Citat:
Ursprungligen postat av
Treschow
Kryckmannen-Gholamreza ska ställas inför skranket nästa år för sitt våldsamma motstånd. Han behöver alltså att persisk tolk förordnas honom eftersom han, trots 40 år i Sverige, inte kan begripa- eller tala svenska på en sådan nivå, så tolk måste förordnas. Vilket jävla nederlag detta är.
Tja, när min pappa och min farmor pratade med varandra så förstod inte jag vad dom sa. Bondska. Ursvenskar. Hade min farmor vittnat i en rättegång eller så, hade det nog behövts en tolk.
Har även träffat på folk från Blekinge? som haft så hopplös dialekt att det var hopplöst att förstå vad dom säger. Där hade det definitivt behövts en tolk.
En liten underlighet. En fd chef jag hade som kom från småland hade ingripit och stoppat en bilstöld och sett till att gärningsmannen greps. När han vittnade i domstol började försvarsadvokaten gnälla över att det var svårt att förstå vad han sa. Och sedan började domaren också gnälla över det.
Då hör det till saken att han pratade utmärkt svenska. För försvarsadvokaten handlade det nog bara om att trakassera vittnet och få denne ut balans. Han hade väl bara spårat ett inslag av dialekt. Men vad i h-vete säger domaren det för?? Det är ju bara tungt förståndshandikapp hos domaren.