alla svenskar klagar på värmen, kylan
Människor är olika. En del gillar när det är snöstorm och -20
Andra gillar över 30 graders värme och sandstränder
Det finns massor av svenskar som åker utomlands varje sommar
Varför skulle de göra det? Om det är för varmt på tex Mallorca?
Tror du att de åker dit för att klaga på värmen?
Citera
2025-07-23, 20:23
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du nämnde både personer som pratar om vädret och medias alarmerande rubriker.

Media säljer på att skrämmas och just nu är många i masspsykosen om sk klimathotet. Därför manglar de ut dessa ”nyheter”.

Gemene man pratar väder då vi har pissväder 90% av tiden och därför blir det ett samtalsämne!
Citera
2025-07-23, 20:26
Avslutad
Det är nog din umgängeskrets som är udda aldrig hört någon klaga på vädret förutom nysvenskar som av någon anledning måste tränga in ordet "svensk sommar" i rubriken på bilderna de publicerar när de sitter och fikar utomhus och det kommer <1mm nederbörd.
Senast redigerad av Nittiotva 2025-07-23 kl. 20:29.
Citera
2025-07-23, 20:30
Medlem
exoticspices avatar
Vi har fyra årstider och alla har olika förväntningar på hur de ska vara för att vi ska "nöjda".

Stämmer inte förväntningarna klagar vi för att vi blev missnöjda.

Hade vi i Sverige haft en och samma årstid året runt, som sommar med 25-30 grader hade vi inte haft några förväntningar på hur sommaren ska bli - eftersom vi alltid har det.

Nej, det är inte bara vi som klagar på vädret. Har släktingar som bor utomlands som klagar på att det är för varmt på sommaren där de bor och så sitter vi i telefon och klagar på hur varmt vi har det.
Citera
2025-07-23, 20:30
Medlem
Jo, jag träffar på många som verkar tycka att man ska prata om vädret. Det givna samtalsämnet, måste kommenteras.

Det komiska är att flera av dem blir irriterade om man inte svarar "rätt". Man ska till exempel inte gilla dimma och regn, som jag gör. En del blir direkt förbannade om att man (jag!) inte håller med om att soligt och hur jäkla varmt som helst är "bra" väder.

Men, visst, det är vissa. De flesta pratar nog inte väder så mycket, och kan acceptera olika åsikter om man gör det.
Citera
2025-07-23, 20:32
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag tycker om årstidernas olika skiftningar (även om vintern kunde vara något kortare) och därför blir vädret naturligt samtalsämne.
Edit: Och, visst kan jag beklaga mig över stark sol eller vind och regn, men sällan att det är något jag genuint tycker är jobbigt. Det skulle i så fall vara väder som skapar ishalka.
Senast redigerad av Man-At-Arms 2025-07-23 kl. 20:40.
Citera
2025-07-23, 20:34
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Varför är det fel att klaga om det är för kallt? Kallt var 20 minus för 20 år sedan. Kallt i dag är vid 8 minus.
Citera
2025-07-23, 20:38
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus

Åtminstone britter är likadana.
Citera
2025-07-23, 20:42
Medlem
sommarlovs avatar
Folk får gärna prata om vädret, men inte klaga!
Hörde ofta förr folk säga att sverige är dåligt pga vädret.
Fel inställning, klä på dig, eller var inte, men inte hävda att det är bättre någonannanstans.
Citera
2025-07-23, 20:57
Medlem
Jag gnäller bara när det är sommar, fyfan vad jag hatar denna äckliga jävla fittvärme. Jag står inte ut. Sen så åker folk på resor till Grekland, Spanien osv mitt under sommaren, helt otroligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in