2025-07-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Otroligt energikrävande att prata med folk som ständigt gnäller över vädret. Ena stunden är det för kallt och man längtar till sommaren men när sommaren väl kommer så går svensken runt och gråter över att det är för varmt och att det inte går att göra något. Ena dagen blåser det för mycket, andra dagen blåser det för lite. Varför låter svensken vädret styra hela ens liv? Tänk på något annat och lugna ner dig.

Är alla folk likadana eller är detta symptomatiskt för just svensken och när kom denna besatthet utav vädret? Samma sak i medierna, varenda regnskur får en stor rubrik i våra största tidningar, dag ut och dag in. Inte riktigt men fan nära.
För att vi bor i ett land med förlorare som lever miserabla liv och klagar på alla som är framgångsrika. Var nyligen i Dubai av affärsrelaterade anledningar du inte har någonting med att göra. Där är det 40-45+. Ser ingen som gnäller över det.
Citera
2025-07-24, 15:11
Medlem
Hahaha Trivs man i ett arab- eller negerland kan man ju stanna där. Här ska vi inte ha mer än 26 grader. Inga problem om man ska bada men inte om man jobbar eller behöver göra ärenden. Också skillnad på att ha ett enkelt jobb på ett köpcentrum där det är svalare och jobba på andra ställen där det blir varmt. Ofattbart att vissa mongon inte fattar det.

Muslimerna som går runt i svarta kläder måste ju vara stekhetta under.
Senast redigerad av Liljor 2025-07-24 kl. 15:17.
Citera
2025-07-24, 15:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Nja,m är man uppfödd med John Pohlman i bildrutan så är man helt enkelt väderintresserad, och det går i arv.
Citera
2025-07-24, 15:20
Medlem
S.O.Stolps avatar
Besatta vet jag inte. Det är ett jävla tjat om vädret på TV iofs.

Men det snackas om vädret eftersom det varierar så mycket. Nu är det sommar och ena dagen kan det vara 30 grader nästa dag är det 15 grader och regn. Åker man till stranden en varm dag kan det ändå komma regnskurar plötsligt och man får springa för livet.

Ett varierande samtalsämne helt enkelt!
Citera
2025-07-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Är du efterbliven? Ska man gå ut i Afrika utan tak över huvudet i 50 grader och inte dö? Du lever under en sten

Ingen har talat om att vi inte har tak över huvudet. Tror du blandat ihop trådarna. Du ville nog skriva i en uteliggare-tråd. Här är dom flesta civiliserade ska du se.

Pajas. Just därför att vi lever i ett dödligt klimat så är vädret väldigt intressant för oss.
Precis som Sverige har väldigt mycket kust så har vi sjörapport på radion varje dag.
Det har man inte i Slovakien.

Du är en kass sopa, du skulle inte klara dig en dag utan saker som andra tillverkat åt dig.

Bra att du tog åt dig för både miljöpartist och lat svartskalle. Då vet vi det.
Citera
2025-07-24, 16:51
Moderator
Nospheratus avatar
Är det ingen som ifrågasätter premissen att det här skulle vara så sjukt svenskt fenomen? Känns som att alla i tråden går med på att jo, det är nog svenskt, och därför gör vi så.

För det första har ju norrlänningar gjort det till en nationalsport att klaga på Stockholmare som klagar på att det snöar. Så tydligen pratar inte ens mer en halva Sverige om vädret alls. För då är man fjolla.

Jag råkar vara nära bekant med både britter och amerikaner. Och helvete vad de pratar om vädret. I Arizona postar fan folk bilder på sin termometer typ tre gånger om dagen. Inte för att skryta om deras årliga extremhetta. Tvärtom är det någon slags filosofiskt rop på hjälp eftersom de knappt kan lämna hemmet.

I Los Angeles springer folk ut på gatorna för att filma om det råkar regna. Det är närmast en religös upplevelse för angelenos att se regn.

Förutom att britter ständigt pratar om vädret är de så besatta att de ofta skämtsamt t om presenterar sig med vädret. ”Jag är från London. Du vet, dåligt väder, dimma och fish & chips”.
Citera
2025-07-24, 16:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarintelangre55
Jag gnäller bara när det är sommar, fyfan vad jag hatar denna äckliga jävla fittvärme. Jag står inte ut. Sen så åker folk på resor till Grekland, Spanien osv mitt under sommaren, helt otroligt.

Skaffa en värmepump/AC så blir du bra. Det har jag gjort sedan 1990-talet, innan var det inte bra. Värmepump kan man köra på vintern så blir man varm.

-Jag har inte gnällt på vädret sedan detta. (Kanske lite grann, för vara "snäll" mot grannarna..)
Citera
2025-07-24, 17:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
För att vi bor i ett land med förlorare som lever miserabla liv och klagar på alla som är framgångsrika. Var nyligen i Dubai av affärsrelaterade anledningar du inte har någonting med att göra. Där är det 40-45+. Ser ingen som gnäller över det.

För att folk där har AC. Svensken som inte AC (normalt sett) gnäller.
Citera
2025-07-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skaffa en värmepump/AC så blir du bra. Det har jag gjort sedan 1990-talet, innan var det inte bra. Värmepump kan man köra på vintern så blir man varm.

-Jag har inte gnällt på vädret sedan detta. (Kanske lite grann, för vara "snäll" mot grannarna..)
Jag arbetar utomhus i solen...
Citera
2025-07-24, 18:13
Medlem
Ograsts avatar
Alla olika befolkningar klagar väl på vädret, skillnaden är att Sverige har större och tydligare skillnader mellan de olika årstiderna jämfört med övriga Europa. Speciellt vintertid då det är mörkt som i en säck. Därför har folk i allmänhet höga förväntningar på den ljusa och varma sommaren, förväntningar som ofta eller aldrig infrias. Dessutom är svenskar generellt sätt sämre på spontan interaktion med andra, vilket resulterar i att mycket av kallpratet handlar om vädret - något som berör alla och något alla har en åsikt om.
Citera
2025-07-24, 19:00
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag tycker inte det är dåligt att prata om vädret. Det jag tycker är väldigt energikrävande och humörsänkande är folk som alltid klagar vad det än är för väder. När det är sommar är det tydligen för varmt och soligt och för ljust och när det är vinter är det tydligen för kallt, snö och för mörkt. Och säger jag "just nu och idag är det sol, varmt och fint" så får jag höra "ja, men om några månader är det mörkt, kallt, snö och man får skrapa rutorna".

Mycket humörsänkande och många är sådär!
Citera
2025-07-24, 19:01
Medlem
Och nu startar du en tråd om det hela... Inte jätteintressant. Du har ju dessutom själv svarat på frågan. 😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in