Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-23, 12:00
En enda ambulans i tjänst på hundratusentals boende.
Nu slår personal vid ambulansstationen i Stockholm city larm.

– Vi har alltid varit försiktiga att berätta om sånt här eftersom det är en beredskapsfråga.
Men nu känner jag att måttet är rågat.
Allmänheten måste få veta, säger ambulanssjuksköterskan Emil Skoglund.
I vanliga fall ska som allra minst tre ambulansbilar vara i tjänst alla dygnets timmar i Stockholm city.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bara-en-ambulans-i-stockholm-city-mattet-ragat/
Citat:
Han berättar att på måndagen fanns ingen ambulans som kunde åka på ett drunkningslarm i
norra Stockholm. – De fick ropa ut febrilt till de andra bilarna i regionen om någon kunde åka.
I Stockholms län med nästan 2,5 miljoner invånare finns runt 30 ambulansstationer.
I området som stationen i city täcker bor hundratusentals. Att situationen blivit så ansträngd kallar
han för en ”perfekt storm” av dålig arbetsmiljö, folk som sagt upp sig och rekryteringssvårigheter.

Bara en ambulans i tjänst - Kommentarer?
Senast redigerad av stockholmsnytt 2025-07-23 kl. 12:31.
Citera
2025-07-23, 12:09
Avstängd
67arigGubbes avatar
Vad gör dom andra ambulanserna som man ser då? Bara glider runt? Knappast bara 1 som är i tjänst.
Citera
2025-07-23, 12:17
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vad gör dom andra ambulanserna som man ser då? Bara glider runt? Knappast bara 1 som är i tjänst.

Tycker man har sett fler än en ambulans i Stockholms city i sommar, formtopp som spårat ur.
Citera
2025-07-23, 12:37
Medlem
smickras avatar
Jag tycker det verkar praktiskt med bestämd form singular vid utryckning.
Citera
2025-07-23, 13:30
Medlem
Det verkar helt barockt om det är så. Folk får ju infarkt hela tiden, då kan minuterna innan de får vård vara viktiga. Sen alla "vanliga sjukdomsfall", åldringar som behöver vård, trafikolyckor och andra olyckor, barn som behöver akut vård etc.
Själv fick jag en hjärtinfarkt men lyckades, med hjälp, ta mig till vårdcentralen och därifrån fick jag ambulans in till sjukhuset. Det kunde ha gått mycket värre.
Citera
2025-07-23, 13:42
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det verkar helt barockt om det är så. Folk får ju infarkt hela tiden, då kan minuterna innan de får vård vara viktiga. Sen alla "vanliga sjukdomsfall", åldringar som behöver vård, trafikolyckor och andra olyckor, barn som behöver akut vård etc.
Själv fick jag en hjärtinfarkt men lyckades, med hjälp, ta mig till vårdcentralen och därifrån fick jag ambulans in till sjukhuset. Det kunde ha gått mycket värre.

Det stora problemet är nog att alla idag vill ha semester samtidigt, förr hade man oftast semester listor på arbetsplatser där man ett år fick kanske tidig semester och något år sen semester och något år bästa veckorna 28-31. Eftersom sjukvården redan är bantad så kan nog de som fortfarande vill köra ambulans bara säga att de veckorna vill jag ha annars går jag till en annan aktör på marknaden. Är det privata aktörer som på entreprenad har hand om ambulanserna i Stockholm eller ägs hela verksamheten av regionen?
Citera
2025-07-23, 13:44
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Vad kostar en dödsskjutning samhället?
En dödsskjutning kostar samhället 75 miljoner kronor enligt polisen. Under 2022 avled över 60 personer i samband med en skjutning i Sverige.

Vad kostar en ambulansutryckning för samhället?
Obs! Det kan förekomma variationer i utbudet för respektive region. Uppdrag <1 timme debiteras med 94 471 kr

Allt handlar om prioriteringar, svenska staten har satsat fullt ut på massimport av kriminellt slödder och tillhörande pang pang.. så då får det dras in på annat.

Kanske inte ska glömma att vi har en regering som vill ha privatiserade infrastruktur och välfärd där en ambulans extra alltid ingår i en kalkyl, kan man skippa den så gör man. För man ser vinstintresset för att rädda liv.
Citera
2025-07-23, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009

Ingen vidare utveckling i samhället, vissa saker
finns det hur mycket pengar till att gödsla med.
Får hoppas då att ingen större händelse
inträffar i Stockholm city, ev. ringar på vattnet.

"måttet är rågat"
-- Vi har alltid varit försiktiga att berätta om
sånt här eftersom det är en beredskapsfråga
säger ambulanssjuksköterskan Emil.
Senast redigerad av stockholmsnytt 2025-07-23 kl. 13:57.
Citera
2025-07-23, 13:57
Medlem
Förr i tiden var blåljuspersonal mycket uppskattade. Men nu kan de mötas av hot och stenkastning, och behöver hjälp från polisen. Blåljussabotage är nu så vanligt att det är räknas som ett brott. Så yrket är väl inte längre så eftertraktat.

Vad är det för idioter som angriper räddningstjänst och ambulans? Och som försvårar och hindrar verksamheten?

Dagens Juridik:"Den bild som har trätt fram visar enligt Perklev på ett utbrett problem med hot och våld mot blåljuspersonal men även mot andra yrkesgrupper inom framför allt akutsjukvården. Men även för till exempel hemtjänstpersonal, socialtjänstpersonal, butiksbiträden, brevbärare och journalister".

Det är alltså inte bara blåljuspersonal, och andra yrkesgrupper, som utsätts för hot. Det gäller även våra brevbärare.
Senast redigerad av Newton555 2025-07-23 kl. 14:09.
Citera
2025-07-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Det stora problemet är nog att alla idag vill ha semester samtidigt, förr hade man oftast semester listor på arbetsplatser där man ett år fick kanske tidig semester och något år sen semester och något år bästa veckorna 28-31. Eftersom sjukvården redan är bantad så kan nog de som fortfarande vill köra ambulans bara säga att de veckorna vill jag ha annars går jag till en annan aktör på marknaden. Är det privata aktörer som på entreprenad har hand om ambulanserna i Stockholm eller ägs hela verksamheten av regionen?

Det är AISAB, Ambulanssjukvården i Storstockholm AB, som är huvudman för ambulanssjukvården i Storstockholm. AISAB är ett aktiebolag som ägs av Stockholms region.
Om det finns frifräsare inom ambulansverksamheten vet jag inte men misstänker det som vissa kommuner, brandstationer, privata aktörer och annat.
Citera
2025-07-23, 16:49
Det finns ingen personal som sett några problem med detta och sagt upp sig i protest.

Sådana människor existerar inte i Sverige.

Att de skulle vara vanliga är så verklighetsfrämmande att jag undrar om de verkligen intervjuat en verklig människa här eller om det är AI genererat hela skiten.
Citera
2025-07-23, 18:55
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholmsnytt
Bara en ambulans i tjänst - Kommentarer?

Ja, det man undrar är ju vart tar alla pengarna vägen? Vi har ju sedan sånt här fungerade infört extraskatt på elektronik, vägtullar, utsläppsrätter, mm. Pengarna bara väller in i samhället. Men mindre och mindre verkar komma ut till svenska folket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in