• 1
  • 2
2025-07-22, 17:02
Medlem
När jag menar äckliga ord syftar jag främst inte på skällsord eller könsord, utan vanliga ord som i mångas öron uppfattas som lite "äckliga". Ofta har jag observerat detta i matsammanhang när min farsa exempelvis kallat köttbullar för "köttisar" och en kollega sa att han bara skulle "slabba på" lite kaviar på knäckebrödet. Sedan kommer jag även ihåg ett tillfälle när brorsan refererat till yoghurten som "slemmig" (han är 31 år, så det är ingen barngrej).

Finns det någon anledning till att det främst verkar vara män som använder dessa och liknande uttryck? Är det kopplat till maskulinitet att det ska låta lite smutsigt/äckligt? Finns det fler "äckliga uttryck" uttryck i liknande eller andra sammanhang som ni hört och reagerat på?
Citera
2025-07-22, 17:09
Medlem
Barntorpeds avatar
För att vi karlar oftast inte är särskilt fina i kanten.
Citera
2025-07-22, 17:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minibossstorkaross
När jag menar äckliga ord syftar jag främst inte på skällsord eller könsord, utan vanliga ord som i mångas öron uppfattas som lite "äckliga". Ofta har jag observerat detta i matsammanhang när min farsa exempelvis kallat köttbullar för "köttisar" och en kollega sa att han bara skulle "slabba på" lite kaviar på knäckebrödet. Sedan kommer jag även ihåg ett tillfälle när brorsan refererat till yoghurten som "slemmig" (han är 31 år, så det är ingen barngrej).

Finns det någon anledning till att det främst verkar vara män som använder dessa och liknande uttryck? Är det kopplat till maskulinitet att det ska låta lite smutsigt/äckligt? Finns det fler "äckliga uttryck" uttryck i liknande eller andra sammanhang som ni hört och reagerat på?

Förmodligen en maskulin sociolekt.

Jämför med skämt.

Du drar inte direkt samma skämt med faster som du gör med dina ölkompisar.

Jag förändrar också mitt språk beroende på vilka jag talar med.

Det finns skillnader förstås. Är Denniskorven kuk,öra, näsa, så är det en mer avancerad typ av sociolekt på så sätt att den kanske kommer från Sovjet.

Så man hör förstås skillnader beroende på ursprung.
Citera
2025-07-22, 17:16
Medlem
Konstnarren5s avatar
Det är låg klass på män som uppfostrats i schlemmiga hem av en ensamstående slyna.
Citera
2025-07-22, 17:19
Medlem
ElexirPharmas avatar
Knoparmoj, det språk som sotarna använde förr (som uteslutande eller till 98 % var män) har gett upphov till en hel del äckelord såsom moja, sjock, gucklig och gläfsa.

Skulle inte förvåna mig om andra hantverkaryrken gett upphov till andra äckelord. Det kanske är det som gör att man står ut med att hantera äckel på daglig basis. Språket färgas av äcklet och görs till något som låter roligt och som fint folk ondgör sig över.
Citera
2025-07-22, 17:30
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Inget av orden du nämner uppfattar jag som äckliga snarare beskrivande. Det kanske är ni kvinnor som oftare har någon slags känslighet för beskrivande ord och uttryck?
Citera
2025-07-22, 18:13
Medlem
Europes avatar
De nämnda orden var inte värst äckliga i mina öron. Säker på att det inte bara är TS som är känslig?

Om köttbullarna hade kallats ”kadaverbollar”, om han med kaviaren hade ”fetat på med fiskmens”, och om yoghurten hade beskrivits som ”spermig”, så hade jag möjligtvis hållit med. ”Köttisar” bygger på en förkortning och ”slemmig” är en helt vanlig beskrivning (även om det inte brukar anses vara en trevlig konsistens). Möjligtvis skulle jag rent språkligt tveka när det gäller ”slabba på”, det är väl vanligare att slabba med eller ned något?
Citera
2025-07-22, 18:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

De säger "fulöl" och "fulsprit" också. Det skall vara negativt men de verkar gilla att dricka det. De kan också säga att något är flottigt men för dem är det bra. "En riktigt flottig pizza!" Mums låter ju jättegott, not!
Citera
2025-07-22, 18:56
Medlem
McCarthy01s avatar
"Köttisar" och "mackisar" om köttbullar och makaroner är något som jag främst hört medelålders och äldre kvinnor säga, även "chirre" om chips. Könsord är väl inte så vanligt längre i dagliga livet utanför skärmen, ens bland män. Möjligen invandrade män då. De flesta män håller "snusket" koncentrerat till sociala medier och appar.
Citera
2025-07-22, 19:00
Medlem
Det är bara kladda på

Ja så kladdigt kan det vara.

Senast redigerad av troligengud 2025-07-22 kl. 19:02.
Citera
2025-07-22, 19:01
Medlem
Intressanta svar! Många här verkar ju tycka att orden inte var så värst "äckliga". Kanske är det jag som bara inte är van vid att använda dem. Det är så klart en möjlighet som jag inte kan dementera
Citera
2025-07-23, 03:54
Medlem
jontehacks avatar
Skulle väl säga orden som beskrivit inte är så farliga alls, tror det är kanske lite uppväxt och områdes baserat med, men som andra påpekat så är inte män så fina i kanten alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in