2025-07-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonkaztorm
Boeing 777-krashen i Indien verkar ju vara att andra piloten stängde av motorerna. Vilket är en På/Av-switch.

Det var i och för sig en 787, men det är av akademisk karaktär.

Nej, det är inte en PÅ/AV-switch, i den bemärkelsen.
Det är de s.k "fuel control switches", och fungerar så, att man först måste greppa tag i den, för att sedan lyfta den uppåt och först efter det, kan man dra den till "shut off".
Det är alltså inte en switch man råkar slinta med fingrarna över, och vips flyger du ett segelflygplan.
Om du förstår hur jag menar?
Citera
2025-07-24, 23:41
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Aha, missade den.
Ja det är sannolikt den fylletanten skulle flugit.
Det blir nog att flyga hem till USA som passagerare och aldrig flyga igen.

JA det är dom där lågprisbolagen, de pressar personal o passagerare.
Klart det spårar ur någon gång.
Får rysningar bara av tanken att sitta i en sån sardinburk i 12 timmar
Citera
2025-07-24, 23:52
Medlem
gärningsmannens avatar
De nya uppgifterna att piloten var under gränsen vid en andra kontroll är intressanta.

https://thebulkheadseat.com/delta-ai...f-drunkenness/

Var kommer de uppgifterna från?

Då infinner sig frågan om:
1. Sållningsinstrumentet visade fel och hon hade aldrig alkohol i blodet.
2. Hon hade över 0,2 promille, men hade förbränt alkohol tills det var dags för evidenzern/blodprov som visade under 0,2.

Om det visar sig vara alternativ 1 kan man undra om Delta kommer vidta juridiska åtgärder? Skadan för dem är inte obetydlig.
Är det alternativ 2 ligger ändå skuldbördan hos piloten. Det är omdömeslöst att supa så mycket att hon ens är nära gränsen.
Citera
2025-07-25, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
13 kap 2 § Luftfartslagen

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-2010-500/#K5
Du läser inte heller vad jag skriver :-(
Citera
2025-07-25, 06:21
Medlem
maktspels avatar
Citat:
De nya uppgifterna att piloten var under gränsen vid en andra kontroll är intressanta.

2. Hon hade över 0,2 promille, men hade förbränt alkohol tills det var dags för evidenzern/blodprov som visade under 0,2.

Om det visar sig vara alternativ 1 kan man undra om Delta kommer vidta juridiska åtgärder? Skadan för dem är inte obetydlig.
Är det alternativ 2 ligger ändå skuldbördan hos piloten. Det är omdömeslöst att supa så mycket att hon ens är nära gränsen.
Jag läste det redan igår i en amerikansk diskussion. Att hon tydligen underkändes av ett andningsprov men sedan godkändes av blodprov. Jag tror vi ska vänta innan vi uttalar oss.
Citera
2025-07-25, 08:15
Medlem
Säkert en dagen efter blåsning. Varit ute och tagit drinkar och lekt flygess
Citera
2025-07-25, 22:10
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Inga uppgifter om promille? Sjukt om vår lagstiftning kostar bolaget miljoner i extra kostnader medans tex samma resa i Danmark hade varit helt ok pga andra lagar.

Vad är sjukt med att olika länder har olika regler och lagar? Flygbolaget borde väl även ha en nolltolerans mot att flyga påverkad som om det enskilda landet har 0,0, 0,5, 0,8 eller någon annan gräns är rätt ointressant.
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Säkert en dagen efter blåsning. Varit ute och tagit drinkar och lekt flygess

Troligen då hon vid kontrollprov hade under 0,2.
Citera
2025-07-25, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad är sjukt med att olika länder har olika regler och lagar? Flygbolaget borde väl även ha en nolltolerans mot att flyga påverkad som om det enskilda landet har 0,0, 0,5, 0,8 eller någon annan gräns är rätt ointressant.
Det var lite det jag försökte ta upp, men det missförstods.

Antagligen har varje land regler som är minimikrav, sedan har säkert varje flygbolag andra och hårdare regler. Det jag hört är 0.0 promille åtta timmar innan take off. Och nej, jag har ingen källa.

Om jag partat på och är bakis men med nollkommmanoll skulle jag inte vara säker i en Testarossa.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-25 kl. 22:31.
Citera
2025-07-26, 07:50
Medlem
Citat:

Som pilot gäller inte någon 0,2 gränsen. Du ska vara nykter 12timmar innan de att du ska flyga. Svårt att kolla upp såklart men gränsen är 0 och inget annat. Är själv pilot.
Citera
2025-07-26, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem
Som pilot gäller inte någon 0,2 gränsen. Du ska vara nykter 12timmar innan de att du ska flyga. Svårt att kolla upp såklart men gränsen är 0 och inget annat. Är själv pilot.

Jag pudlar mig själv. Så här säger materialet i Air Law.

”Enligt lagen får ingen alkohol förtäras de senaste 8 timmarna innan en flygning och man ska till och med kunna köra bil lagligt i Sverige under denna tid. Mellan 8 - 24 timmar innan flygningen får man endast konsumera alkohol med stor försiktighet.”
Citera
2025-07-26, 15:10
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itrem

8 hours bottle to throttle stipuleras av ICAO och ESA. Sedan har olika bolag olika policys. Ofta 12 timmar. När jag flög kommersiellt en gång i tiden vill jag minnas att det pratades om 8 timmar absolut minimum. Samt stor försiktighet med alkohol 24 timmar innan flygning.

Däremot är den lagliga gränsen för flygfylleri satt till 0,2 promille i Sverige. Det är då det blir ett brott och därmed straffbart.

Inte samma sak med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in