• 1
  • 2
2025-07-23, 18:23
Medlem
Sökte runt på nätet lite igår och hittade några billiga flygbiljetter för vår familj våren 2026. Jag påbörjade bokningen men blev avbruten och stängde sedan ner sidan av misstag.
Idag går jag in och hittar samma resa på samma sida fast nu är priset 2.000 kr dyrare för vår familj.
Det är inget jättepopulärt resmål och definitivt inte en populär tid som vi vill åka, så prisökningen beror på något annat än att många har bokat.

Har någon något förslag hur man kan hitta det "gamla" priset igen, och vad tror ni att prisökningen mindre än 24 timmar senare beror på?

Tacksam för svar.
Citera
2025-07-23, 18:29
Medlem
ElexirPharmas avatar
Prova med det grundläggande att rensa historiken. Funkar inte det pröva någon gratis VPN. Återkom om priset kvarstår.
Citera
2025-07-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Prova med det grundläggande att rensa historiken. Funkar inte det pröva någon gratis VPN. Återkom om priset kvarstår.
Intressant.
Jag provade att rensa historiken på min hemdator och fick samma resultat.
När jag testade på min jobbdator (genom VPN) så fick jag samma pris, men någon minut senare så uppdaterades priset automatiskt (utan att jag uppdaterade sidan) med ytterligare 150 spänn.

Så nu är resan nästan 3.000 kr dyrare...
Citera
2025-07-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Intressant.
Jag provade att rensa historiken på min hemdator och fick samma resultat.
När jag testade på min jobbdator (genom VPN) så fick jag samma pris, men någon minut senare så uppdaterades priset automatiskt (utan att jag uppdaterade sidan) med ytterligare 150 spänn.

Så nu är resan nästan 3.000 kr dyrare...

Websiten registrarar ip-adress och lägger förmodligen även in en kaka (cookie). I vissa fall har man redan hunnit att mata in sina egna uppgifter som namn och adress. Kan även vara på websitens sida att de registrerar ett antal kollat på just den resan och då har en algorithm som höjer priset eftersom flera besök indikerar en högre efterfrågan.

Jag vet inte varför flyg- och resbolagen håller på sådär, men troligtvis för att pressa folk att hugga när de väl ser ett bra pris. Ett sätt att komma runt det är att använda en annan webläsare eller vänta.
Citera
2025-07-23, 18:46
Medlem
sebastian66s avatar
Det kan vara ganska naturligt att priserna vandrar dagen efter. Om det finns mindre platser kvar så kan priset öka.
Det känns inte som att det är några konstigheter överhuvudtaget. Om det finns många platser över så kommer resan vara billig.
Om det finns fåtal platser över så kommer resan bli dyrare. Om du tar till exempel att det finns 20 platser över och det kostar 15.000 idag.
Imorgon när du loggar in så finns det bara åtta platser kvar. Då kanske resan helt plötsligt kostar 19.000.
Citera
2025-07-23, 18:49
Medlem
Sqrbankens avatar
Inne på samma linje som övriga; har du rensat kakor (utöver webbhistorik)? Har för mig att i de flesta webbläsare så brukar denna box inte vara ikryssad per default inne i hanteraren.
Citera
2025-07-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Websiten registrarar ip-adress och lägger förmodligen även in en kaka (cookie). I vissa fall har man redan hunnit att mata in sina egna uppgifter som namn och adress. Kan även vara på websitens sida att de registrerar ett antal kollat på just den resan och då har en algorithm som höjer priset eftersom flera besök indikerar en högre efterfrågan.

Jag vet inte varför flyg- och resbolagen håller på sådär, men troligtvis för att pressa folk att hugga när de väl ser ett bra pris. Ett sätt att komma runt det är att använda en annan webläsare eller vänta.
Nu har jag ju sökt som en dåre från olika datorer, rensat kakor och sökt bakom VPN. Nu måste de tro att det är ett eftertraktat resmål som fan, så nu har jag nog gjort mig en otjänst.
Tror att jag lugnar mig en vecka eller 2 och ser om priset ändrats.

Gör det någon skillnad om man söker inkognito?
Citera
2025-07-23, 19:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Sökte runt på nätet lite igår och hittade några billiga flygbiljetter för vår familj våren 2026. Jag påbörjade bokningen men blev avbruten och stängde sedan ner sidan av misstag.
Idag går jag in och hittar samma resa på samma sida fast nu är priset 2.000 kr dyrare för vår familj.
Det är inget jättepopulärt resmål och definitivt inte en populär tid som vi vill åka, så prisökningen beror på något annat än att många har bokat.

Har någon något förslag hur man kan hitta det "gamla" priset igen, och vad tror ni att prisökningen mindre än 24 timmar senare beror på?

Tacksam för svar.
Jag tycker mig ha märkt att priserna ibland har stigit precis efter jag kollat på dem. Jag misstänker att algoritmen som beräknar priserna försöker gissa hur populär just den biljetten är, och då kan en sökning påverka priset. Särskilt om det är en biljett som är ointressant, då kan en enskild sökning göra en stor skillnad.

Att få tillbaka de gamla priserna är nog svårt. Även om du på något sätt kan gå tillbaka till din cachade sida kommer priserna att stiga när det är dags att betala, eftersom priserna kommer från en databas, inte din dator.

Däremot har jag vid något tillfälle märkt att priserna varit olika i flygbolagets app och deras hemsida.
Citera
2025-07-23, 19:19
Medlem
Loikkaris avatar
Chrome har en ingognito inställning, prova med det.
Citera
2025-07-23, 20:30
Medlem
Tänk förr när det fanns prislistor på papper...annonser i tidningar.

Darorn märker naturligtvis av efterfrågan, och om en beställning så att säga "glöms" att fullgöras, så förstår ju resebolaget att vederbörande antagligen återkommer senare, och priset kan därför höjas.

Det är trots allt fritt för bolag att ta vilka priser de vill.

Så det var ett misstag att inte beställa direkt, om priset just då var acceptabelt, vilket gav bolaget möjligheten att höja priset.
Citera
2025-07-23, 22:42
Medlem
Lobengulas avatar
Flygpriser är extremt komplexa och syftet är att krama ur mesta möjliga från varje biljett. Vi kan starta med grunderna och det är att flygbolagen delar in biljetterna för varje flight i "hinkar" buckets (olika priser), eller vad man nu vill kalla det. Ett exempel:

Ett flygplan har 100 platser som de vill sälja. För att flyget ens ska bli lönsamt måste de sälja 50 biljetter och de kommer att säljas billigare, kanske ett år före flighten. När dessa har sålts så kan de sälja 10 biljetter lite dyrare och nästa 10 ännu dyrare. De sista biljetterna tar de så mycket som de kan komma undan med eftersom det är sen bokning och förmodligen passagerare som verkligen vill flyga.

Det kan hända att flygbolaget flyttar lediga biljetter mellan hinkarna, men det är sällan en biljett blir billigare ju närmare man kommer avgången. Allt styrs av en avdelning inom flygbolaget som kallas "Revenue Management". De har som uppgift att sälja så många platser som möjligt, så dyrt som möjligt. De tar hänsyn till massor av faktorer, till exempel geografiska.

Det är dyrare att köpa en biljett London-New York än att köpa Arlanda-London-New York. Det kan vara billgare att som svensk boka London-New York i SEK än om man är i England och försöker boka samma sak i GBP. Olika köpkraft. Revenue Management har stenkoll på det här.

Vad man kan göra är att använda VPN och låtsas vara en dator i till exempel Estland och där boka Arlanda-New York i stället för att vara i Sverige och göra samma bokning. Revenue Management vet om att Estland inte har samma köpkraft.

Det finns så mycket mer man kan skriva om det här men jag nöjer mig med denna summering.
Citera
2025-07-23, 22:42
Medlem
GormDenGamles avatar
De ser att folk söker på en specifik resa. Då blir den populär och priset stiger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in