Citat:
Ursprungligen postat av
Bensinlukt
Sökte runt på nätet lite igår och hittade några billiga flygbiljetter för vår familj våren 2026. Jag påbörjade bokningen men blev avbruten och stängde sedan ner sidan av misstag.
Idag går jag in och hittar samma resa på samma sida fast nu är priset 2.000 kr dyrare för vår familj.
Det är inget jättepopulärt resmål och definitivt inte en populär tid som vi vill åka, så prisökningen beror på något annat än att många har bokat.
Har någon något förslag hur man kan hitta det "gamla" priset igen, och vad tror ni att prisökningen mindre än 24 timmar senare beror på?
Tacksam för svar.
Jag tycker mig ha märkt att priserna ibland har stigit precis efter jag kollat på dem. Jag misstänker att algoritmen som beräknar priserna försöker gissa hur populär just den biljetten är, och då kan en sökning påverka priset. Särskilt om det är en biljett som är ointressant, då kan en enskild sökning göra en stor skillnad.
Att få tillbaka de gamla priserna är nog svårt. Även om du på något sätt kan gå tillbaka till din cachade sida kommer priserna att stiga när det är dags att betala, eftersom priserna kommer från en databas, inte din dator.
Däremot har jag vid något tillfälle märkt att priserna varit olika i flygbolagets app och deras hemsida.