Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2025-07-22, 07:11
Medlem
Svavelbryggas avatar
Prova Kanada istället, det är ungefär samma folk och lika dyrt att leva men de tar in vem som helst.
Citera
2025-07-22, 07:36
Medlem
proconsuls avatar
Eller flytta till Göteborg. Främlingar pratar med en där också.
Citera
2025-07-22, 08:36
Medlem
Vad har du för utbildning/erfarenhet? Det påverkar chansen att lyckas. Jag har en kompis som jobbat i gruva, sen norska oljeplattformer.
Han hade mycket pengar i banken och hade ett oljejobb väntande på han i USA och blev godkänd.
Citera
2025-07-22, 10:18
Medlem
Paris24s avatar
En person som skriver på FB istället för att googla kan aldrig få jobba i USA.

Har man rätt utbildning kan man direkt komma in. Min fru är sjuksköterska och hon hade direkt fått green card för sig och hela familjen. Utan henne hade jag varit tvungen att betala $1M eller så för att skapa arbetstillfällen i USA, i sånt fall får man också bo där.

Så TS borde gå sjuksköterskeutbildningen. Då kan han jobba i USA om 3.5 år.

Sverige är f.ö. enormt mycket bättre att bo i om man får familj eller blir gammal.

Inom EU kan man bosätta sig var som helst och det finns många trevliga länder som Tyskland, Österrike, Danmark att välja på.
Citera
2025-07-22, 18:27
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopGuy1
Hej! Ja jag vill flytta till USA. Eller egentligen ett annat land bara men helst USA. Har dock hört att det är otroligt svårt att få medborgarskap eller greencard så jag frågar er som bor eller har bott i Amerika. Hur svårt är det? Vill inte att min dröm krossas för har alltid i hela mitt liv haft en speciell kärlek för just USA. Nu undrar säkert folk varför eftersom allt som pågår där men är så trött på Sverige. Människorna här är så tråkiga och förra året när jag var i Florida så började främlingar prata med en och fråga saker vilket typ aldrig skulle hända här i Sverige. Men hur svårt är det och hur börjar man?
För det första så kan du inte bli amerikans medborgare förrän du har haft green card i minst 5 år (3 som gift med en amerikansk medborgare), så medborgarbiten kan du lägga på hyllan på en gång. Som flera redan har frågat, vad jobbar du med? Har du ett jobb som inte kräver någon utbildning så kan du glömma att få ett arbetsvisum för man får inget arbetsvidum för vilket jobb som helst. Om du ska studera i USA så kostar det jättemycket. Ditt "enklaste" alternativ är att hitta gifta dig med en amerikan och få green card på det viset, men det ska ju då vara på riktigt och inte nåt skenäktenskap.
Citera
2025-08-10, 02:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Läkare, sjuksköterska, lastbilschaffis kan gå, ha $1-2 miljoner du investerar i ett företag, gifta dig med en amerikan/ska, lotteri.
Det är inte lätt.

Själv blir det nog ett semesterboende där vad det lider och tillbringa 3-6 månader/år på vanlig ESTA.

Härligt land om du har pengar. Värdelöst om du är fattig.
Citera
2025-08-11, 16:49
Medlem
godboys avatar
Som flera sagt så krävs det att du antingen har bra med slantar, och här pratar vi ordentliga summor, men det är ändå ingen garanti för att få vistas där permanent.

Andra möjligheter är Work Visa, men det kräver i princip att du har ett specialyrke eller ett yrke där det råder stor eller särskilt efterfrågan på arbetskraft. Kan vara fråga om vissa typer av sjuksköterskor, läkare, ingenjörer men givetvis även annat.

USA är inte i behov av fler servitriser, kockar (såvida det inte är något alldeles speciellt), butiksbiträden, lagerarbetare.

Sen så måste man ju inse att USA är ett stort land och kulturen och beteende varierar rätt stort mellan olika områden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in