2025-07-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furstinnasara
Om de e han ni tror så tog han alltså sitt liv på sin sons födelsedag? Frun har lagt upp grattis till sonen den 21a, alltså måndags när de hände, å sonen är skriven hos dom enligt hitta med födelsedag 21 juli. Hur själviskt??
Första inlägg
Fråga dom som balanserar
Citera
2025-07-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furstinnasara
Om de e han ni tror så tog han alltså sitt liv på sin sons födelsedag? Frun har lagt upp grattis till sonen den 21a, alltså måndags när de hände, å sonen är skriven hos dom enligt hitta med födelsedag 21 juli. Hur själviskt??
Jag skrev detta för inte så så många inlägg tillbaka sen... kanske läsa tråden innan man skriver.
Citera
2025-07-23, 22:50
Medlem
likeets avatar
En seriös fråga här, och de är inte för att vara okänslig , må vila i frid ❤️

Men hur tänder man eld på sig själv ?
Att dränka sig i bensin ? Brinner inte bara bensinen upp då och slutar brinna , eller börjar huden brinna ?
Förstår ju den sjuka smärtan men vad dör man av ? Blodet lär ju inte forsa ?
Citera
2025-07-23, 22:59
Avstängd
dansquelcass avatar
Det kan ha förekommit allvarliga brister, med tanke på konsekvenserna, eftersom människor tar inte sina liv för bagateller och arbetsgivaren är ansvarig om händelsen sker på arbetsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Tänder man fyr på sig själv så tolkar jag det inte som att det är anstalten det är fel på.
Citera
2025-07-23, 23:01
Avstängd
dansquelcass avatar
Hans familj borde stämma hans arbetsgivare för att han blev sjuk medan han arbetade för dem.
Citera
2025-07-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeet
En seriös fråga här, och de är inte för att vara okänslig , må vila i frid ❤️

Men hur tänder man eld på sig själv ?
Att dränka sig i bensin ? Brinner inte bara bensinen upp då och slutar brinna , eller börjar huden brinna ?
Förstår ju den sjuka smärtan men vad dör man av ? Blodet lär ju inte forsa ?
Dödorsaken blir kvävning.
Citera
2025-07-23, 23:23
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
KV har höga siffror när det gäller stress och psyk ohälsa bland anställda. Kanske inte så konstigt 20-25 procent bland vårdardarna slutar varje år.

Låter rimligt. När jag jobbade inom KV blev jag satt i OBS-cellen 4 timmar i sträck x2, på Stöd & Bevakning (för de som senare hamnade på rättspsyk), med två klienter på varje sida. Man skulle sitta där max 45 minuter per person. Detta var min "rehabilitering" efter jag varit sjukskriven. Jag blev ganska snabbt sjukskriven igen av att sitta där i mörkret och lyssna på 2 personer som malde på med vanföreställningar/bankade och skrek osv på var sin sida om mig. Är det så på fler anstalter och häkten så litar jag på din procent!
Citera
2025-07-24, 00:17
Medlem
Tragiskt. Ingen vet vad som verkligen hände. Arbetsmiljö, mobbad, utpressning, familjebekymmer, skulder... Kan vara vadsomhelst.
Citera
2025-07-24, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
S.k. självimmolering har aldrig varit en grej på dessa breddgrader men är däremot relativt vanligt på sydligare breddgrader.

Självimmolering förekommer nästan bara i asien och mellanöstern, så gissningsvis hade kriminalvårdaren sina rötter där.

Här i den civiliserade världen så är vi inte så mycket för sånt där martyrskap de pysslar med i fjärran östern.

"Självimmolering" är inte ett ord som finns i Sverige.
Citera
2025-07-24, 03:09
Medlem
Ganonitos avatar
Någon som inspirerades av den amerikanska soldaten som gjorde likadant i vintras eller om det var förra året?
Citera
2025-07-24, 03:34
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo

Inte i svenska akademiens ordlista men om du googlar ordet ser du att det används i bl a media. En tidsfråga tills ordet blir accepterat.

Har det framkommit vad han utreddes för på arbetsplatsen?
Citera
2025-07-24, 03:49
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Alla ord från latin går att använda som svenska ord, i försvenskad form.

På wikipedia väljer de visserligen att kalla det självimmolation, men jag tyckte min variant var bättre.
Självbränning eller självimmolation är en handling där en människa avsiktligt tänder eld på sig själv. Självbränning utförs vanligtvis av politiska eller religiösa skäl, ofta som en form av icke-våldsprotest eller i martyrdåd. Seden är känd sedan urminnes tider, men förekommer också som protestmetod i modern tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Självbränning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in