• 1
  • 2
2025-07-22, 08:47
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej,
Håller på att ta mitt mc-kort, och såg häromdagen en video på MC lärare i England som sa att det är bättre att tuta när man är osäker om en bilist kommer att ge företräde i en korsning eller gatuparkering. Hon tutade kort tre gånger, korta signaler inte en lång tuta. Tänkte att det är ju superbra, speciellt för oss på mc, där en kollision i korsning kan vara skillnaden mellan död och liv med permanent handikapp. I en bil kanske bryr man inte sig då det ofta bara blir plåtskador.

Blir det problem om jag gör så i körprovet eller i trafiken i övrigt? Låt säga jag kör på landsväg i 70 och närmar mig en korsning, och precis då kommit en bil från höger i korsningen som bör stanna för mig, så tutar jag kort tre gånger för att vara extra säker att bilisten såg mig och inte kommer köra framför mig på sista sekunden. Eller att jag kör i 50 i stadstrafik och ser plötsligt en parkerad bil på höger sida börjar blinka vänster för att köra ut men inte rört sig än, så tutar jag på samma sätt för säkerhets skull.

Jag vet många använder ljudsignal för att skälla ut andra eller tuta när olyckan redan är framme, men enligt lag tutan bör användas för att UNDVIKA olyckor. Så jag ser inte varför det kan vara problematiskt?

Eftersom du inte säger något om huvudled och då många landsvägar inte är huvudleder, så skall du lämna företräde för bilen till höger.
Det gäller att anpassa hastigheten efter trafiksituationen.
Citera
2025-07-22, 08:49
Medlem
blobben!!!s avatar
Absolut. Vanligtvis skulle jag förespråka att blinka med helljusen för att få uppmärksamhet. Det räcker med att ha på radion i en nyare bil för att man knappt skall kunna höra någon som tutar. Betänk att tutandet också kan uppfattas som att du vill att den mötande trafikanten skall börja köra.

Svenskar är farligt rädda för att använda tuta och helljus. De verkar nästan föredra att orsaka en olycka än att råka kränka någon medtrafikant.

Citera
2025-07-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tutar om någon håller på att köra på mig om de inte verkar se mig. T.ex. om de byter fil och kör mot mig eller om de kör ut framför mig. Många ser inte en mc eller så struntar de i en. Men det är inte så att man kör runt och tutar hela tiden, även om det nog behövs oftare än man gör det. Skulle ju inte rekommendera det på en uppkörning mer än i absolut nödfall.

Problemet är att det ofta är försent att förebygga olyckor när man tutar såhär sent som alla andra gör i det här landet. Om någon med väjningblinkt redan börjat kör ut då har ni kanske bara en sekund kvar till olycka, tills du tutar, andra bilen reagerar på tutan, kollar runt, flyttar på foten till broms och bromsar, så är det redan försent om man själv inte hinner bromsa eller väja för bilen, vilket man ofta gör i de flesta fall och låter andra bilen köra iväg ändå. När man tutar försent så blir det också så att andra bilen panikstannar mitt på korsningen.
Senast redigerad av Tja10000 2025-07-22 kl. 13:36.
Citera
2025-07-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
I länder i Sydamerika, Afrika, Mellanöstern och Asien skall man tuta på allt för att visa sin närvaro. Gör ett studiebesök där. Förespråkar inte att det tas efter.

Använder man tutan för att undvika olyckor och inget annat som det står i lagen så bör det inte ändra på ljudbuller från trafiken. Dessa världsdelar du nämnt har överflöd av bilar, städer med fler invånare än hela Sveriges befolkning, drivmedel billigare än vatten, och bilköer som sträcker sig över flera korsningar. Sån miljö har vi inte här.

Situationer som kan vara bra att tuta, för oss på MC iaf;
1. Jag kör på landsväg i 70, jag ser en bil närma sig landsvägen från sidoväg till höger och har en väjningstriangel, men bilföraren tittar bara på mötande trafik till höger och jag är osäker om bilföraren sett mig till vänster om honom, så det finns risk att bilen kör ut när det inte finns mötande trafik. Jag tutar kort några gånger så vrider bilföraren på huvudet mot mig och jag blir nu säker att bilföraren sett mig.

2. Jag kör på Sveavägen i Stockholm, trafiken är mycket tät och det finns inget utrymme att väja till vänster om en parkerad bil till höger helt plötsligt väljer att gasa och köra ut framför mig. Ser jag någon i gatuparkeringen till höger börjar blinka vänster och framhjulen vrids till vänster, så tutar jag några gånger för säkerhets skull, speciellt om det är en skåpbil eller lastbil med dålig sikt bak.

3. Jag närmar mig trafikljus i 50 km/t med grönsignal och ska köra fram, en bil från mötande trafik ska svänga vänster så den måste korsa min väg, men den har skymd syn pga en annan bil, eller att jag hamnar i bilens A-stolpens döda vinkel (pelaren till höger/vänster om vindrutan), och jag ser att bilförarens huvud är gömd bakom A-stolpen, så tutar jag kort några gånger för att få förarens uppmärksamhet innan den börjar gasa och köra ut framför mig.

Det blir alltså inte så att jag tutar varannan minut i trafiken. Liknande situationer uppstår kanske en gång per vecka om man kör mycket i Stockholm, kanske aldrig om man kör i gles trafik i andra småstäder.
Citera
2025-07-22, 18:31
Medlem
Citat:
Använder man tutan för att undvika olyckor och inget annat som det står i lagen så bör det inte ändra på ljudbuller från trafiken. Dessa världsdelar du nämnt har överflöd av bilar, städer med fler invånare än hela Sveriges befolkning, drivmedel billigare än vatten, och bilköer som sträcker sig över flera korsningar. Sån miljö har vi inte här.

Situationer som kan vara bra att tuta, för oss på MC iaf;
1. Jag kör på landsväg i 70, jag ser en bil närma sig landsvägen från sidoväg till höger och har en väjningstriangel, men bilföraren tittar bara på mötande trafik till höger och jag är osäker om bilföraren sett mig till vänster om honom, så det finns risk att bilen kör ut när det inte finns mötande trafik. Jag tutar kort några gånger så vrider bilföraren på huvudet mot mig och jag blir nu säker att bilföraren sett mig.

2. Jag kör på Sveavägen i Stockholm, trafiken är mycket tät och det finns inget utrymme att väja till vänster om en parkerad bil till höger helt plötsligt väljer att gasa och köra ut framför mig. Ser jag någon i gatuparkeringen till höger börjar blinka vänster och framhjulen vrids till vänster, så tutar jag några gånger för säkerhets skull, speciellt om det är en skåpbil eller lastbil med dålig sikt bak.

3. Jag närmar mig trafikljus i 50 km/t med grönsignal och ska köra fram, en bil från mötande trafik ska svänga vänster så den måste korsa min väg, men den har skymd syn pga en annan bil, eller att jag hamnar i bilens A-stolpens döda vinkel (pelaren till höger/vänster om vindrutan), och jag ser att bilförarens huvud är gömd bakom A-stolpen, så tutar jag kort några gånger för att få förarens uppmärksamhet innan den börjar gasa och köra ut framför mig.

Det blir alltså inte så att jag tutar varannan minut i trafiken. Liknande situationer uppstår kanske en gång per vecka om man kör mycket i Stockholm, kanske aldrig om man kör i gles trafik i andra småstäder.
Har du funderat på hur andra förare än den du vill påkalla uppmärksamheten från kommer uppleva och reagera på din tutning?
Citera
2025-07-23, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Har du funderat på hur andra förare än den du vill påkalla uppmärksamheten från kommer uppleva och reagera på din tutning?

Nej inte alls. Inte mitt problem om de vrider på huvudet för att se av ren nyfikenhet varför någon annan tutar 150 meter bort och skiter i vägen framför sig. Det är samma efterblivna idioter som måste stirra när polisen stoppar någon på motorvägen och sen själva orsaka en olycka.
Citera
2025-07-23, 07:35
Medlem
Citat:
Nej inte alls. Inte mitt problem om de vrider på huvudet för att se av ren nyfikenhet varför någon annan tutar 150 meter bort och skiter i vägen framför sig. Det är samma efterblivna idioter som måste stirra när polisen stoppar någon på motorvägen och sen själva orsaka en olycka.
Din inställning är alltså att du skiter fullständigt i om din tutning orsakar en olycka så länga du själv klarar dig?
Citera
2025-07-26, 18:17
Medlem
Provat det för första gången idag.

Körde på ett industriområde på en 50 väg. Bara jag och en skåpbil med släpvagn framför mig. Skåpbilen helt plötsligt svängde till höger i en korsning och ställde sig för att göra en U-sväng och vända mitt i korsningen, och jag skulle köra fram i korsningen. Jag saktade ner, skåpbilen stannade, men jag var inte helt säker om skåpbilen såg mig och inte kommer påbörja U-svängen när jag är väldigt nära, spec. när det är en skåpbil med ingen sikt bak än genom sidospeglar. Tutade tre korta signaler, viftade tack, och körde förbi. Inga sårade känslor, och kändes tryggare för mig. Om det fanns mötande trafik hade jag nog inte tutat, då hade skåpbilen ändå tvingats stanna för att släppa fram mötande trafik och jag kunde köra förbi under tiden.

Just U-svängar är extra farliga för motorcyklister enligt min erfarenhet. Minns när jag körde mycket moppe i tonåren, råkade ut kanske 3-5 gånger för bilar som är parkerade till höger och plötsligt gör en U-sväng framför mig och blir chockade när de ser mig på sista sekunden genom rutan. Hände dock bara nattetid då, tror många bilförare misstolkar moppens strålkastare som väglykta, eller en bil långt bort, eller inte ser tvåhjulingar alls i sidospeglar.
Senast redigerad av Tja10000 2025-07-26 kl. 18:27.
Citera
2025-07-28, 07:28
Medlem
Jag kör mycket motorcykel, men har sldrig tutat. När man kör mc är man väldigt utsatt och måste i princip köra åt andra ovkdå. Jag ska börja prova att tuta lite.
Citera
2025-07-28, 08:56
Medlem
Trams.

Hålla på att ropa "varg" i varje korsning?

Och dessutom; med en tuta som är så klen att man själv hör den bara för att man vet att man trycker på knappen.

Kalas i Karachi, knappast i Karlshamn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in