2025-07-25, 13:27
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Kanske är något allvarligt som ligger bakom..
Kan det vara så att alla vårdare och intagna gaggat ihop sig mot denna individ..
Kännt sig förrådd och utlämnad till att bli fånge själv till slut.

Så på med troligtvis utblandad bensin utanför arbetsplatsen för att visa vad de där inne har ställt till med som en hämnd...

Vissa kulturer är det viktigare att ta livet av sig, än att hela släkten ska bli vanhedrade.....

Inom murarna råder det ett väldigt stark VI och DEM. VI är kriminalvårdarna och DEM är internerna och man blandar sig inte med varandra. Man blir inte vänner, man vänder sig endast till kriminalvårdaren om man behöver något som tex en framställan, sin medicin, en läkarkontakt etc, man babblar inte väder och vind, hur familjen mår eller vad man kör för bil. Det privata är privat och att klara att hålla denna professionalism är ju så klart inte alltid lätt, vi är alla människor och det händer att man träder över gränsen, då blir det stora nyheter som dör ut fort för det är KV bra på, att släcka skandaler fort.
Att kriminalvårdarna ligger i en maktposition som får flera här i tråden att generalisera är iof inte underligt eftersom det är sant. Vårdarna har makten som internerna behöver för sitt dagliga liv så det är naturligt att det blir slitningar och hat mot ”alla” statsanställda.

När en kriminalvårdare går över gränsen som denne har gjort innan han eldade upp sig och dessutom står åtalad för saken DÅ blir han en DEM, alltså en nästan intern och han behandlas därefter.
Han kommer att tittas snett på, det tisslas och tasslas bakom hans rygg, han fryses ut, ingen vill ha med DEM att göra på ett familjärt och hyggligt sätt och ledningen vill bli av med honom för han är ett problem. Dels arbetsrättsligt men även mediellt och det blir ett helvete för ingen vill jobba samma pass med honom för han är en DEM och en DEM litar man inte på.

Sen ska erkännas att visst förekommer det övervåld inom en anstalt men så länge kriminalvårdaren befinner sig inom VI-familjen så blir det aldrig några problem för ingen såg något eller märkte något konstigt och då blir alla glada och nöjda.
Utom den som fick lite mycket pisk då.
Citera
2025-07-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Inom murarna råder det ett väldigt stark VI och DEM. VI är kriminalvårdarna och DEM är internerna och man blandar sig inte med varandra. Man blir inte vänner, man vänder sig endast till kriminalvårdaren om man behöver något som tex en framställan, sin medicin, en läkarkontakt etc, man babblar inte väder och vind, hur familjen mår eller vad man kör för bil. Det privata är privat och att klara att hålla denna professionalism är ju så klart inte alltid lätt, vi är alla människor och det händer att man träder över gränsen, då blir det stora nyheter som dör ut fort för det är KV bra på, att släcka skandaler fort.
Att kriminalvårdarna ligger i en maktposition som får flera här i tråden att generalisera är iof inte underligt eftersom det är sant. Vårdarna har makten som internerna behöver för sitt dagliga liv så det är naturligt att det blir slitningar och hat mot ”alla” statsanställda.

När en kriminalvårdare går över gränsen som denne har gjort innan han eldade upp sig och dessutom står åtalad för saken DÅ blir han en DEM, alltså en nästan intern och han behandlas därefter.
Han kommer att tittas snett på, det tisslas och tasslas bakom hans rygg, han fryses ut, ingen vill ha med DEM att göra på ett familjärt och hyggligt sätt och ledningen vill bli av med honom för han är ett problem. Dels arbetsrättsligt men även mediellt och det blir ett helvete för ingen vill jobba samma pass med honom för han är en DEM och en DEM litar man inte på.

Sen ska erkännas att visst förekommer det övervåld inom en anstalt men så länge kriminalvårdaren befinner sig inom VI-familjen så blir det aldrig några problem för ingen såg något eller märkte något konstigt och då blir alla glada och nöjda.
Utom den som fick lite mycket pisk då.

Varför förklarar du det för mig förstår jag inte riktigt...
Jag skrev väl inte om något om det du påstår..
Citera
2025-07-25, 14:39
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Varför förklarar du det för mig förstår jag inte riktigt...
Jag skrev väl inte om något om det du påstår..

Du skrev att kanske vårdarna och internerna har gaddat ihop sig mot han som nu är uppeldad.

Jag förklarade om normerna som förhåller sig inne på en anstalt.
Citera
2025-07-25, 15:30
Medlem
Citat:
Du skrev att kanske vårdarna och internerna har gaddat ihop sig mot han som nu är uppeldad.

Jag förklarade om normerna som förhåller sig inne på en anstalt.

Jag skrev lite mer än det..
Vet nog hur det går till på en anstalt..
När varken plitar eller interner inte vill ha med denna att göra överhuvudtaget, så skrev jag något mer som du troligtvis inte förstår...
Citera
2025-07-25, 16:08
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Jag skrev lite mer än det..
Vet nog hur det går till på en anstalt..
När varken plitar eller interner inte vill ha med denna att göra överhuvudtaget, så skrev jag något mer som du troligtvis inte förstår...

Eller så förstår jag troligtvis mer än vad du tror…
Citera
2025-07-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskungdom
Absolut inte i EU för den lilla befolkning ni har. Ni låg väldigt högt i EU och ligger fortfarande högt, det har skiftat mellan 6-15 plats, cirka 1500 svenskar, avlider i självmord varje år, och så snackar vi etniska svenskar. Ni har tragiskt familjeliv samt extremt många diagnoser.

Nej Sverige ligger på runt genomsnittet av OECD länder och även inom EU. Men man ska också komma ihåg att Sverige har bland de bästa statistiken på självmord jmf med omvärlden undantag Finland. Även Norge och Danmark har sämre kvalite. Så flera av länder ska räknas upp jmf med Sverige.
Citera
2025-07-25, 19:03
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej Sverige ligger på runt genomsnittet av OECD länder och även inom EU. Men man ska också komma ihåg att Sverige har bland de bästa statistiken på självmord jmf med omvärlden undantag Finland. Även Norge och Danmark har sämre kvalite. Så flera av länder ska räknas upp jmf med Sverige.

Det där är en smygbög och Islamist som inte klarar av att Gaza begick kollektivt självmord, bara att ignorera, han har inget att lära någon.

OnT: Vilka var det som anmälde Ömer, två andra vakter eller någon annan personal?
Citera
2025-07-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aec
Då har du inte varit med om mycket
Inom hantverks branschen förekommer det väldigt mycket skitsnack och mobbning

Jag har enkom jobbat på företag med minst 1000 anställda, kom jag på när jag tänker efter.
Jo visst om du säger det. En liten hantverksfirma på 4-6 pers så kan det säkert finnas mobbing(fördom). Då byter man arbetsplats. Dåliga företag ska inte ha några anställda.

Om det finns mobbing på en stor myndighet som Kriminalvården. Ja då borde åtminstone lika många som två händer sparkas direkt. Hitta dom som inte skött sitt jobb och avskeda direkt. Det är så man gör i privat sektor. Om en anställd upplever sin arbetsmiljö så pass dålig att den sätter eld på sig själv.
Ja det är inget man vill att tidningen skriver om. Företaget skulle framstå som en inkompetent jävla cirkus och ha väldigt svårt att rekrytera bra folk framöver. Möjlig konkurs.

Och ja om någon anställd fan eldar upp sig själv på grund av arbetsmiljöskäl, då är det verkligen någon som inte skött sitt jobb.

Kriminalvården är väl fortfarande en myndighet och inte ett jävla dagis. Eller är jag felinformerad?
Senast redigerad av Bjornmat 2025-07-25 kl. 19:58.
Citera
2025-07-25, 20:04
Medlem
Citat:
Du har uppfattat rätt.

Det luktar ”islamsk heder” här. En 50+ muslim eldar upp sig för en motgång han inte kan hantera. Han är pressad att säga upp sig, han vet att han inte är guld på arbetsmarknaden, han försörjer fru, barn och kanske halva släkten.
Hans ”heder” är på fara å färde och med den aphjärnan han har beslutar han att bli nån slags jävla martyr över hur ledningen har behandlat honom, han som minsann har jobbat för dem i över 20 år! Är detta tacken?
De försöker få bort honom eftersom han är ett större problem än en tillgång därinne.

KV kan sen säga: ”ja, men han sa upp sig pga personliga skäl” när de får frågan från media hur de har hanterat sin personal som var åtalad för att ha slagit till och tagit ett stryptag på en intern.

Om problemet inte längre finns kvar, finns inget att diskutera.
En klassiker.

Nu eldade han ju upp sig istället för att lugnt säga upp sig så KV får stå ut med lite medial cirkus men egentligen är det ingen fara för taktiken blir, som vanligt, att beklaga händelsen, kondolera familjen, lägga locket på.
Nyheten drunknar snart i bruset på allt annat som händer, Gaza, Ukraina, Ozzys död, Trumpens sexaffärer, Hulk Hogans död, översvämningar, monstervärme……
En idiot mindre…
Citera
2025-07-26, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornmat
Jag har enkom jobbat på företag med minst 1000 anställda, kom jag på när jag tänker efter.
Jo visst om du säger det. En liten hantverksfirma på 4-6 pers så kan det säkert finnas mobbing(fördom). Då byter man arbetsplats. Dåliga företag ska inte ha några anställda.

Om det finns mobbing på en stor myndighet som Kriminalvården. Ja då borde åtminstone lika många som två händer sparkas direkt. Hitta dom som inte skött sitt jobb och avskeda direkt. Det är så man gör i privat sektor. Om en anställd upplever sin arbetsmiljö så pass dålig att den sätter eld på sig själv.
Ja det är inget man vill att tidningen skriver om. Företaget skulle framstå som en inkompetent jävla cirkus och ha väldigt svårt att rekrytera bra folk framöver. Möjlig konkurs.

Och ja om någon anställd fan eldar upp sig själv på grund av arbetsmiljöskäl, då är det verkligen någon som inte skött sitt jobb.

Kriminalvården är väl fortfarande en myndighet och inte ett jävla dagis. Eller är jag felinformerad?

Amen
Citera
2025-07-26, 11:23
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornmat

Håhåja!
Det är svårt att klandra dig för din godsinta och välvilliga grundinställning, men jag försäkrar dig om att offentlig sektor i allmänhet och rättsapparaten i synnerhet är fullproppad av människor som är din raka motsats, dvs de har absolut noll erfarenhet av den värld (privata sektorn) du pratar om. Och det är man väldigt nöjda med.
I synnerhet KV är ett svart hål av inkompetens och slöseri med allmänna medel. Det är skyhög personalomsättning av just den anledningen - den som stannar gör det eftersom man trivs på just ett vuxendagis. Tragiskt för alla.
Citera
2025-07-26, 16:13
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
storytell

Men håller verkligen allt det där? KV har ju som bekant en absurt stort behov av personal, man tar in ett större segment folk (lite som polisen) där nog det blir en väldigt stor skillnad på personer som hyser olika tankar - inte minst såna som på fullaste allvar tror att de kan "förändra" (aka vårda?) de intagna.

Sedmera har nog det skett mer anställningar av personer med annan bakgrund så att säga än vart Anders och Anna kommer ifrån, sånt påverkar ju hur arbetsstämningen är med (såvida de inte inflitrerar eller hyser annan sympati) och det skapar ju inte riktigt de samma..."förutsättningarna" som du beskriver.

Jag kan ju relatera till hur...olika arbetsgrupperna är i.o.m. mer blandad personal, där det inte allför ofta blir lite annat "klimat" som råder på arbetsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in