2025-07-28, 10:37
Medlem
Osams med frun?
Citera
2025-07-28, 12:02
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Man kanske inte vill spoliera hela semestern på detta? Om gubben är i livet så har han sannolikt avvikit självmant. Och är han död så hjälper det inte att avbryta semestern för han kommer inte att bli mindre död för det. Man har säkert dessutom flygbiljetter och hotell bokade, pengar som annars brinner inne. Jag skulle också åkt vidare. Farbror Östen får klara sig bäst han kan. Han är ju ändå en vuxen människa och det hjälper ju inte om jag förlorar kanske tiotusentals kronor på det här.

Precis , det gör ju att misstankarna ökar att de vet att han död och de har något med det att göra?
Citera
2025-07-28, 12:09
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Varför talar man om att Adel inte kan svenska eller engelsk men säger inte vilket språk han kan. Lättare att kanske ropa runt eller ringa någon man känner som kan t.ex. arabiska om han hittas. Jag hade ringt den lokala pizzerian för att lösa det.

Ja, det är märkligt! Det är säkert hundratals språk han inte kan tala eller förstå, men det intressanta är ju vilket/vilka språk han faktiskt behärskar.
Citera
2025-07-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Ja, det är märkligt! Det är säkert hundratals språk han inte kan tala eller förstå, men det intressanta är ju vilket/vilka språk han faktiskt behärskar.

Han kan inte göra sig förstådd och har lite svårt att hålla rätt på livet runt sig ibland .... och lik förbaskat så har mannen ingen mobiltelefon när han druttar iväg på egen hand i ett främmande land.

Hade han haft det så kanske vi visste var han var vid det här laget.......
Citera
2025-07-28, 12:27
Medlem
Jag vill verkligen inte vara konspiratorisk men man går ju alltid till sig själv när man resonerar runt något.

Om min gamla far, salig i åminnelse, hade följt med min familj till t.ex Spanien så hade han inte fått gå en meter på egen hand utan mobil eftersom han endast behärskade Leksandsmål.
Om han hade försvunnit, under min vakt, så hade jag stannat i Spanien väldigt lång tid för att driva på sökandet. Allt annat hade varit oviktigt.
Senast redigerad av Provia100 2025-07-28 kl. 12:29.
Citera
2025-07-28, 12:31
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Jag vill verkligen inte vara konspiratorisk men man går ju alltid till sig själv när man resonerar runt något.

Om min gamla far, salig i åminnelse, hade följt med min familj till t.ex Spanien så hade han inte fått gå en meter på egen hand utan mobil eftersom han endast behärskade Leksandsmål.
Om han hade försvunnit, under min vakt, så hade jag stannat i Spanien under väldigt lång tid för att driva på sökandet. Allt annat hade varit oviktigt.
Kan dom ha kameror vid t.ex. entrén och har kunnat få bekräftat att Adel var med din. Jag har aldrig varit där så jag vet inte.
Citera
2025-07-28, 12:39
Medlem
En bidragande orsak till det som hänt skulle kunna vara att familjen ville "skydda" sin gamle far. Han var kanske i själva verket svårt dement och kunde varken klara sig själv eller använda en mobil eftersom han inte minns vem han var där med och alltså inte kunde kommunicera med omvärlden.
Jag har lite erfarenhet av demens och om detta är fallet så kan han ha tagit sig väldigt långt åt helt fel håll om hans kropp orkade i övrigt. Det är liksom det dom i mångt och mycket sysslar med när minnet har försvunnit. Dom bara går helt planlöst utan att veta var eller varför.

Ni som har följt tidigare försvinnanden ...... när brukar en kropp komma upp till ytan igen p.g.a föruttnelsen?
Citera
2025-07-28, 15:58
Medlem
.nilss avatar
Orkar inte gå igenom hela tråden men man VET att gubben var där? Jag menar att familjen kanske slog ihjäl gubbeländet och begravde gubben i nån skog på helt annan ort .
Citera
2025-07-28, 15:59
Medlem
Citat:
En bidragande orsak till det som hänt skulle kunna vara att familjen ville "skydda" sin gamle far. Han var kanske i själva verket svårt dement och kunde varken klara sig själv eller använda en mobil eftersom han inte minns vem han var där med och alltså inte kunde kommunicera med omvärlden.
Jag har lite erfarenhet av demens och om detta är fallet så kan han ha tagit sig väldigt långt åt helt fel håll om hans kropp orkade i övrigt. Det är liksom det dom i mångt och mycket sysslar med när minnet har försvunnit. Dom bara går helt planlöst utan att veta var eller varför.

Ni som har följt tidigare försvinnanden ...... när brukar en kropp komma upp till ytan igen p.g.a föruttnelsen?

Googlade lite på de där, kroppen brukar flyta upp efter några dagar/nån vecka pga gaser bildas i kroppen. Man sjunker ju först pga allt vatten som kroppen fyllts med. MEN kroppen kan ju ha dragit iväg med strömmar och fastnat under nån brygga eller liknande. Dom kanske borde satsa på att skicka ner dykare?
Citera
2025-07-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nils
Orkar inte gå igenom hela tråden men man VET att gubben var där? Jag menar att familjen kanske slog ihjäl gubbeländet och begravde gubben i nån skog på helt annan ort .

Finns två bilder i olika artiklar där man ser campingen samt sommarland i bakgrunden, känner väl till stället så de är lätt att se att det är därifrån. Sen vet man väl inte vilket år bilderna är ifrån men känns lite långsökt att de skulle vara från nått annat år med tanke på att dom inte ens bor i Sverige så besöker dom kanske inte just leksand regelbundet. Deras son bor ju i sthlm
Citera
2025-07-28, 16:13
Medlem
Citat:

Om han hade försvunnit, under min vakt, så hade jag stannat i Spanien väldigt lång tid för att driva på sökandet. Allt annat hade varit oviktigt.

Sådant är alltid lättare sagt än gjort. Du hade knappast följt med din far in på toaletten, och kan knappast heller hela tiden ha ögonen på toalettdörren, åtministone inte om du har barn som kräver din uppmärksamhet.

Och när han väl har försvunnit, klart du vill stanna. Men varje hotellnatt i Spanien med familj kostar några tusen. Plus att om har t.ex. en frisersalong, så går kunderna någon annanstans om du har stängt längre än vad som var sagt, och vissa av dem kommer aldrig tillbaka. Plus att du har barn som har alla möjliga och omöjliga aktiviteter i Sverige.

Med det sagt, givetvis ska polisen kolla sonen, vilket de helt säkert också gör. Men vi får utgå från att de kollat kamerorna att Adel var med in på sommarlandet. Och hur sonen obemärkt skulle kunna ta livet av sin far och gömma en kropp så att den inte hittades efter en veckas sökning, på ett sommarland, med massor av folk, det är för mig en gåta.
Men, visst, allt är möjligt, det kan vara något i händelsekedjan vi missar.
Mest troligt är trots allt en olycka, där Siljan tyvärr ligger närmast till hands.
Citera
2025-07-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starfive
Finns två bilder i olika artiklar där man ser campingen samt sommarland i bakgrunden, känner väl till stället så de är lätt att se att det är därifrån. Sen vet man väl inte vilket år bilderna är ifrån men känns lite långsökt att de skulle vara från nått annat år med tanke på att dom inte ens bor i Sverige så besöker dom kanske inte just leksand regelbundet. Deras son bor ju i sthlm

Sonen bor i Stockholm vad jag förstår, men utgår ändå från att det är kollat att fadern var i Leksand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in