Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-21, 23:58
Hej! Ja jag vill flytta till USA. Eller egentligen ett annat land bara men helst USA. Har dock hört att det är otroligt svårt att få medborgarskap eller greencard så jag frågar er som bor eller har bott i Amerika. Hur svårt är det? Vill inte att min dröm krossas för har alltid i hela mitt liv haft en speciell kärlek för just USA. Nu undrar säkert folk varför eftersom allt som pågår där men är så trött på Sverige. Människorna här är så tråkiga och förra året när jag var i Florida så började främlingar prata med en och fråga saker vilket typ aldrig skulle hända här i Sverige. Men hur svårt är det och hur börjar man?
Citera
2025-07-22, 00:05
Medlem
Glostrups avatar
Det är svårt. Lättare innan Trump, men fortfarande svårt.

Antingen måste du gifta dig med en amerikan(ska), kvalificera för ett långtidsvisum (arbete eller studier) eller vinna ett green card på lotteriet. Om du inte har en lokal arbetsgivare som sponsor, specifika kvalifikationer, en ovanlig högre examen eller andra unika företräden så kan du räkna med att det i princip är omöjligt.
Citera
2025-07-22, 00:28
Avstängd
ReklamApaNegers avatar
Är du inte välutbildad så kommer du ångra att du flyttade dit.
Citera
2025-07-22, 00:30
Avstängd
bithaxs avatar
Ja precis. Nu när trump är president så behöver man vara rik och ha råd att köpa ett medborgarskap. Annars är man lovligt byte för ICE och hamnar i aligator alcatraz tillsammans med massa svettiga mexikanare.
Citera
2025-07-22, 00:31
Medlem
OnkelUnkass avatar
Vad har du för utbildning? USA behöver inga fler burgarflippare på donken
Citera
2025-07-22, 00:34
Medlem
Usa under Trump, men även innan, är välkomnande mot folk som har något önskvärt att erbjuda. Har du något av värde att erbjuda Usa?

Annat än "kärlek" till Usa pga du tycker folk i Sverige är tråkiga och att främlingar tilltalar dig när du är på semester i Usa?

Om inte kanske du bör skaffa dig några färdigheter som är önskvärda därborta. I Sverige, i motsats till i Usa, är det i princip gratis att skaffa sig nya yrkes färdigheter....
Citera
2025-07-22, 00:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Man kunde försökt runt 2005. Då skrek USA efter frivilliga till armén. Som svensk hade du kunnat ta värvning. Sedan om du lyckades fortsatt vara i liv efter 3 års tjänstgöring hade du fått ett amerikanskt medborgarskap plus även något mera om du hade förhandlat dig till det. Räkmacka till att bli polis i NY, betald universitsutbildning ja vad du hade önskat och det var rimligt.

Idag finns inte den möjligheten. Men efter Trump kanske det kommer en galen dems så de behöver soldater igen.

Idag som sagt. Väldigt mycket pengar eller väldigt bra utbildad inom något USA är intresserade av.
Citera
2025-07-22, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopGuy1
Hej! Ja jag vill flytta till USA. Eller egentligen ett annat land bara men helst USA. Har dock hört att det är otroligt svårt att få medborgarskap eller greencard så jag frågar er som bor eller har bott i Amerika. Hur svårt är det? Vill inte att min dröm krossas för har alltid i hela mitt liv haft en speciell kärlek för just USA. Nu undrar säkert folk varför eftersom allt som pågår där men är så trött på Sverige. Människorna här är så tråkiga och förra året när jag var i Florida så började främlingar prata med en och fråga saker vilket typ aldrig skulle hända här i Sverige. Men hur svårt är det och hur börjar man?

Åk dit på en längre turistvistelse för att bekanta dig med de olika staterna och landet på ett djupare plan. Du kan även lära känna arbetsmarknaden och alla byråkratiska måsten genom att prata dig fram.
Senast redigerad av SatansDyrkare 2025-07-22 kl. 01:02. Anledning: Stavfel
Citera
2025-07-22, 01:42
Medlem
Adelaides avatar
Studentvisum bör väl inte vara så svårt att få? Men det är dyrt att plugga i USA. Alternativt så pluggar du i Sverige till något yrke som de efterfrågar i USA. Funkar inget av detta så kan du säkert gifta dig med någon amerikansk flodhäst, då får du Green Card.
Citera
2025-07-22, 04:06
Avstängd
Pungsvings avatar
Hip hopa på och bli rik på din musik. Köp en insatslägenhet i USA och åk dit på semester lite då och då.
Citera
2025-07-22, 04:31
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Studentvisum bör väl inte vara så svårt att få? Men det är dyrt att plugga i USA. Alternativt så pluggar du i Sverige till något yrke som de efterfrågar i USA. Funkar inget av detta så kan du säkert gifta dig med någon amerikansk flodhäst, då får du Green Card.

Även om TS gifter sig så tar ett medborgarskap flera år. Och en hemresa under tiden när medborgarskapet inväntas, kan innebära att TS inte får återvända till usa.

Källa för detta är min kompis som inväntar medborgarskap efter tre års giftemål. Dock ej med en flodhäst.
Citera
2025-07-22, 06:41
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Vad har du för färdigheter och utbildning TS? Vet du vart i USA du vill flytta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in