Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
I länder i Sydamerika, Afrika, Mellanöstern och Asien skall man tuta på allt för att visa sin närvaro. Gör ett studiebesök där. Förespråkar inte att det tas efter.
Använder man tutan för att undvika olyckor och inget annat som det står i lagen så bör det inte ändra på ljudbuller från trafiken. Dessa världsdelar du nämnt har överflöd av bilar, städer med fler invånare än hela Sveriges befolkning, drivmedel billigare än vatten, och bilköer som sträcker sig över flera korsningar. Sån miljö har vi inte här.
Situationer som kan vara bra att tuta, för oss på MC iaf;
1. Jag kör på landsväg i 70, jag ser en bil närma sig landsvägen från sidoväg till höger och har en väjningstriangel, men bilföraren tittar bara på mötande trafik till höger och jag är osäker om bilföraren sett mig till vänster om honom, så det finns risk att bilen kör ut när det inte finns mötande trafik. Jag tutar kort några gånger så vrider bilföraren på huvudet mot mig och jag blir nu säker att bilföraren sett mig.
2. Jag kör på Sveavägen i Stockholm, trafiken är mycket tät och det finns inget utrymme att väja till vänster om en parkerad bil till höger helt plötsligt väljer att gasa och köra ut framför mig. Ser jag någon i gatuparkeringen till höger börjar blinka vänster och framhjulen vrids till vänster, så tutar jag några gånger för säkerhets skull, speciellt om det är en skåpbil eller lastbil med dålig sikt bak.
3. Jag närmar mig trafikljus i 50 km/t med grönsignal och ska köra fram, en bil från mötande trafik ska svänga vänster så den måste korsa min väg, men den har skymd syn pga en annan bil, eller att jag hamnar i bilens A-stolpens döda vinkel (pelaren till höger/vänster om vindrutan), och jag ser att bilförarens huvud är gömd bakom A-stolpen, så tutar jag kort några gånger för att få förarens uppmärksamhet innan den börjar gasa och köra ut framför mig.
Det blir alltså inte så att jag tutar varannan minut i trafiken. Liknande situationer uppstår kanske en gång per vecka om man kör mycket i Stockholm, kanske aldrig om man kör i gles trafik i andra småstäder.