2025-07-24, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag anser inte heller att Sabotage var ett mishmash av stilar.
Enda låten som är onödig, är Am I going insane (Radio). Det är ju mest trams.
"Radio" var tydligen brittisk slang, som betydde "knäpp". Den titeln åldrades inte väl.
Annars tycker jag att Sabotage har en bra låtföljd.

OZZY sjunger ju röven av sig också. Det är pga av denna epok - när han peakade vokalt - som han är en legend idag.

Am I Going Insane kompletterar The Writ bra tycker jag. För mig är de två ett över tolv minuter långt stycke. Precis som hur jag tycker Behind the Wall of Sleep och N.I.B. på debuten egentligen är ett och samma arrangemang.

Blow on a Jug (som medvetet är trams av Bill och Ozzy i studion har jag för mig och som göms undan efter att The Writ tynat bort) kan jag inte bara låta bli att älska heller.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 20:49.
Citera
2025-07-24, 21:14
Medlem
Daisley säger han skrev alla texter med Ozzy. Fick tydligen kicken efter andra plattan. Sedan tillfrågad att återvända till Bark at the moon, å tackar ja. Skriver alla texter igen. Varför då beklaga sig i efterhand?
Citera
2025-07-24, 21:25
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Daisley säger han skrev alla texter med Ozzy. Fick tydligen kicken efter andra plattan. Sedan tillfrågad att återvända till Bark at the moon, å tackar ja. Skriver alla texter igen. Varför då beklaga sig i efterhand?

Han har själv erkänt att han var naiv och att han kom tillbaka som låtskrivare flera gånger för att han ändå gillade att jobba med Ozzy så sett. Han trodde också att det bara var Don Arden som satte käppar i hjulet för han och Lee Kerslake och att Ozzy och Sharon skulle hjälpa dem. Så var det ju egentligen inte precis.

Han skrev även texterna (bortsett från Shot in the Dark) på The Ultimate Sin (men spelade inte bas eller turnerade där), No Rest For The Wicked (spelade bas och skrev texterna där men det var Geezer som sen turnerade med Ozzy för den skivan) och spelade bara bas på No More Tears (Mike Inez turnerade). Ryktas även att Daisley ska ha skrivit bas-introt till titelspåret på No More Tears men att Inez fick credit för det istället.

Jag hade också varit bitter. Och känt mig ganska dumsnäll i efterhand också.

En annan bit kuriosa är att Daisley var med Iommi i Black Sabbath ett tag. Han spelar bas och skrev texterna på The Eternal Idol skivan. Turnerade aldrig med Black Sabbath dock. Så han var aldrig en del i Sun City debaclet.

Ozzy ska även ha erkänt till Daisley under inspelningen av No More Tears att Rhoads, Daisley och Kerslake egentligen var den bästa uppsättningen han haft.

En annan sjuk grej bortsett från det ökända tramset med att Ozzy ska ha skrivit all text och musik till hela Bark at the Moon skivan själv är också att Daisley och Kerslake inte är krediterade som framträdare på Diary of a Madman skivan utan bara låtskrivare då de ersatts live utav Rudy Sarzo och Tommy Aldridge när Diary pressades. Vilket är absurt då Sarzo och Aldridge inte hade ett skvatt med vare sig låtskrivningsprocessen eller inspelningen av Diary att göra.

2002 gjordes även en nyåtgåva av de första två Ozzy skivorna där rhytm sektionen (Daisley och Kerslake) ersattes med nyinspelningar av Ozzys dåvarande rhytm sektion Robert Trujillo och Mike Bordin. Riktigt vidrigt.

Kerslake fick dock till slut sin guldplatta av Sharon. Först när han var döende i Cancer. Visst är hon go?
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 21:58.
Citera
2025-07-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Jag tycker egentligen Megalomania är deras läskigaste låt. Främst på grund utav hur Ozzy förmedlar det hela. Det är en nio minuter och fyrtio sekunder lång psykos. Texten är rotad i en väldigt verklig psykisk åkomma. Det är ordentligt mycket mer obehagligt än texter om Satan och häxor.

Det är sant, få saker är mer skrämmande än det som pågår inom oss själva. Men om det hade behövts ett soundtrack till filmer som t.ex Rosemarys baby så hade nog BS haft både en eller några skivspår som hade kunnat passa. Är ju inte bara låttexterna utan hur han sjunger dem och även den stämning och helhet som deras sång och musik skapar. Skivomslaget till Sabotage är ju också något i hästväg. Känns skevt på något sätt.
Citera
2025-07-24, 22:01
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det är sant, få saker är mer skrämmande än det som pågår inom oss själva. Men om det hade behövts ett soundtrack till filmer som t.ex Rosemarys baby så hade nog BS haft både en eller några skivspår som hade kunnat passa. Är ju inte bara låttexterna utan hur han sjunger dem och även den stämning och helhet som deras sång och musik skapar. Skivomslaget till Sabotage är ju också något i hästväg. Känns skevt på något sätt.

Döm aldrig boken efter omslaget. Paranoid är ju en styggelse till omslag med egentligen. För att inte nämna Technical Ecstasy. Två robotar som knullar i en rulltrappa som Ozzy uttryckte det.

Sanningen är att bandet blev lurade när omslaget skulle knäppas.

Citat:
Sabotage's front cover art has garnered mixed reactions over the years and is regarded by some as one of the worst album covers in rock history.[16] The inverted mirror concept was conceived by Graham Wright, Bill Ward's drum tech, who was also a graphic artist.[17] The band attended what they believed was a test photo shoot for the album cover, thus explaining their choice of clothing. Said Ward, "The only thing we didn't discuss was what we'd all wear on the day of the shot. Since that shoot day, the band has survived through a tirade of clothing comments and jokes that continue to this day". Ward, in fact, was wearing his wife's red tights in the photo.[7] Wright recalls in the book How Black Was Our Sabbath that the plan was for each band member to appear on the cover dressed in black and had been instructed to bring some stage clothes for preliminary photos, but when they arrived, no black costumes had been laid out by the designers, and "the original concept had been overruled." The designers "carried on with the shoot, explaining they would superimpose the images at a later stage and that it would look great, to be honest. The session was unbelievably rushed, and the outcome was far from what had been originally envisaged. Ironically, the sleeve design that was intended to illustrate the idea of sabotage had instead become a victim of sabotage itself. By the time they saw it, it was too late to change."

Är väl bara debuten och Sabbath Bloody Sabbath som blev rätt under Ozzy-tiden när det kommer till omslag.

Och Megalomania har atmosfär om något ifall du nu påstår motsatsen.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 22:05.
Citera
2025-07-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Var det alkoholskador?

Alkohol ? han har väl fått i sig preparat från hela kostcirkeln så 76 år var ett medicinskt mirakel.

RIP Blacksabbath var när dom började 15- 20 år före sin tid musikaliskt.
Citera
2025-07-24, 22:09
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Alkohol ? han har väl fått i sig preparat från hela kostcirkeln så 76 år var ett medicinskt mirakel.

RIP Blacksabbath var när dom började 15- 20 år före sin tid musikaliskt.
Alkoholskador, inte alkohol.
Citera
2025-07-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Alkoholskador, inte alkohol.

Parkinson kommer säkert från alkoholen.
Citera
2025-07-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Döm aldrig boken efter omslaget. Paranoid är ju en styggelse till omslag med egentligen. För att inte nämna Technical Ecstasy. Två robotar som knullar i en rulltrappa som Ozzy uttryckte det.

Sanningen är att bandet blev lurade när omslaget skulle knäppas.

Är väl bara debuten och Sabbath Bloody Sabbath som blev rätt under Ozzy-tiden när det kommer till omslag.

Och Megalomania har atmosfär om något ifall du nu påstår motsatsen.

Sabotage är en bra skiva och ja, det är en bra låt med en speciell atmosfär. Supertzar är annars det instrumentala spår jag tänker på som hade kunnat fungera i vilken film som helst som handlat om ockultism/satanism. Det jag menar är att det lite skeva omslaget bidrar till den lätt obehagliga stämningen. De är så knäppt klädda att det nästan tangerar gammalt dansband. Men den där spegeln hintar om något annat. På så sätt deras mest lyckade omslag kan jag tycka.
Senast redigerad av Tedrom 2025-07-24 kl. 22:18.
Citera
2025-07-24, 22:15
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Jo, en bra skiva och ja, det är en bra låt med en speciell atmosfär. Supertzar är annars det instrumentala spår jag tänker på som hade kunnat fungera i vilken film som helst som handlat om ockultism/satanism. Det jag menar är att det lite skeva omslaget bidrar till den lätt obehagliga stämningen. De är så knäppt klädda att det nästan tangerar gammalt dansband men spegeln hintar om något annat.

Instämmer. De körde även Supertzar i PA:t innan de gick på under Sabotage, Technical Ecstasy och Never Say Die turnèerna. Till och med Heaven and Hell turnèn med Dio 1980-81 hade Supertzar som intro.

Ozzy körde ju med minst lika mäktiga O Fortuna som intro när han gick solo. Randy Rhoads idè från början har jag för mig.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 22:35.
Citera
2025-07-24, 22:16
Medlem
Mkt intressant att läsa här nu när det mest är ni nitiska ’fans’ med en sjukt bra koll!

Tjejen övertalande mig om att dra till Birmingham nu sista rundan, men föll såklart på biljetten. Fick beskedet om bortgången i en Uber, började snyfta som ett barn.
Citera
2025-07-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svidiskesvensson
Hmm... Ja kanske, plus div andra substanser.
Men rock on Ozzy, Finns det så syns vi lite senare.

Vi lär nog få se mer av, eller om både Ozzy och Sabbath tids nog. När kommer filmen, för det antar jag endast lär vara en tidsfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in